لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

ادامه انتقادها از «بی‌توجهی» دولت روحانی به مشکلات استان خوزستان


معصومه ابتکار می گوید دولت درصدد احیای تالاب های استان خوزستان است.
معصومه ابتکار می گوید دولت درصدد احیای تالاب های استان خوزستان است.

همزمان با ادامه انتقادها از آن چه «بی‌توجهی» دولت حسن روحانی به مشکلات استان خوزستان خوانده می شود، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به سفر وزیر جهاد کشاورزی به این استان اعلام کرد که این مقام دولتی طرحی در دست اجرا دارد تا کانون های ریزگردها را تثبیت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، خانم ابتکار روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن، در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره اقدامات انجام شده برای حل مشکل مردم خوزستان گفت: «شناسایی کانون های گرد و غبار در همه استان ها تکمیل شده و همچنین در استان خوزستان اقدامات اجرایی برای حل این مشکل تبیین شده است.»

وی احیای تالاب های استان خوزستان را یکی دیگر از اقدامات دولت ذکر کرد و افزود: «تالاب هورالعظیم در سال ۹۲ کاملا خشک شده بود اما با اقدامات دولت الان ۷۰ درصد این تالاب آب‌گیری شده است و در وضعیت خوبی به سر می‌برد. تالاب شادگان هم وضعیت خوبی دارد.»

معصومه ابتکار با اشاره به این که استان خوزستان برای دولت بسیار اهمیت دارد، ابراز امیدواری کرد که با طرح های در دست اجرا، مشکلات مردم این استان به حداقل برسد.

پیش از این، اعلام شده بود که هیئت دولت اعتباری صد میلیارد تومانی برای بهبود شرایط در استان خوزستان اختصاص داده است.

روز هشتم بهمن پس از وقوع توفان گرد و غبار در ده شهر استان خوزستان، برق و آب و اینترنت اهواز در قطع شده و ادارت و مدارس این شهر تعطیل شدند.

پس از آن، بحران ریزگردها در روز ۲۳ بهمن، باعث قطعی آب و برق مدارس و اداره‌های ۱۱ شهر خوزستان و تعطیلی مدارس و ادارات، و همچنین اختلال در فعالیت واحدهای صنفی شد.

وقوع پدیده گرد و غبار در تعدادی از استان‌های غربی و شرق ایران در سال‌های گذشته بارها باعث تعطیلی مدارس و ادارات، لغو پروازها و بستری شدن تعدادی از شهروندان در مراکز درمانی شده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس، علی لاریجانی، رئیس مجلس، روز چهارشنبه بر ضرورت تشکیل کارگروهی برای پیگیری و حل مشکلات استان خوزستان تأکید کرد و گفت: اگر از این حوادث جلوگیری نشود ممکن است در کل کشور رخ دهد.

وی با تاکید بر این که حادثه خوزستان نشان داد که امکان تکرار آن وجود دارد، افزود: «باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه ای باشد تا مانع تکرار این حوادث در فصل تابستان باشیم.»

در همین حال، به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمید چیت چیان، وزیر نیرو، روز چهارشنبه گفت: «در حال حاضر قطعی برق در استان خوزستان نداریم و اگر اشکالاتی وجود داشته باشد، متداول در صنعت برق است.»

حمید چیت‌چیان دوشنبه شب در برنامه ای تلویزیونی درباره قطع آب و برق استان خوزستان گفته بود: «این مشکل برای نخستین بار روی داد و علت آن هجوم بی سابقه میزان گرد و خاک به این استان بود.»

وی همچنین خبر داد که «قرار شد به جای سالی دو بار سالی شش بار مقره ها شست و شو شوند و مقره های سیلیکونی جایگزین مقره های چینی شوند. ضمن آنکه برای جایگزینی پست های انتقال "جی آی اس" به جای پست های معمولی نیز در این استان برنامه ریزی شده است.»

در روزهای اخیر، انتقادهای بسیاری متوجه عملکرد دولت حسن روحانی در بحران ریزگردها در استان خوزستان شده است.

در این ارتباط، به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، یکی از تشکل های اصلاح طلب، روز سه‌شنبه، ۲۶ بهمن، نسبت به وخیم شدن شرایط محیط زیستی استان خوزستان که با قطع برق و آب همراه شده و موجب برهم خوردن روند زندگی و ناراحتی مردم این استان شده ابراز نگرانی کرد.

این حزب خواستار «توجه هرچه بیشتر همه نهادهای حکومتی به شرایط زیست محیطی کشور و به خصوص در جنوب کشور که رسیدگی فوری می طلبد» شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، نیز روز سه شنبه در نامه‌ای از هیئت وزیران به ویژه رئیس‌ جمهور خواستار اصلاح و بهبود وضع خوزستان با توجه به ریزگردها و گرد و غبار شد.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، محمدجواد کاظم‌نسب، نماینده اهواز از مجلس، انتقال آب کارون به سایر استان‌های ایران را اقدامی «غیرعاقلانه و بدون مجوز» دانست و اشاره کرد که «مرکز پژوهش های مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست نیز مجوز انتقال آب کارون به خصوص در مورد پروژه های یک تا سه کوهرنگ را نداده بودند.»

موضوع انتقال آب از خوزستان به استان‌های همجوار در سال‌های گذشته خبرساز شده است. در این ارتباط، تجمع هایی نیز از جمله در اهواز برگزار شده است که بازتاب گسترده ای داشته اند.

در آخرین مورد، گروهی از مردم اهواز روز دوشنبه ۲۵ بهمن در اعتراض به تداوم این مشکلات در مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

XS
SM
MD
LG