لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

نشست غیر متعهدها در سایه حضور ۱۱۰ هزار مامور نیروی انتظامی


احمدرضا رادان،‌جانشين فرمانده نيروی انتظامی،‌ از حضور ۱۱۰ هزار تن از از پرسنل اين نيرو برای آنچه «تأمين امنيت اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غير متعهدها»‌ ناميد،‌خبر داد.
قرار است شانزدهمين نشست سران کشورهای جنبش غير متعهدها روز نهم شهريور ماه در تهران آغاز به کار کند.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ احمدرضا رادان،‌جانشين فرمانده نيروی انتظامی، اشاره کرد که «قرارگاه امام علی»، امنيت نشست جنبش غير متعهدها را بر عهده دارد و گفت:‌ ۱۴ کميته‌ و دو قرارگاه حفاظت از شخصيت‌ها و حفاظت از تهران ايجاد شده اند.
اين مقام نيروی انتظامی همچنين از همکاری اين نيرو با ستاد کل نيروهای مسلح، وزارت اطلاعات و وزارت کشور برای آنچه تامين امنيت در تهران خواند،‌خبر داد.
بر اساس اين گزارش،‌۳۶۰ ايستگاه بازرسی در سطح شهر تهران فعال شده است که ۲۰۰ ايستگاه آن، تحت نظر قرارگاه امنيت پليس و ۱۶۰ ايستگاه تحت کنترل بسيج سپاه پاسداران خواهند بود.
به گفته احمد رضا رادان،‌ در سطح شهر تهران،‌ چهار حلقه امنيتی تشکيل شده و‌ برنامه‌‌هايی نيز برای تأمين امنيت در استان‌های همجوار با تهران و مناطق مرکزی پيش‌بينی شده است.
مهدی فتاپور،‌عضو کادر رهبرای اتحاد ملی جمهوريخواهان ايران،‌مقيم آلمان،‌ درباره تدابير امنيتی صورت گرفته در آستانه نشست جنبش غير متعهدها در تهران به راديو فردا می گويد:«جامعه حالت بسيار ملتهبی دارد. کشور به خاطر فشار اقتصادی بر مردم، نااميدی به آينده و موقعيت بين المللی ايران و نبود خوشبينی نسبت به آن همزمان با برخوردهای تندتر مسئولان جمهوری اسلامی ايران در سياست خارجی،‌شرايط را حادتر و ملتهب تر می کند.»
وی می افزايد:« اکثريت ‌مردم در اين شرايط،‌ رژيم را مقصر می دانند. مسئولان امنيتی هم اين موضوع را می فهمند و می دانند که کافی است اتفاقی بيفتد يا جرقه ای زده شود تا نارضايتی و التهاب موجود در جامعه‌ به صورت خشم بروز پيدا کند و اين همه نيروی امنيتی که برای اين نشست بسيج شده است و شايد،‌کسب آمادگی برای انتخابات رياست جمهوری،‌ نشاندهنده شرايط خطرناکی است که در کشور احساس و ديده می شود و مسئولان نمی خواهند شاهد آن باشند.»
مرتضی کاظميان،‌روزنامه نگار و تحليلگر سياسی در پاريس، در گفت و گو با راديو فردا اظهار عقيده می کند:«مشخص است که نوعی هراس نسبت به تحرک مردم معترض،‌به خصوص حاميان جنبش سبز، نسبت به وضع کنونی وجود دارد و مسئولان نگرانند که مبادا در جريان برگزاری اين نشست،‌خللی در آن ايجاد شود و يا اينکه شرکت کنندگان در آن متوجه شوند که نظام سياسی در ايران فاقد اقتدار لازم برای مديريت اين نشست است.»
او با اشاره به سخنان معاون امنيتی استاندار تهران که گفته است امنيت نشست با سپاه پاسداران خواهد بود،‌ اضافه می کند:«اين موضوع از آن رو اهميت دارد که نشان می دهد پوشش اين نشست،‌ نه انتظامی،‌ بلکه امنيتی است تا به اين ترتيب،‌مبادا خللی در نشست پيش آيد و معترضان بتوانند انتقادهای خود را مطرح کنند.»
در اين خصوص،‌ به گزارش خبرگزاری ايلنا،‌ اسماعيل احمدی مقدم،‌فرمانده نيروی انتظامی،‌روز شنبه اعلام کرد که با همکاری مرزبانی نيروی انتظامی و سپاه پاسداران، کسانی که او خرابکاران خواهان برهم زدن نظم اجلاس غير متعهدها بودند، دستگير شده اند. او اشاره ای به هويت و تعداد دستگير شدگان نکرد.
