لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

« تلاش برای نجات کارگران معدن هجدک راور همچنان ادامه دارد »


كارگران معدن منگنز
كارگران معدن منگنز
به دنبال ریزش معدن « هجدک» در شهرستان « راور»، چهار معدنچی در عمق ۶۰۰ متری این معدن زغال سنگ گرفتار شدند که پس از خارج کردن جسد يک نفر از آنها، تلاش برای نجات سه معدنچی دیگر ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تلاش امدادگران برای بيرون آوردن سه معدنچی به دام افتاده در عمق ۶۰۰ متری زمين ادامه دارد و خانواده های آنان در محوطه معدن همچنان در انتظار خارج کردن آنها هستند.

اين در حالی است که به نوشته اين خبرگزاری، به دليل عمق بسيار زياد معدن، عدم جريان هوا در اين قسمت از معدن و احتمال نشت گاز، امکان زنده بودن اين سه معدنچی بسيار کم تخمين زده می شود.

در همین زمینه، فرج الله عارفی، فرماندار راور ، به خبرگزاری جمهوری اسلامی ، ایرنا، گفت: حادثه اتفاق افتاده در معدن هجدک راور در نوع خود نادر و عجيب است و به همين دليل سرعت کار برای بيرون آوردن معدنچيان کند پيش می رود

فرماندار راور اضافه کرده است: «متاسفانه هنوز سه معدنچی ديگر اين حادثه از زير زمين به بيرون انتقال نيافته اند اما تيم های مختلف کارشناسی از دو روز پيش بسيج شده اند و همه راهها را با نشست های برگزار شده و طرح های تهيه شده انجام می دهند. »

فرج الله عارفی تصريح کرد: «علی رغم اينکه دهها گروه سازماندهی شده از خبره ترين افراد، روز پس از حادثه تا کنون بی وقفه تلاش می کنند اما به دليل سختی و نادربودن حادثه، سرعت پيشرفت کار پايين است.»

شمال استان کرمان در شهرستان های زرند، راور و کوهبنان دارای معادن غنی زغال سنگ است که هزاران نفر از مردم اين مناطق در اين معادن در حال اشتغال هستند.

به نوشته خبرگزاری مهر، پس از واگذاری معادن زغال سنگ کرمان به بخش خصوصی و عدم رعايت نکات ايمنی و استانداردها در برداشت زغال سنگ، کارگران معادن کرمان طی دو سال اخير شاهد سوانح زيادی بوده اند، به طوری که حدود ۳۰ نفر تاکنون در معادن زغال سنگ کرمان جان خود را از دست داده اند و دهها نفر نيز مصدوم شده اند.

به گزارش خبرگزاری « ایلنا» به نقل از دبير اجرايی خانه کارگر کرمان، طبق آمار، تعداد کشته‌شدگان در حوادث معدن به يک نفر در ماه و تعداد مجروحان نيز به يک نفر در هر روز می‌رسد.

از جمله حوادثی که در گذشته روی داده است، انفجار در معدن « باب نيزو» زرند در فروردين سال گذشته بود که به نوشته خبرگزاری « ايسنا»، موجب مرگ ۱۲ تن از کارگران و کارکنان شرکت خصوصی «دلتا ۱۰۰۰» شد.

همين معدن سال‌ها به علت داشتن بيش از حد گاز متان تعطيل بود و در سال ۸۲ نيز ۹ نفر از کارگران اين معدن بر اثر انفجارگاز متان کشته شده بودند.

تاکنون، علت اين حادثه از سوی مسئولان وزارت صنايع و معادن اعلام نشده است.

در اين ارتباط، خبرگزاری مهر با تاکيد براين نکته که افزايش ايمنی معادن بايد از حرف به عمل تبديل شود، اضافه کرد: هر چند که مسئولان پس از بروز هر حادثه در اين معادن بر لزوم رعايت نکات ايمنی در معادن صحبت های زيادی را انجام داده اند، اما در نهايت، چند ماه بعد سانحه جديدی به وقوع پيوسته است.

بر اساس اين گزارش، دليل عمده اين سوانح در معادن کرمان، عمق بسيار زياد معادن زغال سنگ، عدم توجه صاحبان معادن در خصوص رعايت نکات ايمنی و همچنين بهره برداری از روش های سنتی برای استخراج زغال سنگ است.

با اين همه، جواد منصوری، مديرکل کار و امور اجتماعی استان کرمان، به خبرگزاری مهر گفت: بازرسی های مداوم از معادن استان کرمان انجام می شود و اين روال با جديت ادامه خواهد يافت.

وی دليل اصلی بروز سوانح را عدم رعايت نکات ايمنی دانست و ادامه داد: کارگران بايد در راستای رعايت نقاط ايمنی دقت بيشتری انجام دهند.

از سوی ديگر، علی مصريان، رئيس مرکز تحقيقات حفاظت بهداشت وزارت کار و امور اجتماعی، خواستار توجه بيشتر مسئولان معادن در افزايش سطح ايمنی معادن شد.

خبرگزاری ايسنا در اين خصوص خاطر نشان کرد: با وجود آنکه مسئولان وزارت صنايع و معادن بارها مدعی افزايش ايمنی در معادن ايران شده اند، اما بروز سوانح در معادن نشان می‌دهد که استانداردهای ايمنی هنوز فاصله زيادی با استانداردهای جهانی دارد.

به نوشته اين خبرگزاری، شواهد نشان می دهد که در بسياری از حوادث معدن، اين کارفرمايان هستند که با سهل انگاری و حتی بعضا از روی عمد و به منظور کاهش هزينه های خود، تامين ايمنی نيروهای کار خود را ناديده می‌گيرند.

در اين ميان، موضوع رعايت ايمنی در معادن در شرايطی مطرح می شود که در پی انفجار معدن باب نيزو در زرند، برادر يکي از قربانبان به « راديو فردا» گفت که هيچگاه اصول ايمنی از سوی مديريت معدن رعايت نمی شد.

اين موضوع از سوی خبرگزاری « ايسنا» نيز تاييد شد؛ هر چند که اظهار نظرهای مسئولان در مورد آن حادثه، متناقض بود.
XS
SM
MD
LG