لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

ادامه آلودگی هوای تهران؛ وضعیت هوای اصفهان قرمز شد


فرداکاتور-طرح از اسد بیناخواهی
فرداکاتور-طرح از اسد بیناخواهی

همزمان با ادامه آلودگی هوای تهران و تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی در پایتخت ایران در روز چهارشنبه ۲۶ آبان،وضعیت هوای شهر اصفهان نیز با میانگین شاخص کیفیت ۱۵۷ ناسالم و قرمز اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز پایش کیفی هوای اداره ‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، این شهر برای هشتمین روز متوالی از نظر کیفیت هوا وضعیت ناسالمی را تجربه ‌کرد.

سطح ایمنی مورد نظر سازمان بهداشت جهانی برای آلودگی هوا عدد ۱۵۶ است.
بر اساس «معیار سطح اهمیت بهداشتی شاخص کیفیت هوا»، میزان «غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا» در محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ «ناسالم برای گروه حساس» (نارنجی) و در محدوده ۱۵۱ تا ۲۰۰ «ناسالم» (قرمز) اعلام شده است.

بابک صادقیان، مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل محیط زیست استان اصفهان، در مورد آخرین وضعیت هوای اصفهان به خبرگزاری ایسنا گفت که از روز ۱۹ آبان، جبهه هوا با سیستم پرفشاری وارد اصفهان شده که این امر سکون هوا را در پی داشته است.

با این همه، وی اشاره کرد که آلودگی هوای اصفهان به علت جمعیت زیاد و صنایع آلاینده متعدد بیشتر شده است.

این در حالیست که به نوشته ایسنا، ستاد بحران اصفهان تاکنون حتی در مورد تعطیل کردن مدارس در این شهر تصمیم نگرفته است.

از سوی دیگر، رسول زرگر، استاندار اصفهان گفت: در جلسه هیئت دولت طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان به عنوان موفق ترین طرح اجرایی کاهش آلودگی هوا در کشور اعلام شده است.

وی در این مورد گفت:«در سال ۹۲ تا این تاریخ تنها ۵۶ روز هوای سالم گزارش شد که امسال تاکنون ۲۰۰ روز هوای سالم و ۶ روز هوای پاک گزارش شده که حدوداً ۴ برابر سال ۹۲ است».

در این میان، به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران، روز چهارشنبه کیفیت هوای شهر تهران را در وضعیت قرمز اعلام کرد.

پایتخت ایران در یک هفته گذشته، دو روز در شرایط ناسالم برای همه افراد و چهار روز نیز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران طی روزهای شنبه تا سه شنبه به دلیل افزایش آلودگی هوا در محل استانداری تهران تشکیل داده است.

بر اساس آخرین مصوبات این کارگروه در روزسه شنبه مقرر شد؛ مدارس تمام مقاطع تحصیلی شهر تهران و دیگر شهرستان های استان تهران به جز دماوند، فیروزکوه و پردیس در روز چهارشنبه ۲۶ آبان ماه تعطیل هستند.

براساس این مصوبات، تنها خودروهای دارای مجوز طرح ترافیک می توانند وارد محدوده زوج و فرد شوند و زمان اجرای این طرح نیز از ساعت ۱۷ به ۱۹ افزایش یافته است.

از دیگر مصوبات کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران، توقف فعالیت معادن شن و ماسه آبرفتی غرب تهران تا عادی شدن وضعیت هوا، لغو ورزش های همگانی در پارک ها و مجموعه های ورزشی، تشدید برخورد با خودروهای دودزای دولتی و غیردولتی و موتورسواران دودزا و آلوده کننده شهر تهران است.

خودداری از به کارگیری خودروهای دودزا در اتوبوس رانی، توقف فعالیت های عمرانی آلوده کننده از سوی شهرداری تهران، استفاده حداکثری از ظرفیت حمل و نقل عمومی شهر به ویژه مترو و اتوبوس رانی، استقرار تیم های اورژانس در میادین اصلی شهر و اطلاع رسانی مناسب از طریق رسانه ها و رادیو و تلویزیون درباره توصیه های مراقبتی آلودگی هوای تهران از دیگر مصوبات این کمیته بوده است.

تهران با بیش از ۱۳ میلیون نفر جمعیت یکی از آلوده ترین کلان شهرهای جهان به شمار می رود و دولت‌های مختلف تا کنون نتوانسته اند عوامل انسانی افزایش آلودگی هوا را کنترل و مهار کنند.

به نوشته ایرنا، حبیب کاشانی، یکی از اعضای شورای شهر تهران، روز سه شنبه از مرگ ۴۱۲ شهروند تهرانی از اول تا ۲۳ آبان‌ ماه بر اثر آلودگی هوا خبر داد اما «مستندات و مرجع تائید کننده» برای این آمار را ارائه نکرده است.

او همچنین گفت:«در همین مدت، کودکان زیادی نیز دچار بیماری اوتیسم شدند که رنج مضاعفی را بر خانواده‌های آنان تحمیل کرده است.»

این عضو شورای شهر تهران هوای روزهای اخیر پایتخت ایران را به «هوای شیمیایی عملیات خیبر» تشبیه کرد.

آلودگی هوا در این روزها تنها به تهران و اصفهان محدود نبوده است. به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حمید صالحی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، روز سه شنبه گفت: شاخص کیفیت هوای مشهد برای سومین روز در هفته جاری در وضعیت هشدار قرار دارد.

در همین حال، حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، در یک سخنرانی در شهر کرج گفت که دولت او در سه سال گذشته برای «برطرف کردن معضل آلودگی هوا تلاش‌های زیادی را انجام داده است» و و باید بتوانیم این مسئله را مهار کنیم و جلساتی به این منظور در دولت تشکیل شده است.

XS
SM
MD
LG