لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

رکورد زنی در آخرین روز نام‌نویسی انتخابات شوراها


وزیر کشور اعلام کرد تا پیش از ظهر روز یکشنبه ششم فروردین،‌ بیش از ۲۰۰ هزار تن در انتخابات شوراهای شهر و روستا نام نویسی کرده‌اند. در این ارتباط، سخنگوی وزارت کشور گفت آمار داوطلبان نسبت به زمان مشابه در دوره گذشته این انتخابات «حدود ۱.۸برابر افزایش» داشته است.

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، حدود یک پنجم از این تعداد، داوطلب عضویت در شوراهای شهر و بقیه داوطلب عضویت در شوراهای روستا شده‌اند.

مهلت ثبت نام داوطلبان نمایندگان شوراهای شهر و روستا، نیمه شب روز ششم فروردین، پایان می‌یابد و به گفته وزیر کشور، ۱۱۰ هزار تن انتخاب خواهند شد.

سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور، گفته است آمار داوطلبان حضور در شوراهای شهر و روستا پایان روز ششم نام‌نویسی، نسبت به زمان مشابه در دوره گذشته این انتخابات «حدود ۱.۸برابر افزایش» داشته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها در ایران، در آخرین روز نام‌نویسی، تعداد بیشتری از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و چهره‌های شناخته‌شده به فرمانداری‌ها مراجعه کرده‌اند.

فاطمه راکعی، دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش؛ علی صوفی، وزیر تعاون دولت محمد خاتمی؛ محسن مهرعلیزاده، نامزد سابق ریاست جمهوری در انتخابات سال ۸۴؛‌ احمد مسجدجامعی و ولی‌الله شجاع‌پوریان، دو عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران؛ مجید فراهانی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان؛ یاشار سلطانی، مدیر سایت معماری نیوز؛ و حسین الله کرم، دبیرکل سابق انصار حزب‌الله، با حضور در فرمانداری تهران، ‌داوطلب عضویت در شورای شهر این شهر شدند.

حسین الله‌ کرم به خبرنگاران گفت: «برای جلوگیری از ورود فتنه به شورای شهر تهران» داوطلب شده و با «لیست جریان‌هایی که دوز انقلابی بالاتری دارند موافق‌تر و همراه‌تر» است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر فعلی تهران، که برای دوره بعد نیز نام‌نویسی کرده، خبر داده است که اصولگرایان لیستی به نام «خدمت» در انتخابات شوراها حضور می‌یابند. اصلاح‌طلبان نیز قرار است فهرستی واحد ارائه دهند.

بررسی صلاحیت‌ها بر مبنای «اصل برائت»

پیشتر نگرانی‌هایی از نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی شوراها مطرح شده بود که علیرضا رحیمی، رییس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران، اطمینان خاطر داد که نگاه این هیئت در بررسی صلاحیت‌ها بر اساس «اصل برائت» است.

آقای رحیمی گفته است: «موضوع تحقیق از داوطلبان مطلق در قانون انتخابات تصریح نشده است. به هیچ وجه وارد نظارت استصوابی نخواهیم شد و قانون هم چنین اختیاری به هیئت‌های نظارت نداده و تحقیق و تفحص در زندگی خصوصی مردم به بهانه نظارت به هیچ وجه نه مورد قبول است نه مجاز.»

مطابق قانون اساسی ایران، نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس شورای اسلامی است.

پیشتر، محمد محمودی شاه‌نشین به عنوان رئیس، محمدجواد کولیوند در جایگاه نایب رئیس، فرهاد تجری به عنوان سخنگو و بهرام پارسایی نیز در کسوت دبیری هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها انتخاب شده بودند.

همچنین از میان نمایندگان هر استان، ۹۰ تن به عنوان اعضای هیئت نظارت در استان‌ها انتخاب شده‌اند که از میان این اعضا، ۳۵ نماینده به فراکسیون امید تعلق دارند.

بر اساس جدول زمان‌بندی برگزاری پنجمین دوره انتخابات شوراها، نتیجه بررسی صلاحیت نامزدها پس از استعلام از وزارت اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و ثبت احوال، به‌ عنوان مراجع چهارگانه نظارتی؛ روز دوم اردیبهشت ماه اعلام خواهد شد.

داوطلبانی که صلاحیت آنان رد شده باشد، سه روز فرصت اعتراض به «هیئت‌های نظارتی بالادستی» دارند و رسیدگی به شکایت‌ها و اعلام قطعی نتیجه بررسی‌ها روز ۱۷ اردیبهشت ۹۶ تعیین شده است.

حضور کم‌ تعداد زنان

با اینکه پیش از این شماری از گروه‌ها و چهره‌های سیاسی در ایران خواستار مشارکت گسترده زنان در انتخابات شوراهای شهر و روستا شده و از آنان دعوت کرده بودند که داوطلب نامزدی در این انتخابات شوند، اما خبرگزاری‌های ایران اعلام کرده‌اند تعداد کل زنانی که ثبت‌نام کرده‌اند چندان پرتعداد نبوده است.

علی پورمطلق، دبیر ستاد انتخابات وزارت کشور، روز شنبه پنجم فروردین، در ارائه آخرین آمار تعداد داوطلبان انتخابات شوراها، گفته بود که تعداد کل داوطلبان زن ۷هزار و ۲۵۴ تن و تعداد کل داوطلبان مرد ۱۲۶هزار و ۹۵۸ تن بوده است.

با این حال، بر مبنای همین آمار تعداد زنان در برخی حوزه های کوچک‌تر قابل توجه بوده است. از جمله تمامی ۱۰ داوطلب نامزدی انتخابات شورا در روستای افضل آباد دهستان پشتکوه واقع در بخش مرکزی شهرستان خاش، زن هستند.

در بخش مرکزی خاش نیز نزدیک به ۴۰ درصد داوطلبان ثبت‌نام‌شده را زنان تشکیل می‌دهند.

انتخابات شوراهای شهر و روستا هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری در روز ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG