لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

روحانی: همه باید بتوانند با آزادی به صحنه انتخابات بیایند


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن، خواستار آن شد که همه بتوانند با آزادی به صحنه انتخابات بیایند و گفت که «چقدر انتخابات ارزش دارد که از حالا معصیت خدا را شروع می‌کنیم؟»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای روحانی گفت: «یک عده‌ای متخصص خشونت هستند که نمی‌دانم آنها در کدام مدرسه تربیت شده‌اند.»

وی که در مراسم جایزه کتاب سال در تالار وحدت تهران سخن می‌گفت، با اظهار این‌که «عده‌ای از دعوا، خشونت و لشکرکشی خوششان می‌آید»، افزود: «ما یک ملت هستیم که یک انقلاب، قانون اساسی، رهبری، دولت، فرهنگ و هویت داریم و ایرانی هستیم. پس چرا باید رو در روی هم باشیم؟»

سخنان حسن روحانی در شرایطی ابراز شده است که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در مرداد سال جاری گفته بود که او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ «قطعاً» نامزد خواهد شد و از وزارت کشور خواسته است که یک انتخابات «قانونی و سالم» برگزار شود.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ برگزار شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی در مصاحبه با خبرگزاری فارس افزوده بود که آقای روحانی تأکید کرده است که «بی‌طرفی دستگاه‌های دولتی برای من بسیار مهم است.»

در انتخابات گذشته در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، بحث اعمال نفوذ و یا تقلب در شمارش آرا مطرح بوده که از جمله می توان به اعتراض ها به نتایج انتخابات سال ۸۸ اشاره کرد.

برخی از رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی اصول‌گرا اعلام کرده‌اند که ریاست جمهوری حسن روحانی، یک‌دوره‌ای خواهد بود و او سال آینده انتخاب نخواهد شد. در همین حال، برخی گمانه زنی ها نیز در مورد احتمال رد صلاحیت آقای روحانی از سوی شورای نگهبان مطرح شده است.

پیش از این، مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه ۱۸ بهمن در واکنش به حمایت محسن رضایی، از فرماندهان سپاه پاسداران، از جبهه نیروهای انقلاب گفت که فعالیت نظامیان در انتخابات حتی در «پشت صحنه» ممنوع است.

«جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» روز پنجم دی ماه اعلام موجودیت کرد. محمد حسین رحیمیان، نماینده سابق رهبر جمهوری اسلامی در بنیاد شهید، رئیس هیئت مؤسس این گروه است و مهدی چمران، یحیی آل‌اسحاق، علیرضا مرندی و حمیدرضا حاجی بابایی، چهره‌های اصول‌گرا، از جمله دیگر اعضای این گروه هستند.

محمدباقر ذوالقدر، قائم مقام سابق سپاه پاسداران، نیز رئیس اجرایی این گروه جدید است.

عضویت آقای ذوالقدر در «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» درحالی است که او معاون راهبردی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه است و گزارشی دربارهٔ استعفای او از این سمت منتشر نشده است. محمد باقر ذووالقدر پیشتر از سپاه پاسداران استعفا کرده است.

مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهوری ایران، در مصاحبه با «خبرآنلاین» دربارهٔ حضور محسن رضایی در نشست «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» اعلام کرد که از اصل این موضوع اطلاعی ندارد اما «حتماً کسانی که در کسوت نظامی هستند نمی‌توانند وارد دسته‌بندی‌های حزبی، جناحی و سیاسی شوند.»

وی همچنین از «مردم، دستگاه‌های نظارتی، بازرسی و قضایی» خواست دربارهٔ «حضور نظامیان در دسته‌بندی‌های حزبی، جناحی و سیاسی حساس باشند.»

معاون حسن روحانی با استناد به گفته‌های آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضور نظامیان در سیاست را «سم مهلک» توصیف کرد.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۴ مهر، سیاست‌های کلی انتخابات را در ۱۸ بند به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ کرد.

در بند ۱۶ این سیاست‌ها، «جانبداری از داوطلبان» از سوی نیروهای مسلح و قوای سه‌گانه و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ممنوع اعلام شده است.

با این حال، علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، پس از ابلاغ این سیاست‌ها گفت که فعالیت سیاسی «جزء ذات» این نهاد است.

پیش از این، مقامات سپاه پاسداران دخالت این نهاد در انتخابات را رد کرده و در عین حال گفته‌اند که به کار «تبیین و روشنگری» جریانات سیاسی می‌پردازند.

در سال‌های گذشته نیز دخالت سپاه پاسداران اعتراض‌های برخی از چهره‌های سیاسی را به دنبال داشته است و برخی از نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری و مصطفی کواکبیان به دخالت این نهاد در انتخابات اعتراض کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG