لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

اعلام موجودیت ستاد «آفتاب صبح اميد» با هدف حمایت از نامزدی خاتمی


ستاد آفتاب صبح اميد با هدف حمایت از حضور محمد خاتمی،‌ رئيس جمهوری پیشین ايران، در انتخابات رياست جمهوری سال جاری با انتشار اطلاعيه‌ای روز دوشنبه آغاز به کار کرد.
پيش از آغاز به کار ستاد «آفتاب صبح اميد»‌ نيز درخواست‌هايی برای نامزدی آقای خاتمی در انتخابات خرداد ماه مطرح شده بود اما او تاکنون تمايلش را برای شرکت در اين انتخابات اعلام نکرده است.
در همین باره زهرا اشراقی، نوه آيت‌الله خمينی و همسر محمدرضا خاتمی، در مصاحبه با سايت بازتاب، گفت: «از آنجا که هويت ما اصلاح‌طلبی است و يکی از راه‌های نجات کشور را اصلاحات می‌دانيم، با در نظرگرفتن تمام مولفه‌ها و اينکه آقای خاتمی از جمله شخصيت‌های موثر کشور است و توان حل مشکلات اقتصادی و بين‌المللی را دارد، تصميم گرفتيم با اعلام حمايت از او به صورت جدی در انتخابات فعال شويم.»
در بيانيه ستاد آفتاب صبح اميد با عنوان «فرصتی برای ساختن ايران»‌ آمده است که راه تغيير از آن سوی خط مرزها، با انفعال و نااميدی و در انتظار بی‌عمل نمی‌گذرد.
اعضای اين ستاد که تاکنون اشاره‌ای به نام شان نشده است،‌ محمد خاتمی را مردی دانسته‌اند که وجودش تداعی «معنای اميد» است.
زهرا اشراقی اعضای ستاد آفتاب صبح اميد را «حاميان و جوانان و فعالان سياسی اصلاح‌طلب حامی آقای خاتمی»‌ معرفی کرده و گفته است که اين کار انجام شد تا در صورت اعلام حضور او، بستر اجرايی و ستادی کار فراهم باشد.
با اين همه خانم اشراقی گفته است که در اين مورد با محمد خاتمی مشورتی صورت نگرفته است.
زهرا اشراقی همچنین گفت اگر رئيس جمهوری سابق ايران تمايلی برای نامزدی انتخابات نداشته باشد،‌ این ستاد مطالبات و برنامه‌هايی دارد که به خاطر آنها وارد فضای انتخاباتی شده است و هدفش نيز به گفته او مطرح کردن آن مطالبات و برنامه‌هاست.
تقی رحمانی،‌ فعال سياسی ملی- مذهبی مقيم پاريس،‌ درباره درخواست‌ها از محمد خاتمی برای حضور در انتخابات رياست جمهوری به رادیو فردا می‌گوید: «به نظر من آنهايی که از آقای خاتمی دعوت کرده‌اند نيتشان ايجاد حداقل فضاست. فراهم‌کردن حداقل فضا قبل از انتخابات، بسترسازی برای فعال کردن نيرو‌های‎شان، دادن اميد به جامعه و مطرح‌کردن مورد اعتماد‌ترين چهره تا زمان اعلام نظر آقای خامنه‌ای هدف آنهاست تا ببينند که آيا اساسا فضای ورود ايشان وجود دارد يا چنين فضايی مهيا نيست؟ »

او می افزاید: «اينها معتقدند که آقای خاتمی در بخشی از اقشار مردم اين محبوبيت را دارد. اين امری واقعی است برای مردمی که می‌خواهند هزينه محدودی بدهند برای اينکه بخواهند دستاورد‌هايی را به دست بياورند. برای همين به اعتقاد من، پشت صحنه اين دعوت، از پيش روی صحنه آن، مهم‌تر است.
در اسفند سال گذشته نيز ۹۱ تن از وزيران سابق، نمايندگان دوره‌های پيشين مجلس و فعالان سياسی و فرهنگی در نامه‌ای سرگشاده به محمد خاتمی، خواستار نامزدی او در انتخابات آينده برای برون رفت از وضعيت کنونی شدند.
پس از اين درخواست، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در نامه‌ای به آقای خاتمی از او درخواست کرد تا در انتخابات سال آينده نامزد شود.
مصطفی تاجزاده، زندانی سياسی و عضو ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، نیز خواستار نامزدی محمد خاتمی شده بود.
آقای تاجزاده در نامه‌ای با اشاره به آنچه «افزايش مقبوليت و محبوبيت»‌ محمد خاتمی ناميد، نوشته بود که «اقتدارگرايان» از اين افزايش مقبوليت و محبوبيت عصبانی هستند.
اين در خواست‌ها در شرايطی صورت می‌گيرند که آقای خاتمی روز ۲۱ اسفند سال گذشته گفته بود: «برگزاری انتخابات بدون فراهم شدن شرايط آن و بدون قبول حاکميت مردم بی‌معناست.»
رئيس جمهوری پیشین ايران با اشاره به حبس خانگی مير حسين موسوی و مهدی کروبی،‌ رهبران معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸،‌ و همچنين زهرا رهنورد گفته بود: «نمی‌شود ... نظر بسياری از آنان که هزينه دادند و به حصر و حبس و محدوديت‌ها گرفتار شدند را ناديده گرفت.»
با وجود این محمد خاتمی در عین حال گفته است که در مورد انتخابات رياست جمهوری تابع تصميم جمعی اصلا‌ح‌طلبان است.
در همين حال،‌ واکنش‌هايی نيز از سوی مخالفان محمد خاتمی ابراز شده است. برای مثال،‌ حيدر مصلحی،‌ وزير اطلاعات، در اشاره غيرمستقيم به رئيس جمهوری سابق ايران و پيشنهادهای گروهی از اصلاح‌طلبان برای نامزدشدن او در انتخابات آينده، اين پيشنهاد را «پررويی» خوانده و آن را به کشورهای غربی مرتبط کرده بود.
XS
SM
MD
LG