لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

عزم نمایندگان خوزستان به سؤال از رئیس‌جمهور و استیضاح وزیر نیرو


علی ساری،‌ نماینده مجلس از اهواز گفته که اعتراض مردم حق آنان است زیرا آب و برق ندارند و سلامتی شان هم مورد تهدید قرار گرفته است.
علی ساری،‌ نماینده مجلس از اهواز گفته که اعتراض مردم حق آنان است زیرا آب و برق ندارند و سلامتی شان هم مورد تهدید قرار گرفته است.

مجید ناصری‌نژاد،‌ رئیس مجمع نمایندگان خوزستان، روز یکشنبه اول اسفند،‌ با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه مقابله با پدیده ریزگردها گفت که مجمع نمایندگان خوزستان طرح سؤال از رئیس‌جمهور را در برنامه دارد و بر استیضاح وزیر نیرو نیز مصر است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ آقای ناصری‌نژاد همچنین درباره جلسه روز شنبه ۳۰ بهمن، مدیریت بحران در دولت که در ارتباط با مسائل اخیر استان خوزستان برگزار شد، گفت:‌ «به نظر نمی‌رسد چیزی از این جلسه عاید مردم خوزستان شود. این جلسه برای مردم خوزستان هیچ خروجی مؤثری نداشت و قدم اساسی برای حل مشکلات اساسی استان در این جلسه برداشته نشد».

پیشتر معصومه ابتکار، ‌رئیس سازمان حفاظت محیط زیست،‌ با اشاره به گزارش وزیر کشور از نحوه مدیریت مشکلات در این منطقه، گزارش وزیر نیرو در ارتباط با تلاش‌ها برای حل مشکل آب و برق، و توضیحات وزیر جهاد کشاورزی در مورد اقدامات این وزارتخانه در جلسه روز شنبه گفته بود: «عملیات زمینی در ارتباط با کاشت نهال در ۴۰ هزار هکتار کانون فوق بحرانی در خوزستان» آغاز شده است.

به نوشته ایسنا،‌ مجید ناصری‌نژاد،‌ رئیس مجمع نمایندگان خوزستان، گفت که در گذشته نیز جلساتی برگزار شد اما برای مسائل و مشکلات خوزستان مانند انتقال آب، پدیده ریزگردها، خشک کردن تالاب‌ها، بیابان‌زدایی و جلوگیری از تبدیل اراضی سبز به صحرا اقدامات جدی و مؤثری از سوی دولت انجام نشد.

این نماینده مجلس با اشاره به قطعی برق سراسری در ۱۱ شهر خوزستان در روز ۲۳ بهمن افزود: «این مشکلات قابل پیش‌بینی و پیشگیری بودند ولی متأسفانه مسئولان امر پیش‌بینی صحیحی نداشتند و این مشکلات دامن‌گیر مردم خوزستان شد.»

او با اعلام این مطلب که «خوزستان آبستن بحران‌های دیگر است» اشاره کرد: «در سال‌های گذشته نیز برنامه‌های نهال‌کاری و مالچ‌پاشی برای مهار پدیده ریزگردها توسط دولت‌های قبلی دنبال می‌شد و این گونه اقدامات تنها به این دولت اختصاص ندارد.»

آقای ناصری‌نژاد در بخشی از سخنانش از پروژه های انتقال آب از خوزستان به دیگر مناطق ایران انتقاد کرد و گفت:«هنوز پیگیری نمایندگان خوزستان در مجلس جهت لغو مصوبه محرمانه آب به هیچ جایی نرسیده است زیرا پس از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای، دولت و وزارت نیرو هیچ همکاری با این کمیته نکرده‌اند.»

این نماینده مجلس اضافه کرد:«دولت ادعا می‌کند که این مصوبه محرمانه همان مصوبه قبلی انتقال آب ۵۷۰ میلیون متر مکعب از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان است و هیچ مصوبه جدیدی نیست.»

او با اعلام اینکه در این گونه اظهارات دولت «تناقض» وجود دارد، گفت که «بحث استیضاح وزیر نیرو را دنبال می‌کنیم.»

به گفته منتقدان دولت، ‌انتقال آب رودخانه کارون در سال های گذشته نتایج زیان باری برای کشاورزی و آب اشامیدنی مردم استان خوزستان به بار آورده است.

سخنان رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان پس از آن بیان شد که معصومه ابتکار،‌ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست،‌ در دفاع از عملکرد دولت حسن روحانی در مقابله با پدیده ریزگردها و مشکلات استان خوزستان گفت که علاوه بر شناسایی کانون‌های گرد و غبار در استان خوزستان،‌ برنامه‌های مقابله با آنها نهایی شده است و افزود: «از جمله برنامه‌ها، کاشت نهال و تثبیت بیولوژیک خاک در جنوب اهواز و در منطقه هندیجان بود.»

به گفته معصومه ابتکار، بحث تأمین آب نیز مدنظر وزارت جهاد کشاورزی است که «۴۵۰ میلیارد تومان بودجه برای کانون‌های فوق بحرانی در استان خوزستان نیاز است که دولت آن را تأمین خواهد کرد» و بر اساس وعده وزیر جهاد کشاورزی در اسفند و فروردین ماه اقدامات اجرایی آن به پایان خواهد رسید.

در این ارتباط، ضیاء‌الدین شعاعی، رئیس ستاد مقابله گرد و غبار، ‌روز یکشنبه از آغاز عملیات مهار کانون‌های فوق بحرانی گرد و خاک در استان خوزستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، او اضافه کرد که «در استان خوزستان ۳۴۰ هزار هکتار تولید منشاء گرد و غبار داریم که ۱۲۰ هزار هکتار کانون بحرانی و ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار کانون فوق بحرانی است.»

