لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

گزارشگران بدون مرز «سیاست سرکوب روزنامه‌نگاران»‌را محکوم کرد


گزارشگران بدون مرز، با صدور بیانیه‌ای ادامه «سياست سرکوب روزنامه‌نگاران در ايران» را محکوم کرد.
اين سازمان در اطلاعيه جمعه ۱۱ بهمن خود اشاره کرد که تعداد روزنامه‌نگاران بازداشت شده از تاريخ هفتم بهمن تاکنون به ١٦ تن افزايش يافته است.
اطلاعيه جديد گزارشگران بدون مرز پس از انتشار خبر بازداشت ريحانه طباطبايی،‌ علی دهقان و فاطمه ساغرچی در تهران منتشر شد.
پيش از اين، بر اساس گزارش‌ها،‌ سليمان محمدی،‌ ميلاد فدايی اصل، جواد دليری ،نسرين تخيری،‌ ساسان آقايی،‌ پژمان موسوی، اميلی امرايی، پوريا عالمی، نرگس جودکی، اکبر منتجبی، صبا آذرپيک،‌ کيوان مهرگان و حسين ياغچی بازداشت شده بودند. مطهره شفيعی نيز جزو بازداشتی‌ها بود که با قید وثیقه آزاد شد.
کريستف دولوار، دبير اول گزارشگران بدون مرز، در اين ‌باره گفت:‌ «٣٤ سال پس از ورود آيت‌الله روح‌الله خمينی به ايران، برخلاف وعده‌های او در مورد رعايت آزادی‌های اساسی مردم، اين کشور امروز با ٤٢ روزنامه‌نگار و ٢٠ شهروند‌وب‌نگار زندانی به يکی از بزرگترين زندان‌های جهان برای فعالان رسانه‌ای تبديل شده است.»
گزارشگران بدون مرز در بيانيه خود اشاره کرده که آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، جنگ عليه روزنامه‌نگاران و سياست شيطان‌سازی از رسانه‌های جديد و مطبوعات خارجی را تشديد کرده است.
اين سازمان،‌ درباره متهم شدن روزنامه‌نگاران و روشنفکران ايرانی به جاسوسی برای قدرت‌های غربی در ۳۴ سال گذشته نوشت که اين اتهامات هيچ‌گاه در دادگاه‌های عادلانه‌ای که وجود ندارند،‌ ثابت نشده‌اند.
گزارشگران بدون مرز بازداشت‌های روزنامه‌نگاران در روزهای اخير را «پيامی روشن به روزنامه‌نگارانی»‌دانست که به گفته این سازمان،‌ در برابر تبليغات يک سويه رژيم سر خم نمی‌کنند.
انتقاد از بازداشت روزنامه‌نگاران محدود به خارج از ايران نيست و در داخل نيز واکنش‌های انتقادی‌ای نیز داشته است.
برای نمونه روزنامه بهار و مدير مسئول اعتماد از اين بازداشت‌ها انتقاد کرده‌اند.
همچنين،‌ علی مطهری، نماينده منتقد دولت در مجلس، از برخوردهای اخير با روزنامه‌نگاران انتقاد کرده و گفت که اين نحوه بازداشت‌ها «آرامش روانی و شغلی را از خبرنگاران سلب می‌کند».
آقای مطهری که از سوی مجلس به عنوان عضو هيات نظارت بر مطبوعات انتخاب شده است، به روزنامه شرق گفت: «مساله دستگيری جمعی از خبرنگاران را هم از طريق مجلس و هم از طريق هيات نظارت بر مطبوعات پيگيری خواهيم کرد.»
نماينده تهران در اين مصاحبه که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت: «ايجاد فضای ناامنی در مطبوعات به صلاح کشور نيست.»
او درباره اتهام‌هايی که در اين روزها درباره روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده از سوی مقامات جمهوری اسلامی و از جمله برخی از نمايندگان مجلس مطرح شده است، گفت: «اينگونه اظهارنظر‌ها جرم است. اتهامی که هنوز درباره کسی ثابت نشده، نبايد به عنوان جرم معرفی شود. اين‌طور سخن گفتن مصداق جرم است.»

همچنين بيش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار و فعال مطبوعاتی ايرانی چهارشنبه ۱۱ بهمن با صدور بيانيه‌ای، نسبت به يورش اخير نيروهای امنيتی به دفا‌تر روزنامه‌ها و دستگيری شماری از روزنامه‌نگاران اعتراض کردند.
XS
SM
MD
LG