لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

«۳۵ درصد از کودکان تهرانی» مبتلا به سرفه، خس‌خس و تنگی نفس هستند


رییس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی روز سه‌شنبه پنجم بهمن، با اعلام اینکه میزان شیوع بیماری‌ آسم در ایران ۱۲ درصد است، گفت: مطالعات نشان می‌دهد که در تهران بیش از ۳۵ درصد از کودکان مبتلا به «علائم تنفسی چون سرفه، خس خس و تنگی نفس» هستند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا، مصطفی معین با اشاره به اینکه علائم آسم در کودکان کمی بیشتر از بزرگسالان است، افزود: «متاسفانه از سه تا چهار دهه گذشته تاکنون میزان شیوع این دو نوع بیماری رو به افزایش است و این روند افزایشی به ویژه در کشورهای جهان سوم ادامه دارد».

رییس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی عامل اصلی شیوع بیماری آسم را «آلودگی هوا» معرفی کرد و نتایج تحقیقات را هشداری برای کلان شهرها دانست.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، وی در اردیبهشت پارسال با اشاره به عوامل اجتماعی شیوع بیماری آسم و آلرژی گفته بود: «بهداشت و تغذیه جامعه، فقر بهداشتی افراد، آلودگی شهرها و افزایش عوامل آلوده‌کننده در افزایش این بیماری موثر بوده است».

به نوشته ایسنا و ایرنا، آقای معین روز سه‌شنبه اشاره کرد که شیوع آسم در ۲۰ کلان شهر ایران روند افزایشی دارد.

او همچنین در مورد هزینه زیاد درمان بیماران مبتلا به آلرژی گفت: «تحقیقاتی که در هشت سال گذشته انجام شد نشان می‌دهد که هزینه درمان برای یک بیمار مبتلا به آلرژی یک‌ونیم میلیون تومان است که درحال حاضر این رقم بسیار بیشتر است».

به گزارش سایت «سلامت نیوز»، مهدی نجمی، رییس اداره آسم وآلرژی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اردیبهشت امسال گفته بود که «بیماری‌های مزمن تنفسی بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت در رتبه چهارم علل مرگ و میر در ایران قرار دارند».

همچنین به گزارش ایسنا، مریم محلوجی‌راد، دبیر علمی سومین همایش بین‌المللی ایمونولوژی، آسم و آلرژی، روز سه‌شنبه درباره میزان شیوع این بیماری در ایران گفت که «نقص ایمنی شامل دو نوع ثانویه و اولیه است. نوع ثانویه شامل نقایص ایمنی مبتلا به سوءتغذیه، دیابت، نارسایی‌های کلیوی و ایدز و نقایص ایمنی مادرزادی دارای منشأ ژنتیکی است که براساس مطالعات انجام‌شده میزان شیوع آن در کل دنیا یک در ۱۰ هزار نفر است».

وی با تاکید بر اینکه نوع نقص ایمنی اولیه (مادرزادی) در ایران شیوع بیشتری دارد، گفت: در استان‌هایی چون خوزستان که ازدواج فامیلی رواج دارد این بیماری روند افزایشی پیدا کرده است.

XS
SM
MD
LG