لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

برنامه ریزی ایران برای تولید روزانه ۴.۷ میلیون بشکه نفت


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، اخیرا گفت که حفظ سهم ایران در بازارهای جهانی نفت مهمتر از قیمت نفت است.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، اخیرا گفت که حفظ سهم ایران در بازارهای جهانی نفت مهمتر از قیمت نفت است.

علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت، روز یکشنبه اول اسفند، با اشاره به برنامه ریزی برای حفاری ۵۰۰ حلقه چاه جدید در ایران در برنامه ششم توسعه گفت که تولید نفت خام کشور به روزانه چهار میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه خواهد رسید.

برنامه ششم توسعه قرار است از فروردین سال آینده اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت، آقای کاردر افزود که تولید نفت در ایران تا پایان فروردین ماه سال آینده به ۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

آخرین آمار ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز نشان می دهد که وزارت نفت ایران در گزارش مستقیم خود به این سازمان، آمار تولید ماه ژانویه خود را ۳.۹ میلیون بشکه در روز اعلام کرده، اما ارزیابی خود اوپک حاکی است که ایران ۱۲۵ هزار بشکه کمتر از میزانی که گفته، تولید نفت داشته است. آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا و آژانس بین المللی انرژی نیز مطابق با ارزیابی اوپک از تولید نفت ایران است.

ایران تاکنون چند نوع قرارداد برای توسعه میادین نفتی خود به شرکت های خارجی پیشنهاد کرده که مهمترین آن قرارداد بیع متقابل بوده است که تا اواخر دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی نوع غالب قراردادهای نفتی ایران بود. البته این نوع قرارداد کماکان در دستور کار دولت محمود احمدی نژاد نیز قرار داشت، اما دیگر توفیقی در جذب شرکت های خارجی نداشت.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت که بعد از پایان رسیدن تمام قراردادهای بیع متقابل، تولید نفت ایران در یک دوره کوتاه به چهار میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه رسید که رکورد به شمار می رفت.

آمارهای اداره اطلاعات انرژی ایران نیز نشان می دهد که بیشترین میزان تولید نفت ایران بعد از انقلاب بهمن ۵۷، مربوط به حدود ۱۲ سال پیش بود که ایران تولید خود را به چهار میلیون و ۱۳۵ هزار بشکه رساند.

البته این رقم شامل میعانات گازی نیز می شد که در آن زمان تولید میعانات گازی ایران بسیار کم بود. اما اکنون ایران به غیر از تولید نفت خام، روزانه حدود ۵۶۰ هزار بشکه میعانات گازی نیز تولید می کند که در آمارهای بین المللی معمولا به عنوان تولید نفت در نظر گرفته نمی شود. میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک است که از میادین گازی تولید می شود.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز روز یکشنبه نوشت که ایران قبلاً اعلام کرده بود که تولید ۴ میلیون بشکه ای نفت خود را تا آخر سال جاری خورشیدی تحقق می بخشد، اما این برنامه با یک ماه تاخیر به آخر فروردین موکول شده است.

هنوز معلوم نیست ایران چطور می تواند تولید خود را به ۴ میلیون بشکه برساند، در حالی که بر اساس توافق اوپک در آخر نوامبر سال گذشته، ۱۱ عضو اوپک متعهد به کاهش روزانه ۱.۲ میلیون بشکه تولید تولید نفت در نیمه اول سال ۲۰۱۷ میلادی شده‌اند و ایران نیز تنها مجاز شده است که تولید خود را ۹۰ هزار بشکه افزایش دهد و به ۳ میلیون و ۷۹۷ هزار بشکه برساند. دو عضو دیگر، لیبی و نیجریه نیز از این توافق کلا معاف شده اند.

اما اخیراً بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، گفت که حفظ سهم ایران در بازارهای جهانی نفت مهم‌تر از قیمت نفت است.

او افزود: کسانی که با افزایش تولید خود طی سال‌های گذشته توازن بازار را به هم ریخته و با مازاد تولید باعث کاهش قیمت نفت شده اند، باید مسئولیت تنظیم دوباره آن را بر عهده بگیرند. اشاره وزیر نفت ایران به عربستان سعودی بود.

بر اساس این گزارش، ایران در نوامبر ۲۰۱۵ میلادی نوع جدیدی از قراردادهای نفتی موسوم به «آی پی سی» را به شرکت های خارجی معرفی کرد که با اعتراض هایی در داخل ایران، به خصوص از طرف اصول گرایان مواجه شد، بطوری که بعد از چند بار تصحیح و تغییر در مفاد این قراردادها، ایران هنوز نتوانسته است اولین مناقصه نفتی برای امضای قرارداد با شرکت های خارجی را برگزار کند.

ایران در نظر دارد توسعه ۴۹ میدان نفت و گاز را بر اساس این نوع قراردادها به مناقصه بگذارد و انتظار دارد تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این میادین انجام شود که ۸۰ درصد آن از طرف شرکت های خارجی باشد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت که در برنامه ششم توسعه، تولید گاز به یک میلیارد و ۴۱۱ میلیون مترمکعب در روز هدف گذاری شده است.

ظرفیت تولید کنونی گاز خام ایران بالای ۸۲۰ میلیون متر مکعب در روز است که ۷۰۰ میلیون متر مکعب آن تبدیل به گاز شیرین جهت مصارف خانگی، صنعتی و غیره می شود.

XS
SM
MD
LG