لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

چند زندانی سیاسی از اوین به مرخصی آمدند


گزارش‌ها از ایران حاکیست که شماری از زندانیان سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در زندان اوین، از جمله، بهاره هدایت و مهدیه گلرو، دو فعال دانشجویی زندانی، به مرخصی آمده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، بهاره هدایت با وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی و مهدیه گلرو، با وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی برای چهار روز به مرخصی آمده‌اند.

خانم هدایت در دی ‌ماه سال ۸۸ بازداشت و در تابستان سال گذشته به اتهام تبلیغ علیه نظام‬، توهین به رهبری و رئیس‌جمهور‬، تبانی و تجمع و اقدام علیه امنیت ملی به ۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.

خانم گلرو نیز در آذرماه سال ۸۸ بازداشت و به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

مقام‌های قضایی تاکنون با دادن مرخصی به این دو فعال دانشجوی زندانی مخالفت کرده بودند.

در این میان، به گزارش وبسایت کلمه تعدادی از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان، عید بزرگ مذهبی شیعیان، روز شنبه به مرخصی آمدند.

این زندانیان، بهزاد نبوی، محسن میردامادی، فیض الله عرب سرخی، عبدالله رمضان‌زاده، جواد امام و مسعود لواسانی هستند.

گزارش شده است اکبر امینی و مریم مجد نیز برای سپری کردن مرخصی چند روزه به طور موقت از زندان آزاد شده‌اند. اما این خبر تاکنون از سوی منبع دیگری تایید نشده است. با این همه، برخی شاهدان عینی خبر مرخصی این دو زندانی سیاسی را تایید کرده‌اند.

وبسایت کلمه همچنین نوشت برخی از زندانیان پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و نیز دیگر زندانیان سیاسی تاکنون از حق مرخصی استفاده نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش، احمد زید آبادی، عیسی سحر خیز، مسعود باستانی، مجید توکلی، مجید دری، ضیا نبوی، شبنم مددزاده، فرزاد مددزاده، عماد بهاور، محمد داوری، سعید متین‌پور، حشمت الله طبرزدی، عدنان حسن‌پور، محمد صدیق کبودوند، حسن اسدی زیدآبادی، کیوان صمیمی، محمدرضا مقیسه، احسان مهرابی، جمال عاملی، بهمن احمدی امویی، عبدالله مومنی، بهروز جاوید تهرانی، ابراهیم مددی، سیامک رحمانی، فاطمه رهنما و حامد روحی‌نژاد از جمله زندانیان سیاسی هستند که نتوانسته‌اند از مرخصی استفاده کنند و یا اینکه برای مدتی طولانی از این حق محروم مانده‌اند.

از دیگر زندانیانی که در این فهرست قرار دارند، ابوالفضل عابدینی، قربان بهزادیان‌نژاد، احسان عبده تبریزی، حسین رونقی مالکی، مهدی خدایی، مهدی محمودیان، ایوب قنبر پوریان، ابولفضل قدیانی، ارسلان ابدی، امیر بهمنی، امیر اصلانی، امیر خسرو دلیر ثانی، نظام حسن‌پور، رمضان احمد کمال، انور خضری، محمد رضا رجبی و نسرین ستوده هستند.

در این ارتباط، کلمه نوشت که تعداد زندانیان سیاسی بدون مرخصی بسیار بیش از این اسامی است.
XS
SM
MD
LG