لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

«بازداشت ده‌ها معترض به مرگ تدریجی دریاچه ارومیه»


معترضان در تبریز و ارومیه خواستار نجات دریاچه ارومیه شدند
معترضان در تبریز و ارومیه خواستار نجات دریاچه ارومیه شدند
باغ ايل لر در اروميه و پل آجی چای در تبريز روز شنبه صحنه تجمع صدها تن بود که در کنار خانواده هايی که مراسم سيزده بدر را برگزار می کردند، خواستار نجات درياچه اروميه از مرگ تدريجی شدند.

تجمع کنندگان در اين شعارها می گفتند: «زنده‌باد آذربایجان. اروميه از تشنگی می سوزد. سدها را بشکنيد تا آب رودها به سوی درياچه اروميه جاری شود. دریاچه ارومیه هیچ آبی ندارد و اگر آذربایجان اکنون بر نخیزد دیگر دیر می‌شود.»

يک منبع مطلع به راديو فردا گفت که نيروهای گارد ويژه در تبريز و اروميه، مانع ادامه اين تجمع‌ها شدند و معترضان را متفرق کردند.

در اين ميان، سازمان دفاع از زندانيان سياسی آذربايجان گزارش داد که ميان نيروهای امنيتی و لباس شخصی‌ها با تجمع کنندگان در تبريز، درگيری نيز روی داده است.

بر اساس برخی گزارش ها که تاکنون از سوی منابع دولتی تاييد نشده است، در جریان این تجمعات حدود ۷۰ نفر بازداشت شده‌اند.



از وضعيت بازداشت شدگان، اطلاعات ديگری منتشر نشده است.

در روزهای گذشته، گروهی به نام «کمپين اعتراض به وضعيت درياچه اروميه» که توسط جمعی از فعالين مدنی و محيط زيست ايجاد شده است، برای برگزاری تجمع در مراکز دو استان آذربايجان شرقی و آذربايجان غربی فراخوانی منتشر کرده بودند.

در ساليان گذشته نيز تجمع‌های اعتراضی مشابهی در اين ارتباط برگزار شده بود که در مواردی به درگيری نيروهای امنيتی و انتظامی با تجمع کنندگان منجر شده بود.

اعتراض‌های روز شنبه در حالی صورت گرفته‌اند که وضعيت درياچه اروميه به سوی بحرانی‌تر شدن پيش می‌رود و تا کنون در خصوص ابعاد اين معضل زيست محيطی هشدارهای زيادی داده شده است.

خبرگزاری مهر روز پنجشنبه به نقل از کارشناسان، وضعيت درياچه اروميه در سال جاری را بحرانی ارزيابی کرد و افزود که این افراد از احتمال بروز سونامی نمک در آینده ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گفته شماری از کارشناسان محيط زيست، يکی از دلايل وضعيت بحرانی درياچه اروميه، ايجاد سدهای متعدد بر روی رودهايی است که به اين درياچه منتهی می‌شوند.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون حدود ۳۵ سد در مسیر این رودها ساخته شده و ۱۰ سد دیگر نيز در دست ساخت است.

اسماعيل کهرم، کارشناس محيط زيست در ايران، در اين زمينه به راديو اينترنتی ايران صدا گفته است:«درياچه اروميه پنج و نيم ميليارد متر مکعب آب خود را از رودخانه ها و نيم ميليارد متر مکعب ديگر را نيز از طريق چشمه ها و آبراهه ها تامين می کرد. حدود يک ميليارد متر مکعب نيز از طريق باران، تگرگ و برف تامين می شد.»

وی افزوده است که با ايجاد سدها «جلوی پنج و نيم ميليارد متر مکعب ورودی به درياچه اروميه گرفته شده است.»

در اين ارتباط، حميد بهبهانی، وزير راه و ترابری، در آذرماه سال گذشته تاييد کرد که سدسازی بی رويه بر روی رودخانه‌های ورودی درياچه اروميه باعث خشک شدن هر چه بيشتر اين درياچه شده است.

در اين زمينه، مقام‌های جمهوری اسلامی ايران گفته‌اند که کل آب موجود درياچه اروميه در شرايط عادی بايد ۳۴ ميليارد متر مکعب باشد که تاکنون ۲۰ ميليارد متر مکعب از آب آن خشک شده است.

بدين ترتيب، در صورت ادامه وضعيت موجود، آب اين درياچه تا سه سال آينده به ‌طور کامل خشک خواهد شد.

عليرضا دائمی، مديرکل دفتر برنامه ريزی آب وزارت نيرو، در اين مورد به راديو اينترنتی ايران صدا گفته است:«اين موضوع باعث شده است موجوداتی که در اين درياچه زندگی می کردند يا مانند پرندگان مهاجر از آن تغذيه می‌کردند، عملا امکان زيستی خود را از دست داده‌اند.»

به گفته وی، پس از خشک شدن بخشی از درياچه، محدوده نمکزاری ايجاد شده است که می تواند بر هوای آذربايجان شرقی و آذربايجان غربی تاثير بگذارد.

دولت محمود احمدی‌نژاد گفته است که برای احيای درياچه اروميه برنامه‌های گسترده‌ای تدارک ديده‌است. با اين همه، به نوشته خبرگزاری مهر، اين طرح‌ها تاکنون به اجرا در نيامده‌اند.

اين در حالی است که به نوشته خبرگزاری مهر، کارشناسان پيش بينی می‌کنند که ميزان بارش در سال جاری در حوزه آبخيز درياچه اروميه کاهش چشمگيری داشته باشد که با توجه به افزايش دمای اين حوزه، موجب افزایش ميزان تبخير آب این دریاچه خواهد شد.

اين خبرگزاری به نقل از اين کارشناسان نوشته است که خشک شدن درياچه اروميه بر روی زندگی روز مره ساکنان مناطق غربی ايران تاثير مستقيم خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG