لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

سخنان کریمی قدوسی در مورد اهل سنت «در تضاد با امنیت ملی کشور» است


جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس
جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس

محمد جواد جمالی نوبندگانی، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس، روز یکشنبه ۱۵ اسفند اعلام کرد که تمام اعضای این هیئت،‌ سخنان جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس، در مورد اهل سنت را «خلاف شئون نمایندگی و در تضاد با امنیت ملی کشور» دانستند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس،‌ آقای جمالی نوبندگانی با اشاره به اینکه نشست هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس روز یکشنبه و پس از شکایت ۱۸ نماینده اهل سنت قوه مقننه برگزار شده بود، افزود که این شکایت در ارتباط با سخنان جواد کریمی قدوسی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مشهد در روز ۱۳ اسفند مطرح شد.

اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس پیشتر در نامه ای جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد را متهم کرده بودند که در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مشهد «بدترین تهمت‌ها و توهین‌ها را به بزرگان دین، خلفای راشدین و مقام اهل سنت» داشته است.

وی گفت: «در این نشست مقرر شد تصمیمات مقتضی درباره اظهارات کریمی قدوسی در اسرع وقت اتخاذ شود، لذا در نشست آتی تصمیم نهایی درباره اظهارات کریمی قدوسی گرفته می شود.»

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس افزود: «ابتدا فایل صوتی سخنرانی جواد کریمی قدوسی توسط اعضای هیئت بررسی و سپس با دعوت از وی اظهارات نماینده مشهد استماع شد.»

به گفته وی، جمعی از اعضاء فراکسیون اهل سنت مجلس نیز در این نشست شرکت کردند.

به نوشته خبرگزاری ایسنا،‌ اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس پیشتر در نامه ای جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد را متهم کرده بودند که در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مشهد «بدترین تهمت‌ها و توهین‌ها را به بزرگان دین، خلفای راشدین و مقام اهل سنت» داشته است.

آنها در این نامه که خطاب به علی لاریجانی، ‌رئیس مجلس،‌ نوشته شده بود،‌ نوشته بودند که سخنان جواد کریمی قدوسی موجب «نارضایتی، اختلاف، تفرقه‌افکنی و حتی ناامنی اجتماعی نارضایتی و اختلاف افکنی بین اهل تسنن و تشیع» می شود.

به گفته آنان،‌ سخنان این نماینده مجلس در «حیطه عمل به وظیفه نمایندگی» نبوده است و خواستار آن شده بودند که هر چه سریع تر نسبت به عملکرد وی در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اقدام و برخورد لازم انجام شود.

به نوشته سایت «زیتون»، جواد کریمی قدوسی در بخشی از سخنرانی خود گفته بود: «همان کسانی که منشا انحراف بودند موقعی که از دنیا رفتند کنار ملجا صاحب رسالت و انقلاب الهی اسلام ناب دفن‌شان کردند که مسلمانان هرکجا نام پیامبر را می‌شنوند نام آن‌ها را از خاطر نبرند.»

سه تن از خلفای راشدین در کنار مزار پیامبر اسلام دفن شده اند.

وی افزوده بود: «می‌بینید در کشور ما هم همین اتفاق افتاد و کسانی که منشا اصلی انحراف بودند بعد از فوت‌شان جایی دفن می شوند که امام آنجا دفن شده است.»

اشاره این نماینده مجلس به اکبر هاشمی رفسنجانی بود که پس از مرگ در آرامگاه آیت الله روح الله خمینی، ‌بنیانگذار جمهوری اسلامی، دفن شد.

پس از نامه اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس، علی لاریجانی، رئیس مجلس، از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان خواست سخنان جواد کریمی قدوسی در نماز جمعه مشهد را مورد بررسی قرار دهند.

در این میان،‌ مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس، روز یکشنبه به خبرگزاری خانه ملت گفت:«هر حرکتی برای ایجاد اختلاف بین قومیت ها از طرف هرکسی صورت بگیرد کار غلطی است.»

این نماینده با اشاره به اینکه «دشمنان تلاش دارند که در داخل کشور تنش و دعوا داشته باشیم» ‌افزود:«عقل حکم می کند هیزم بیار این معرکه نشویم تا خواست دشمنان محقق نشود.»

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، و مقام های ایرانی از «دشمن» یا «دشمنان» برای توصیف آمریکا و یا اسرائیل استفاده می کنند. این در حالیست که مقام های این دو کشور بارها گفته اند که با مردم ایران دشمنی ندارند.

به نوشته خبرگزاری خانه ملت، مسعود پزشکیان با انتقاد از سخنرانی جواد کریمی قدوسی که به گفته او «به اختلاف بین شیعه و سنی دامن می زند» اضافه کرد: «توهین و بی احترامی به مذاهب رسمی کشور به هیچ وجه قابل قبول نیست و این موضوع در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی خواهد شد.»

نامه جواد کریمی قدوسی به نمایندگان عضو فراکسیون اهل سنت مجلس

جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در نامه‌ای سرگشاده به نمایندگان عضو فراکسیون اهل سنت مجلس از «دیدار برخی از نمایندگان اهل سنت با سران فتنه»‌ در روز هفتم اسفند سال جاری انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد کریمی قدوسی با اشاره به این موضوع که انتظار نیست که «بعضی از شما برادران را در جریان فتنه فعال ببینیم» ابراز امیدواری کرد که فراکسیون اهل سنت مجلس «با محکوم کردن این ملاقات که مورد نفرت مردم انقلابی اهل سنت و همه جریانات انقلابی است، اجازه سوءاستفاده را به معاندین انقلاب ندهیم.»

اشاره وی به دیدار برخی از نمایندگان مجلس با محمد خاتمی، ‌رئیس جمهوری پیشین ایران، بود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حدود ۵۰ نماینده مجلس به بهانه سالگرد پیروزی لیست امید در جریان انتخابات دهمین دوره مجلس با محمد خاتمی دیدار کردند.

آقای خاتمی پس از وقایع انتخابات ۸۸ با محدودیت‌هایی چون ممنوع‌التصویری، منع شرکت در مجالس و مناسبت‌ها و حتی ممنوعیت خروج از کشور مواجه شده است.

او به تازگی با ابراز امیدواری به «تحقق آشتی ملی و همبستگی درونی» در ایران گفته بود که «الان بهترین موقعیتی است که می‌توان برای همبستگی همه نیروها در مسیر منافع ملی و دفع و رفع تهدیدها و توطئه‌ها فراهم آورد.»

ولی رهبر جمهوری اسلامی روز ۲۷ بهمن، در پاسخی غیرمستقیم و تند، طرح محمد خاتمی را یک‌سره «بی‌معنی» خواند و هشدار داد که «مردم با فتنه‌گران عاشورای ۸۸ آشتی» نخواهند کرد.

برخی از هواداران آیت الله خامنه ای از آقای خاتمی در کنار میر حسین موسوی و مهدی کروبی، ‌دو رهبر معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸،‌ به عنوان «سران فتنه» ‌نام می برند.

رهبر جمهوری اسلامی از اعتراض ها به نتایج این انتخابات به عنوان «فتنه» و رهبران معترضان به عنوان «سران فتنه»‌ نام می برد.

XS
SM
MD
LG