لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

دفاع از عملکرد اقتصادی دولت؛ روحانی‌: آرامش به بازار بازگشته است


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران،‌ روز دوشنبه نهم اسفند،‌ با دفاع از عملکرد اقتصادی دولتش گفت: «یکی از موفقیت‌های قابل ملاحظه دولت، بازگشت آرامش به بازارها بود.»

به گزارش خبرگزاری ها، وی افزود که «در تاریخ بعد از انقلاب این اولین مرتبه است که در یک سال هم تورم تک رقمی باشد و هم رشد اقتصادی صورت بگیرد.»

حسن روحانی که در پنجاه و ششمین مجمع سالیانه بانک مرکزی سخن می‌گفت، اضافه کرد: «امروز شاهد یک تورم تک رقمی همراه با رشد هستیم» و «تا پایان امسال هم تورم ما تک رقمی خواهد بود.»

او در حالی بر تورم تک رقمی تاکید کرد که در روزهای گذشته، رسانه‌ها در ایران از اختلاف میان مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در اعلام نرخ تورم خبر داده اند.

مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم در بهمن‌ماه به شش و هشت دهم درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته یک دهم درصد کاهش یافته است. اما بانک مرکزی ایران روز پنجم اسفند، اعلام کرد که نرخ تورم در بهمن‌ماه به هشت و هفت دهم درصد رسیده که نسبت به ماه پیش از آن یک و یک دهم درصد افزایش را نشان می‌دهد، افزایشی که کارشناسان اقتصادی آن را خطرناک توصیف کرده‌اند.

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، چندی پیش تاکید کرده بود که تورم به هسته سخت خود رسیده است و از این پس کاهش نرخ تورم دشوارتر از قبل خواهد بود. در این میان، خبرگزاری مهر در گزارشی سخنان آقای روحانی در مورد تورم و رشد اقتصادی را رد کرد.

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرده‌ است که نرخ تورم متوسط در پایان امسال ۹ درصد خواهد شد که اگرچه نرخ تورمی تک‌رقمی است، اما با کمترین فاصله از نرخ تورم دو رقمی ایستاده است.

در این میان، به نوشته خبرگزاری مهر،‌ «بسیاری از فعالان اقتصادی، کاهش تورم در دولت یازدهم را به بهای تعمیق رکود می دانند و معتقدند که این کاهش تورم، در واقع ثمره رکودی است که در بازار و تولید حاکم شده است و تزریق نقدینگی به بخش تولید متوقف شده است.»

حسن روحانی در سخنرانی روز دوشنبه خود همچنین پیش‌بینی کرد که «رشد اقتصادی خوبی را تا پایان سال خواهیم داشت».

رئیس جمهوری ایران تاکید کرد:« همه پیش‌بینی‌های ما بر مبنای بالای شش درصد تا پایان سال خواهد بود.»

به گفته وی، در شش ماهه اول سال جاری، رشد اقتصادی۷.۴ درصد بوده است.

با این همه،‌ خبرگزاری مهر در واکنش به سخنان حسن روحانی نوشت که «بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار پولی کشور، رشد اقتصادی نیمه اول امسال را بدون نفت، تنها ۰.۹ درصد اعلام کرده است و در همین دوره ای که روحانی با افتخار از آن یاد می کند، رشد بخش ساختمان ۱۳- درصد، معدن ۷.۳- درصد و صنایع و معادن ۰.۹- بوده است.»

پیش از این، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مهمترین دلیل نرخ رشد اقتصادی ایران را «رشد قابل توجه تولید و صادرات نفت » دانسته بود که به نوشته این مرکز «در نتیجه اجرای برجام محقق شد.»

کارشناسان معتقدند رشد اقتصادی در شرایطی بر زندگی روزمره مردم تاثیر خواهد داشت که «محصول افزایش سرمایه‌گذاری و بهبود بهره‌وری» اقتصادی کشور باشد.

XS
SM
MD
LG