لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۲

نجفی: حسن روحانی هنوز درباره نامزدی ریاست‌جمهوری صحبت نکرده است


محمد علی نجفی، مشاور اقتصادی حسن روحانی، ابراز امیدواری کرد که حسن روحانی برای ادامه برنامه‌های دولت خود، نامزد انتخابات شود.
محمد علی نجفی، مشاور اقتصادی حسن روحانی، ابراز امیدواری کرد که حسن روحانی برای ادامه برنامه‌های دولت خود، نامزد انتخابات شود.

محمدعلی نجفی، دبیر ستاد اقتصادی دولت، در حاشیه جلسه روز چهارشنبه، ۱۱ اسفند،‌ هیئت دولت تاکید کرد: « تاکنون حسن روحانی صراحتا در مورد تصمیم خود درباره ریاست جمهوری صحبتی نداشته است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مشاور اقتصادی رئیس جمهوری در عین حال گفت: «تقاضا داریم آقای روحانی وارد انتخابات ریاست‌جمهوری شود.»

آقای نجفی همچنین در پاسخ به این پرسش که در ستاد انتخابات حسن روحانی چه سمتی دارد، گفت: هنوز ستادی ایجاد نشده است.

پیش از این، برخی گزارش‌های غیر رسمی حاکی از راه اندازی ستاد انتخاباتی حسن روحانی برای رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال آینده بود و از محمد علی نجفی به عنوان مسئول تدوین برنامه برای دولت آینده حسن روحانی، یاد می‌شد.

پیشتر مقام هایی از دولت حسن روحانی از قطعی‌شدن تصمیم او برای حضور در دور بعدی رقابت‌های ریاست‌جمهوری خبر داده بودند.

محمد علی نجفی ابراز امیدواری کرد که حسن روحانی وارد انتخابات شود، چون به گفته مشاور اقتصادی حسن روحانی، «دولت اقدامات و زیرساخت هایی را ایجاد کرده که برای به نتیجه رسیدن آن، چهار سال زمان نیاز است، بنابراین لازم است دولت دوم آقای روحانی هم تشکیل شود.»

او «استراتژی رقبای روحانی را تخریب دولت» دانست و افزود کرد که «کاندیداهای احتمالی انتخابات، تاکنون حتی یک جمله درباره آنچه می خواهند انجام دهند نگفته اند.»

در همین حال، اصولگرایان و نامزدهای احتمالی آنان از جمله مهرداد بذرپاش، فعالیت‌های انتخاباتی خود را ادامه دادند.

مهرداد بذرپاش روز چهارشنبه در شهر قم با شماری از مراجع تقلید شیعه از جمله آیت‌الله محمدعلی علوی گرگانی، دیدار کرد و گفت: « در انتخابات نباید دنبال قطبی سازی باشیم.»

آیت‌الله حسین نوری همدانی، دیگر مرجع تقلید شیعه نیز از جمله مراجعی بود که مهرداد بذرپاش به دیدار او رفت. آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار خطاب به «همه انقلابی‌ها» توصیه کرد که با «فداکاری از تشتت آرا بپرهیزند و از میان خود یک نفر را برای انتخابات پیش روی سال آینده انتخاب کنند.»

این مرجع تقلید شیعیان، «اجماع بر سر یک نفر» را «مهم‌ترین پیام» خود به اصولگرایان توصیف کرد.

پیشتر به گزارش ایسنا،‌ آیت الله ناصر مکارم شیرازی،‌ روز سه شنبه دهم اسفند در دیدار جمعی از اعضای شورای مرکزی موتلفه اسلامی گفته بود: «اگر تمام اصولگرایان یک نفر را معرفی کردند امیدی به نتیجه انتخابات هست اما اگر کاندیداهای متعددی معرفی کنند، مطمئن باشید که در شرایط فعلی موفقیتی حاصل نخواهد شد.»

این در حالی است که «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» متشکل از طیف‌های مختلف اصولگرایان روز پنجشنبه، پنجم اسفند، اسامی ۲۱ نامزد مورد نظر خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را اعلام کرد.

به گفته مرضیه وحید دستجردی، سخنگوی این تشکل، از این ۲۱ تن در نهایت اسامی ۱۰ نفر برگزیده به زودی اعلام می شود.

در عین حال، بخش دیگری از اصولگرایان حامی محمود احمدی‌نژاد به دنبال اعلام آمادگی حمید بقایی، معاون احمدی‌نژاد برای حضور در رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال آینده، از او حمایت کرده‌اند تا همچنان بحث بر سر اجماع اصولگرایان بر سر نامزد واحد با چالش روبرو باشد.

حمید بقایی تاکید کرده است در صورت پیروزی در رقابت‌های ریاست‌جمهوری و تشکیل دولت از محمود احمدی‌نژاد در دولت خود بهره می گیرد.

حمید بقایی در تازه‌ترین اقدام در کانال تلگرامی خود از مردم خواسته است تا پرسش‌های خود را در حوزه‌های مختلفٔ مطرح کنند تا او به این پرسش‌ها پاسخ گوید.

علی اکبر جوانفکر، مشاور محمود احمدی‌نژاد و مدیرعامل پیشین خبرگزاری دولتی ایرنا، که اعلام شده سخنگویی ستاد آقای بقایی را برعهده خواهد گرفت در توئیتری نوشت: «چهار سال سکوت برای گرفتن بهانه از یک دولت پرمدعا کافیست، ناکامی های مدعیان جان مردم را به لب رسانده و سوت پایان سکوت شنیده می‌شود.»

جبهه پایداری، که از آن به عنوان مجموعه سیاسی نزدیک به آیت‌الله مصباح یزدی، یاد می شود نیز تاکنون نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده معرفی نکرده‌است.

نام افرادی همچون سعید جلیلی، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در میان فهرست ۲۱ نفره «جبهه مردمی نیورهای انقلاب اسلامی» به چشم می خورد.

در این میان،‌ به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز چهارشنبه با بیان اینکه احراز صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری آسان نیست، ابراز امیدواری کرد که «با ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات طی هفته‌های آتی بتوانیم به نتایج بهتری دست بیابیم.»

XS
SM
MD
LG