لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

دادستان کل کشور: مسئولان به حادثه پلاسکو رنگ و لعاب سیاسی ندهند


در ادامه دعوا بر سر پذیرش مسئولیت واقعه مرگبار ساختمان پلاسکو در تهران، محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، روز چهارشنبه، ششم بهمن، به مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی تذکر داد که «در حوادثی مانند حادثه پلاسکو به جای فرافکنی و رنگ و لعاب سیاسی دادن به فکر مردم» باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، این مقام قضایی همچنین از مقام ها و مسئولان خواست در جایگاه خود تلاش کنند که «این آسیب‌ها در جامعه کاهش یابد».

وی که در حاشیه همایش تخصصی معاونان ستادی و روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر با خبرنگاران گفت‌وگو می کرد، بر لزوم توجه به ایمن‌سازی ساختمان‌ها تاکید کرد و گفت که این موضوع بر عهده شوراهای اسلامی، شهرداری‌ها و وزارت کشور و شهرسازی است.

محمدجواد منتظری حادثه پلاسکو را «تلنگری برای مسئولان» دانست که «غفلت از آن باعث این گونه حوادث تاسف‌بار می‌شود».

ساختمان پلاسکو در تهران روز سی‌ام دی‌ماه پس از آتش‌سوزی گسترده فرو ریخت و تعداد نامشخصی زیر آوار ماندند. گزارش‌های تاییدنشده حاکی از آن است که بین ۲۰ تا ۳۰ تن زیر آوار مانده‌اند.

در همین ارتباط، بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها تعداد کشته‌شدگان حادثه پلاسکو به هشت تن رسیده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، گفت: «پیکر دو تن دیگر از شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو به پزشکی قانونی تحویل داده شد.»

پیش از این، هويت شش تن از قربانیان حادثه ساختمان پلاسكو احراز شده بود. همچنین بر اساس گزارش ها، بیش از ۲۰۰ تن در حادثه پلاسکو و آوار‌برداری مصدوم شده اند.

به نوشته ایسنا، دادستان کل کشور در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به این که «ساختمان‌هایی از این دست در کشور داریم که باید به فکر سلامت و امنیت مردم باشیم» اضافه کرد: «متاسفانه در برخی از موارد که شاهد قضایی شدن این مسائل بودیم می‌بینیم که در مراحل اولیه قصورهایی صورت می‌گیرد.»

او افزود: «از ابتدا که نقشه برداری شروع می‌شود و نظارتی که باید بر ساختمان‌ها شود و... رعایت نمی‌شود که بخش‌های مختلفی در این قضیه دخیل هستند.»

دادستان کل کشور در این ارتباط اعلام کرد که «به دادستان‌ها گفتیم که هر جا نیازمند اقدام قضایی است اقدام کنند».

در همین حال، به نوشته خبرگزاری میزان، مجتبی عبداللهی، معاون شهردار تهران، روز چهارشنبه از تغییر زمان تشییع پیکر آتش‌نشان‌ها خبر داد و دلیل آن را درخواست خانواده قربانیان و مفقودان حادثه پلاسکو عنوان کرد.

قرار بود این مراسم روز پنج‌شنبه، هفتم بهمن، برگزار شود. معاون شهردار تهران اشاره کرد که این مراسم طی دو یا سه روز آینده برگزار می‌شود.

مجتبی عبداللهی روز سه شنبه اعلام کرده بود که در حادثه پلاسکو ۱۶ آتش نشان جان خود را از دست داده اند.

از سوی دیگر، محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، روز چهارشنبه نسبت به «وجود انبوه الیاف آزبست موجود در محوطه پلاسکو» هشدار داده و افزود: «استنشاق این ماده خطرناک توسط صدها نیروی آتش نشان و امدادگر حاضر در این محل که جان آنها را تهدید می کند را می توان یک فاجعه زیست‌محیطی نامید که مستقیماً با جان انسان ها سر و کار دارد.»

به گفته وی، آتش نشانان و نیروهای امدادی حاضر در محوطه پلاسکو، الزاماً باید از ماسک تنفسی استاندارد مجهز به فیلترهای ایمنی حفاظتی استفاده کنند و این موضوع «شوخی‌بردار نیست».

«ممانعت» از مصاحبه آتش‌نشان‌ها با خبرگزاری‌ها

در این میان، برخی گزارش ها حاکی از ممنوعیت مصاحبه ماموران آتش نشانی با خبرنگاران است.

در همین زمینه، خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز سه‌شنبه نوشت: «تلاش برای صحبت کردن با آتش‌نشان‌های بیشتر و اطلاعات دقیق‌تر گرفتن از این امدادگران در مورد این که این روزها، پس از پلاسکو اوضاع چطور می‌گذرد و چه حال و هوایی دارند... خیلی سخت است.»

یک آتش‌نشان در یکی از ایستگاه های مرکزی تهران به ایلنا گفت: «بچه‌ها بدجور می‌ترسند؛ به ما گفته‌اند با خبرنگارها صحبت نکنیم.»

یک مامور دیگر به ایلنا گفت که «بعد از تجمع خیابان بهشت تحت فشار قرار گرفتیم و از حقوق و مزایا کاسته شد».

اشاره او به تجمع حدود یک سال قبل کارکنان آتش نشانی در مقابل شهرداری تهران بود. تجمع کنندگان به اجرا نشدن قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و برخی مشکلات صنفی و رفاهی خود اعتراض داشتند.

اما به نوشته ایلنا، این مامور آتش نشانی گفت: «خیلی‌ها را که روز تجمع آمده بودند، از بخش عملیات به دفتری منتقل کردند، خودم ۱۱ ماه است که مزایا نگرفته‌ام. ما قبل از این حادثه هم نمی‌توانستیم صحبت کنیم؛ حق اعتراض نداشتیم، حالا که فضا امنیتی شده دیگر خدا به دادمان برسد اگر بخواهیم حرفی بزنیم.»

روزنامه شرق روز سوم بهمن نیز در گزارشی به این موضوع اشاره کرده و نوشته بود: «همه‌شان می‌ترسند؛ نمی‌خواهند حرف بزنند؛ می‌ترسند اسمی از آن‌ها آورده شود یا حتی نام ایستگاه‌شان گفته شود. پیشتر تاوان بدی داده‌اند؛ حالا هم که همکارانشان زیر آوار «پلاسکو» جان داده‌اند، نگرانند؛ نکند که شغل‌شان به‌ خطر بیفتد؛ نکند که بالادستی، نام‌شان را بفهمد و حقوق‌شان را کم کند؛ نکند که معیشت‌شان تهدید شود.»

در روزهای اخیر، انتقادهایی در مورد نحوه پوشش اخبار مربوط به حادثه پلاسکو مطرح شده است. از جمله رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، در نشست روز سه شنبه این شورا با انتقاد از بیرون راندن خبرنگاران و عکاسان از محدوده پلاسکو و اجازه حضور تنها به خبرنگاران صداوسیما، خواستار «لغو انحصار خبری» شد.

وی گفت: «شاید انتشار عکس در فضای مجازی موجب ناراحتی خانواده‌ها شود، اما جای سوال است که چرا خبرنگاران بیرون رانده می‌شوند و باید حضور داشته باشند.»

XS
SM
MD
LG