لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

مذاکره ایران با کویت و عربستان سعودی برای توسعه میدان مشترک آرش


کریم زبیدی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران،‌ روز سه‌شنبه، سوم اسفند، از آغاز مذاکره وزارت امور خارجه ایران با کویت و عربستان سعودی برای توسعه میدان مشترک آرش خبر داد.

آقای زبیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، ‌هدف از این مذاکرات را توسعه میدان مشترک آرش دانست، اما به پاسخ ریاض و کویت در این مورد اشاره نکرد.

به نوشته مهر، میدان گازی آرش با در اختیار داشتن ذخیره بیش از یک تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و ۳۱۰ میلیون بشکه نفت خام در شمال غربی خلیج فارس قرار دارد.

این میدان در جنوب غربی جزیره خارک و در جنوب میدان نفتی فراساحلی ابوذر (اردشیر سابق) در آب‌های مرزی بین ایران و منطقه سابقاً بی‌طرف میان کویت و عربستان قرار دارد.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های ملی نفت کویت و آرامکوی عربستان سعودی سال گذشته به منظور توسعه میدان آرش که آن را «الدوره»‌ می نامند،‌ کنسرسیوم «کی‌جی‌او» را تاسیس کردند و حتی در شهریور سال گذشته برای توسعه میدان مشترک آرش، حفاری یک حلقه چاه اکتشافی آغاز شد.

در این میان، خبرگزاری تسنیم در ۱۱ تیرماه سال جاری در گزارشی خبر داد: «در حالی ایران در حال تلاش برای جلب مشارکت کویت برای توسعه میدان آرش است که عربستان و کویت با تشکیل شرکت مشترک کی‌جی‌او سهم برداشت از این میدان را به صورت ۵۰ درصد عربستان و ۵۰ درصد کویت بین خود تقسیم کرده‌اند و هیچ سهمی برای ایران قائل نشده‌اند.»

این خبرگزاری با اشاره به این که در سال ۱۹۶۰، اختلافات ایران و کویت بر سر مرز آبی دو کشور در منطقه قرارگیری این میدان مشترک آغاز شد،‌ افزود که در سال ۲۰۰۱،‌ ایران انتقال تجهیزات برای آغاز حفاری اکتشافی در این میدان را آغاز کرد که کویت با تهدید به شکایت به مراجع بین المللی، تهران را از هر گونه فعالیت تا زمان حصول نتیجه در تعیین مرز آبی نهی کرد و ایران نیز فعالیت های اکتشافی و توسعه خود بر روی میدان آرش را متوقف کرد.

به نوشته تسنیم، این در حالی بود که عربستان سعودی و کویت در طرحی مشترک از سال ۲۰۰۰، فعالیت های اکتشافی و توسعه ای را بر روی این میدان گازی بدون اطلاع ایران آغاز کرده بودند.

در این گزارش ضمن اشاره به اعتراض های ایران آمده است که ایران از همان هنگام گفت که از حقوق خود درباره میدان گازی آرش گذشت نخواهد کرد.

با این همه،‌ تسنیم نوشت:‌ شرکت «کی جی او» برنامه ریزی کرده است که با آغاز تولید گاز از میدان آرش (الدوره)، در سال ۲۰۱۷،‌ روزانه یک میلیارد فوت مکعب از این میدان برداشت کند که سهم عربستان سعودی ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز و سهم کویت نیز ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز خواهد بود.

این نخستین بار نیست که ایران در مورد میادین مشترک نفت و گاز در خلیج فارس با مشکل مواجه می شود.

خبرگزاری مهر روز ۲۴ مهر نوشت که در طول چند دهه گذشته تاکنون همواره ایران در توسعه و برداشت نفت و گاز از میادین مشترک با کشورهای عربی همسایه عقب افتاده است.

در این میان، ‌در شرایطی که گزارش های بسیاری در مورد رقابت قطر و ایران در مورد برداشت از میدان گازی پارس جنوبی انتشار یافته، در این گزارش ها همواره به عقب ماندن ایران از قطر در برداشت از این میدان اشاره شده است.

با این همه،‌علی اکبر شعبان پور، مدیرعامل شرکت نفت ایران، در اردیبهشت سال جاری با اشاره به آن چه افتتاح فازهای مختلف نامید، ‌گفت که «برداشت ما از این میدان مشترک به حدود ۷۵ درصد برداشت قطر رسیده است.»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،‌ وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، او گفت: «امسال برداشت قطر از این میدان به ۱۷۷ میلیارد متر مکعب رسیده که نسبت به سه سال گذشته ثابت بوده است اما برداشت ایران رو به افزایش بوده و امسال به حدود ۱۳۲ میلیارد متر مکعب رسیده است.»

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران پیش بینی کرد که «تا زمستان امسال از مجموع نصب و افزایش ظرفیت پنج فاز باقی مانده روزانه صد میلیون متر مکعب به برداشت ایران از این میدان افزوده خواهد شد.»

در همین حال،‌ کریم زبیدی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران، در مورد توسعه میدان نفتی هنگام به خبرگزاری مهر گفت که مذاکرات با عمان در مورد این میدان نتیجه ای نداشته است.

بر اساس این گزارش، میزان نفت درجای این میدان بیش از ۷۰۰ میلیون بشکه و گاز درجای آن حدود دو تریلیون فوت مکعب است.

‌به نوشته مهر،‌ از آغاز تولید گاز از میدان مشترک فرزاد از سوی عربستان سعودی، عراق هم با مشارکت شرکت‌های آمریکایی و روسی تولید نفت از دومین میدان مشترک نفتی با ایران به نام آذر را آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش،‌ عراق از حدود دو سال قبل تولید روزانه بیش از ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام از میدان مشترک آزادگان جنوبی را آغاز کرده است.

به نوشته مهر، مطابق با برنامه زمان بندی شرکت ملی نفت ایران تولید نفت از میدان آذر باید از سال ۹۵ آغاز می شد اما در خوش بینانه‌ترین حالت به نظر می‌رسد که تولید نفت از این میدان مشترک دست‌کم تا اواسط سال ۹۶ امکان پذیر نباشد.

میدان نفتی آذر با در اختیار داشتن ۲.۵ میلیارد بشکه نفت خام درجا با عراق مشترک است. حجم نفت قابل استحصال این میدان حدود ۴۰۰ میلیون بشکه برآورد می‌شود.

میدان نفتی آذر در استان ایلام و در مرز خاکی ایران و کشور عراق واقع شده است. این میدان نفتی با میدان بدرای کشور عراق مشترک است.

در این میان، کریم زبیدی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران، با اشاره به مذاکرات با شرکت‌های بین‌المللی نفتی به منظور توسعه میادین نفتی ایران در خلیج فارس گفت که «در شرایط فعلی، توسعه میادین نفتی همچون اسفندیار، فروزان، فرزاد، سلمان و هنگام از مهمترین برنامه‌های اولویت دار شرکت ملی نفت ایران در منطقه خلیج فارس است.»

این مقام شرکت ملی نفت ایران به نتیجه مذاکرات با شرکت های بین المللی نفتی اشاره نکرد.

XS
SM
MD
LG