لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۹

آمریکا: نمی‌دانیم در ایران با چه کسی گفت‌وگو کنیم


رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید
رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید
سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه اشاره کرد که یکی از مسائل پیش روی دولت فعلی آمریکا این است که «دقیقا مشخص نیست در ایران با چه کسی باید گفت‌وگو کرد».

رابرت گیبز، سخنگوی باراک اوباما، در مورد برقراری رابطه با ایران گفت: «برای این که این دیالوگ برقرار شود باید آمادگی و درک متقابل وجود داشته باشد.»

در حالی که ریاست جمهوری ایران با محمود احمدی‌نژاد است، مهم‌ترین تصمیمات حکومتی را آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، می‌گیرد که در مهرماه در یکی از سخنرانی‌های خود اشاره کرد «نفرت از آمریکا در ایران ریشه‌ای عمیق دارد».

رابرت گیبز در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا آقای اوباما گزینه نظامی را روی میز نگه می‌دارد اشاره کرد که رئیس جمهور آمریکا معتقد است «باید تمام گزینه‌ها را مد نظر داشته باشد».
دولت جدید ایالات متحده که ۱۰ روز است آغاز به کار کرده در حال بررسی سیاست‌های این کشور در مقابل تهران است، اما در عین حال باراک اوباما از زمان مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد که حاضر است «بدون هیچ پیش‌شرطی» با ایران سر میز مذاکره بنشیند.

سخنگوی آقای اوباما همچنین اعلام کرد آمریکا همچنان تمام گزینه‌ها، از دیپلماسی تا اقدام نظامی، را برای وادار ساختن ایران به متوقف ساختن برنامه هسته‌ای خود مد نظر دارد.

رابرت گیبز در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا آقای اوباما گزینه نظامی را روی میز نگه می‌دارد اشاره کرد که رئیس جمهور آمریکا معتقد است «باید تمام گزینه‌ها را مد نظر داشته باشد».

آقای گیبز گفت: «ما باید از تمام عناصر قدرت و توان ملی خود برای محافظت از منافع کشورمان در ارتباط با ایران بهره بگیریم.»

رابرت گیبز در نشست خبری خود در کاخ سفید اشاره کرد که «برنامه هسته‌ای غیرقانونی، حمایت از تروریسم، و تهدید صلح در اسرائیل» تنها تعدادی از مسائلی هستند که به اعتقاد باراک اوباما رهبری ایران باید مورد توجه قرار دهد.

وزیر خارجه ایران نیز در جریان مجمع اقتصاد جهانی در شهر داوس سوئیس گفت جهان اسلام «به دلیل سیاست‌های دولت‌های گذشته آمریکا رنج فراوان کشیده است».

منوچهر متکی ضمن ابراز امیدواری از این که موضع آمریکا نسبت به برنامه هسته‌ای ایران تغییر کند گفت: «اگر پرزیدنت اوباما این سیاست‌ها را تغییر دهد،‌ مطمئنا جهان اسلام از او استقبال خواهد کرد.»

ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری جرج بوش از هیچ تلاشی برای منزوی ساختن ایران فروگذار نکرد و به دلیل سر باز زدن ایران از متوقف ساختن غنی‌سازی اورانیوم به اتفاق متحدان خود در سازمان ملل دست به تحریم ایران زد.

در حالی که ایران می‌گوید از انرژی هسته‌ای قصد استفاده صلح‌آمیز دارد،‌ کشورهای غربی از این واهمه دارند که ایران به دنبال ساخت تسلیحات اتمی باشد.

XS
SM
MD
LG