در همين حال،‌به گزارش خبرگزاری ايسنا،‌ دفاتر اسنادرسمی شهر تهران به مناسبت برگزاری اين نشست از روز هفتم تا يازدهم شهريور تعطيل هستند.
پيشتر گزارش های غير رسمی در شبکه های اجتماعی انتشار يافته بود که حاکی از
دستور تعطيلی مراکز بزرگ خريد و بازار در تهران داشت. با اين همه،‌تاکنون هيچ منبع رسمی اين گزارش ها را تاييد يا تکذيب نکرده است.
از سويی،‌ آيت الله احمد خاتمی،‌ امام جمعه موقت تهران و عضو هيات رييسه مجلس خبرگان،‌ از آنچه «تلاش برخی اقدامات شيطنت‌آميز فتنه‌گران ۸۸» و «حاشيه سازی آنان» در آستانه برگزاری نشست غير متعهدها ناميد،‌ انتقاد کرد و آن را فرصت سوزی برای کشور دانست.
به گزارش خبرگزاری ايسنا،‌ او با متهم کردن معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ گفت که آنها بيشترين خيانت را به ايران کردند و با نامه‌نگاری‌های خائنانه در پی آن هستند که اين فرصت را بسوزانند.
اشاره آيت الله احمد خاتمی به نامه هايی بود که اخيرا از جمله توسط برخی از تشکل ها و فعالان سياسی و مدنی خطاب به دبير کل سازمان ملل متحد و رييس جمهوری مصر درباره وضعيت جاری بر ايران نوشته شده است.
مرتضی کاظميان با اشاره به اينکه نشست تهران،‌نشستی نيست که منافع ملی ايران را تعقيب کند،‌ می گويد:«حاکميت سياسی در ايران خود را با يک رژيم اقتدارگرای سرکوبگر در سوريه پيوند زده است و يا اينکه به دليل سياست داخلی و خارجی اش،‌تحريم های شديدی را متوجه ايران کرده است.»
اين روزنامه نگار و فعال سياسی می افزايد:«با توجه به فاصله ای که بين حاکميت و جامعه مدنی در ايران وجود دارد،‌اين دغدغه های آقای خاتمی نشان می دهد که چرا او از سبزها خواسته است تا در نشست اختلالی ايجاد نکنند.»
آقای کاظميان همچنين به يک نکته ديگر اشاره می کند:«با وجود آنکه حاکمان دو سال است جنبش سبز را مرده توصیف می‌کنند، اما اين جنبش اجتماعی از نظر صاحبان قدرت آنچنان امکان بروز و ظهور دارد و پرخطر ارزيابی می شود که از تريبون های مختلف از آنان خواسته می شود که اختلال ايجاد نکنند.»
در همين حال،‌ روزنامه کيهان که تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی ايران منتشر می‌شود، يک نماينده سابق مجلس را که در بازداشت به سر می‌برد، به «راه‌اندازی تشکيلات مخفی فتنه‌گران» متهم کرد.
برخی از سايت ها در ايران نوشته اند که نام اين نماينده،‌ مير طاهر موسوی،‌از چهره های اصلاح طلب، است که پس از بازگشت از کنفرانس ايران‌شناسی در استانبول بازداشت شد.
کيهان با نام بردن از اين نماينده مجلس با حروف اختصاری «ط – م»‌ نوشت:‌ خط‌ دهندگان و گردانندگان پشت صحنه فتنه‌گران، به دنبال راه‌اندازی هر چه بيشتر تشکيلات برای بهره‌برداری در موقعيت‌های بحرانی احتمالی پيش از انتخابات يا مناسبت‌ها و اجلاس‌های مهم کشور نيز بوده‌اند».
مهدی فتاپور در باره اين موضوع می گويد:«مسئولان می خواهند با حمله کردن به نيروهای مخالف،‌مانع از حضور مردم در خيابان ها شوند،‌چون صحبتی که شده،‌آنقدر مانند ساير اظهار نظرهايی که در ساليان گذشته شده،‌ ساختگی،‌غير منطقی و دور از واقعيت است که نمی شود پذيرفت موضوعی وجود داشته است و آنها بزرگ کرده اند.»
در اين ميان،‌ به گزارش سایت نوروز، شورای هماهنگی راه سبز اميد از مردم خواست با استفاده از تمامی ابزارها و امکان‌های مشروع، قانونی و مسالمت آميز در جريان آنچه اجلاس نمايشی و پر هزينه اجلاس سران غير متعهد در تهران ناميد،‌به ادامه‌ حبس رهبران معترضان و فعالان موسوم به جنبش سبز اعتراض کنند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG