لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۳

روحانی: بعضی فکر می‌کنند قفل‌های دروازه کشور بیشتر باشد، امنیت بیشتر می‌شود


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز یکشنبه هشتم اسفند،‌ با اعلام اینکه «وقتی از تعامل با جهان حرف می‌زنیم بعضی‌ها بدشان می‌آید» گفت: «بعضی‌ها فکر می‌کنند هر چه دروازه کشور قفل‌هایش بیشتر باشد امنیت و سلامت بیشتر می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای روحانی که در نخستین مجمع ملی سلامت سخن می‌گفت، افزود: «بعضی‌ها نمی‌دانم چرا روی تعامل حساسیت دارند. بعضی‌ها هم از تقابل خوش‌شان می‌آید. نمی‌دانم چه سودی برای‌شان دارد؟ البته برای‌شان نان آورده است. وقتی تعامل با جهان نباشد، دچار تحریم هستیم، ناچار از کود و سم غیراستاندارد استفاده می‌کنیم، این خوب نیست.»

وی با اشاره به بحث های مربوط به تحریم ها اضافه کرد: «عده‌ای از کشورها ساخته شدند برای تحریمی‌ها. در دنیا تحریم نباشد آنها هم دکان‌شان برچیده می‌شود.»

حسن روحانی روز شنبه هفتم اسفند نیز در یک سخنرانی با اشاره به لغو قطعنامه‌های الزامی فصل هفت شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران گفت: «برخی فکر می‌کردند منقلی وجود دارد و قطعنامه را داخل آن می‌اندازیم و آتش می‌گیرد و تمام می‌شود، اما قطعنامه باید توسط خود شورا لغو می‌شد که ما این کار را کردیم.»

وی اضافه کرد: «از برجام نترسیم، درباره آن حرف بزنیم و بگوییم. برخی سایت‌ها فکر می‌کنند اگر حرف بزنند تعریف از دولت می‌شود. حالا حرام که نیست یک بار هم از دولت تعریف شود.»

پیش از این، مخالفان اصولگرای حسن روحانی، ‌از عملکرد دولت او در مواردی از جمله برجام انتقاد کرده‌اند.

آنها بارها حملات و انتقاد‌‌های شدیدی به سیاست خارجی دولت روحانی کرده و گفته‌اند که این دولت، به توصیف آنها، از موضع انقلابی با غرب برخورد نمی‌کند.

اما حسن روحانی و اعضای دولت وی در پاسخ به این انتقاد‌ها از برجام دفاع کرده و آن را زمینه‌ساز رفع تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران دانسته‌اند.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تیرماه سال گذشته میان تهران و گروه پنج به علاوه یک به دست آمد و بر اساس آن، ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کرد و در مقابل تحریم‌های بین المللی علیه آن لغو شدند.

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنانش با طرح این پرسش که «از استاد دانشگاه هم باید نگران باشیم که می‌خواهد برای مطالعه به خارج برود و از استادی هم که می‌خواهد به ایران بیاید باید نگران باشیم»‌افزود: «بعضی‌ها از صبح تا شب ذهن‌شان آشفته و نگران است، نگرانی هم تولید می‌کنند و اساتید و بزرگان ما در رفت و آمد باید باشند و تحقیقات و علم را بالا ببرند.»

حسن روحانی در سخنرانی خود با تکید بر لزوم بهبود وضعیت سلامت غذایی و نیز بهبود امکانات پزشکی در ایران گفت که «این‌طور نیست که در دارو و درمان و پزشکی بتوانیم بدون تعامل با جهان پیشرفت کنیم، بلکه دانشگاه‌ها و محققان ما باید در تعامل با دنیا باشند.»

در سال‌های اخیر موارد متعددی از برخورد نهادهای امنیتی با اساتید دانشگاهی که در مجامع علمی خارج از ایران شرکت کرده‌اند، منتشر شده است. در عین حال،‌ مواردی از برخورد با اساتید دانشگاه که از خارج به ایران آمده اند نیز وجود داشته است.

حسن روحانی همچنین با اشاره به وضعیت امکانات بهداشتی و پزشکی در دولت محمود احمدی نژاد اضافه کرد:«برخی دچار آلزایمر سیاسی هستند و یادشان می‌رود که وضع درمان، قیمت دارو و تجهیزات پزشکی چه وضعی در کشور داشت و برخی داروها و تجهیزات پزشکی به سختی تهیه می‌شد.»

وی همچنین با دفاع از عملکرد دولت خود در این موارد افزود:«حداقل ۲۰ درصد داروهای خارجی و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی نسبت به آغاز دولت ارزان‌تر شده است.»

رئیس جمهوری ایران در عین حال عملکرد رادیو وتلویزیون دولتی ایران را در مورد «خدمات دولت در بخش سلامت»‌ گفت: «نمی‌دانم چرا صدا و سیما از خدمات دولت در بخش سلامت نمی‌گوید؟ اگر گوشت در کشور دو روز گران شود این موضوع تبدیل به خبر یک و رسمی تلویزیون خواهد شد. خودم دیدم در بخش خبری اولین خبری که پخش شده سراغ قصابی رفتند و گفتند چرا گوشت گران شده است؟»

پیش از این،‌ به نوشته سایت «انتخاب»، حسن قاضی زاده هاشمی٬ وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی، روز ۲۴ آذر به شدت از عملکرد رادیو و تلویزیون ایران انتقاد کرده و گفته بود که رویه این رسانه، تخریب دولت حسن روحانی است.

از زمان ریاست جمهوری حسن روحانی در سال ۱۳۹۲، عملکرد دولت او به ویژه در زمینه اقتصادی مورد انتقاد اصولگرایان و نیز رسانه‌های آنان قرار داشته است. آنها می گویند که دولت به وعده‌های خود در زمینه‌های مختلف عمل نکرده است و در این ارتباط، آمارهای ارائه شده از سوی دستگاه‌ها و مقام‌های دولتی در مورد بهبودی شاخص‌های مختلف در ایران را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG