لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

وزیر کشور: ۴۰ هزار معتاد متجاهر در ۱۲ استان ایران وجود دارند


 وزیر کشور از افزایش ۴۳ درصدی مواد مخدر افغانستان و کشفیات ۹ درصدی در ایران خبر داد.
وزیر کشور از افزایش ۴۳ درصدی مواد مخدر افغانستان و کشفیات ۹ درصدی در ایران خبر داد.

وزیر کشور ایران دوشنبه نهم اسفند، از وجود «۴۰ هزار معتاد متجاهر در ۱۲ استان کشور» خبر داد و گفت: برنامه های ویژه ای از روز یکشنبه،‌هشتم اسفند، برای حل این مساله آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی که در کنفرانس بین المللی تهران علیه قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته سخن می گفت، افزود که از روز ۲۰ اسفند «طرح جمع اوری معتادان متجاهر» دنبال می‌شود.

به نوشته «خبر آنلاین»،‌ محسن روشن‌پژوه، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی،‌در مرداد سال جاری گفته بود: «درصورتی‌که فرد معتاد با وجود بستر مناسب برای درمان و وجود همه امکانات حاضر نشد برای ترک اقدام کند، متجاهر شناخته شده و در چنین شرایطی ناگزیر باید او را به مراکز درمان اجباری ارجاع داد.»

به نوشته ایلنا، آقای رحمانی فضلی که همچنین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر است،‌در سخنان روز دوشنبه خود اشاره نکرد که با توجه به دستورالعمل قوه قضائیه مبنی بر «کاهش جمعیت کیفری» در ایران، «معتادان متجاهر» قرار است در چه مکان یا اماکنی نگهداری شوند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران،‌ روز ۱۸ شهریور از قضات خواسته بود تا بر اساس دستورالعمل قوه قضائیه از معرفی معتادان به زندان‌ها خودداری کنند.

دادستان تهران یکی از راه‌های بازسازی و توانمندی معتادان را استفاده از واحدهای «مراکز گذری کاهش آسیب» موسوم به «دی. آی. سی» عنوان کرده و ارائه خدمات توسط این مراکز به معتادان را «مفید و موثر» ارزیابی کرده بود.

این مراکز به دانشگاه علوم پزشکی ایران وابسته‌اند و پیشگیری از گسترش انواع هپاتیت، ایدز، سل، بهبود زخم‌های عمیق و عفونی ناشی از مصرف مواد مخدر در میان معتادان از جمله اهداف آن‌ها به شمار می‌رود.

مراکز «گذری» با اخذ مجوز فعالیت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به افراد کارتن‌خواب و گرفتار اعتیاد خدمات رفاهی، آموزشی، بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند.

آقای جعفری دولت‌آبادی در عین حال از طرح جمع‌آوری و ساماندهی «معتادان متجاهر» حمایت کرده و گفته بود که «زیبنده نیست معتادان متجاهر در خیابان‌های پایتخت رها باشند.»

پیش از این در دی ماه نیز پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، از رشد ۳۰ درصدی معتادان «متجاهر» در ۹ ماه نخست امسال سخن گفته و افزوده بود مرگ و میر‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در هشت ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۰ درصد افزایش دارد.

افزایش ۴۳ درصدی مواد مخدر افغانستان و کشفیات ۹ درصدی در ایران

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، همچنین گفته که بر طبق آخرین آمارها، «تولید مواد مخدر در کشور افغانستان ۴۳ درصد افزایش یافته است.»

او افزود: «برای اولین بار است که مسئولین مبارزه با مواد مخدر سه منطقه با اهمیت یعنی آسیای غربی، مرکزی و بخشی از اروپا که در مسیر بالکان قرار دارند به اتفاق بخش بسیار مهمی از دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در این نشست حاضر می شوند.»

وزیر کشور با اشاره به این که «همسایگان ایران منشا کشت و تولید مواد مخدر هستند» افزود: « ناکامی های توقف کشت و تولید، کوتاه ترین فاصله میان تولید و بازارهای نهایی مصرف که همان مسیر بالکان است و توسعه نیافتگی منطقه عواملی هستند که سبب شده است تا همسایگان حتی کشورهای بسیار دورتر از آن که در طول مسیر قرار دارند در شرایط موجود از امکانات لازم برای مهار مساله بدون مشارکت تمام عیار جامعه جهانی برخوردار نباشند.»

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، افزایش ۴۳ درصدی میانگین تولید مواد مخدر افغانستان باعث شتاب بیشتر روند پول شویی، جرایم سازمان یافته و افزایش فعالیت مسیرهای شمالی، دریایی و بالکان شده است.

اجرای بیش از دوهزار عملیات کشف و ضبط مواد مخدر طی سال ۲۰۱۶

وزیر کشور جمهوری اسلامی اضافه کرد:« ایران برای مقابله با این مسائل، برنامه های کنترل و انسداد مرزهای شرقی و غربی با هدف مقابله با ترانزیت مواد افیونی و پیش سازهای آن را در مسیر بالکان ادامه داده و مبادی ورودی و خروجی کشور از اعم از زمینی، دریایی و هوایی را تقویت و تجهیز کرده و ظرفیت های کمی و کیفی نیروهای مقابله ای را متناسب با عمق مشکل توسعه داده است.»

به گفته آقای رحمانی فضلی، نیروهای ایرانی در سال ۲۰۱۶ موفق شدند با اجرای ۲۳۲۵ مورد عملیات، نزدیک به ۶۸۲ هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر را کشف و ضبط کنند».

وی همچنین از کشته شدن ۸ تن از پرسنل دستگاه های مقابله ای در ایران در این رشته عملیات خبر داد و خواستار همکاری اطلاعاتی و عملیاتی بیشتر کشورهای فرامنطقه با ساختارهای منطقه ای شد.

مجید آقابابایی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور، پیش از این گفته بود: «بیش از ۹۰ درصد قاچاق مواد مخدر و انسان به ایران از داخل خاک پاکستان انجام می‌گیرد.»

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران طی سال‌های اخیر بار‌ها محل رویارویی نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی با گروه‌های مسلح بوده است که مقام‌های ایران از آن‌ها به عنوان «تروریست»، «قاچاقچی» و «اشرار» نام می‌برند.

به گفته مقام های جمهوری اسلامی، ده‌ها تن از نیروهای مرزبانی و انتظامی ایران در این درگیری ها جان خود را از دست داده‌اند.

آنها همچنین از کشته شدن شمار زیادی از افراد مسلح و کشف و ضبط صد‌ها تن مواد مخدر خبر داده‌ اند.

XS
SM
MD
LG