به نوشته ایسنا،‌ معصومه ابتکار در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه عراق و عربستان سعودی کانون های خارجی گرد و غبار هستند، ‌اضافه کرد: طرح گسترده ترکیه برای سدسازی که ۳۵ درصد آب دجله و فرات حبس می‌شود،‌ تاثیر زیادی بر روی تالاب‌های هورالهویزه و هورالعظیم خواهد داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت تالاب‌های خوزستان هم گفت: تالاب هورالعظیم در سال ۹۲ کاملا خشک بود اما هم اکنون این تالاب با پیگیری وزارت نفت و محیط زیست ۷۰ درصد آب گیری شده است.

معصومه ابتکار همچنین از تلاش عده‌ای که به توصیف او، عامداً سعی دارند دولت را نسبت به آن بی‌تفاوت جلوه دهند، ‌انتقاد کرد و در مورد طرح‌های انتقال آب نیز اعلام کرد که «هیچ طرحی بدون داشتن ارزیابی زیست‌محیطی اجرایی نشده است.»

وی در این ارتباط به تونل سبزکوه به چغاخور اشاره کرد و افزود: «با فشارهای زیاد و درگیری‌های شدیدی که ایجاد کرده بودند اجازه فعالیت به این پروژه را ندادیم و پروژه متوقف شد تا زمانی که مجوز دریافت نکنند قابلیت اجرا ندارند.»

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به انتقال آب رودخانه کارون که اعتراض‌ها و انتقادهای زیادی را به همراه داشته است،‌ اشاره نکرد.

«فریاد می‌زنیم به فکر خوزستان باشید ولی کسی گوش نمی‌کند»

به گزارش خبرگزاری فارس، علی عسگر ظاهری عبدوند، ‌نماینده مجلس از مسجد سلیمان، با اشاره به اینکه «در دوره‌های مختلف همه نمایندگان مردم در مجلس از وضعیت خوزستان گلایه‌مند بودند» ‌گفت:‌ «الان چند سال است ما فریاد می‌زنیم به فکر خوزستان باشید و کسی گوش نمی‌کند.»

او از دولت به دلیل انجام «خلاف قانون پروژه‌های انتقال آب، ‌بدون اذن سازمان حفاظت محیط زیست» انتقاد کرد و گفت: «وقتی مسئولان دولتی بدون حساب و کتاب مسائل زیست محیطی و حق آبه تالاب‌ها و همه چیز را نادیده می‌گیرند نتیجه می‌شود وضعیتی که پیش آمده است.»

این نماینده مجلس در ادامه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست را مورد انتقاد قرار داد و اضافه کرد:«حل معضل گرد و غبار در خوزستان نیازمند یک کار تیمی است نه اینکه به صورت صوری وقتی گرد و خاکی بلند شد همه مصاحبه کنند.»

به نوشته ایسنا،‌ علی ساری،‌ نماینده مجلس از اهواز، ‌نیز با انتقاد از عملکرد دولت روحانی، به تجمع های اخیر مردم اهواز به انتقال آب، پدیده ریزگردها و قطعی سراسری برق اشاره کرد و گفت: «همه اذعان دارند که این تجمعات این‌گونه نبود که از طرف عده‌ای ساماندهی شده باشد بلکه مردم به صورت خودجوش تجمع می‌کردند.»

این نماینده مجلس افزود: «این اعتراضات حق مردم است زیرا آب ندارند، برق ندارند و سلامتی آنها نیز مورد تهدید قرار گرفته است. در جنگ هم مردم ما چنین مشکلات و وضعیتی را نداشتند بنابراین اعتراض مردم حق آنها است.»

این سخنان در شرایطی ابراز شده است که فرماندهی انتظامی خوزستان در اطلاعیه‌ای هرگونه تجمع مقابل استانداری خوزستان را از روز شنبه ۳۰ بهمن ممنوع اعلام کرد.

به گزارش فارس، در این اطلاعیه آمده است که هرگونه راهپیمایی و تجمع بدون اخذ مجوز، غیرقانونی بوده و با مسببان، متولیان و برپا کنندگان آن به عنوان ناقضان قانون برخورد خواهد شد.

فرماندهی انتظامی خوزستان همچنین گفت که «برای جلوگیری از سوء استفاده»، تصمیم به پایان دادن به تجمعات گرفته است.

در پی قطع آب و برق در برخی نقاط استان خوزستان، هفته گذشته دست کم برای چهار بار، گروهی از شهروندان اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

از روز ۲۳ بهمن بحران ریزگردها چندین بار باعث قطعی آب و در شهرهای استان خوزستان شده، و پسش از آن هم روز جمعه هشتم بهمن پس از وقوع توفان گرد و غبار در ۱۰ شهر استان خوزستان، برق و آب و اینترنت اهواز در قطع شده و ادارت و مدارس این شهر تعطیل شدند.

نامه بسیج دانشجویی ۱۴۶ دانشگاه دولتی به حسن روحانی

بسیج دانشجویی ۱۴۶ دانشگاه دولتی در نامه ای به حسن روحانی، ‌رئیس جمهوری ایران، از وی خواستند ضمن تشریح اقدامات عملیاتی دولت برای کاهش مشکلات مردم خوزستان جلسه هیئت دولت را در این استان برگزار کند تا با درک درستی از شرایط این استان بتواند تصمیمات آنی و جدی برای حل مشکلات خوزستان اخذ کند.

به گزارش سایت افکار نیوز، در این نامه به مشکلات «هجوم ریزگردها،‌ آب و فاضلاب، بیکاری نیروهای بومی، بهداشت و درمان و قطعی های پی در پی آب و برق و تلفن» ‌اشاره شده و آمده است که مردم خوزستان را از ابتدایی ترین نیازهای زندگی محروم کرده است.

XS
SM
MD
LG