لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

حمایت فرانسه از فعالیت مدافعان حقوق بشر در ایران


شیرین عبادی؛ برنده ایرانی جایزه صلح نوبل و پایه‌گذار کانون مدافعان حقوق بشر، پس از بسته شدن این دفتر
شیرین عبادی؛ برنده ایرانی جایزه صلح نوبل و پایه‌گذار کانون مدافعان حقوق بشر، پس از بسته شدن این دفتر
فرانسه بار دیگر با ستایش از اقدامات شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، نسبت به فعالیت‌های کانون مدافعان حقوق بشر به نفع جامعه مدنی ایران حمایت کرد.
بر اساس اطلاعیه وزارت امور خارجه فرانسه، برنار کوشنر وزیر خارجه این کشور در دیدار روز جمعه (۱۱ بهمن) خود با خانم عبادی، با «شجاعانه» خواندن اقدامات این برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، بر حمایت از فعالیت‌های کانون مدافعان حقوق بشر تأکید کرد.

پس از آنکه در آذرماه امسال دفتر فعالیت‌های کانون مدافعان حقوق بشر توسط مأموران امنیتی ایران بسته شد، فرانسه که در آن زمان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده داشت، نسبت به این اقدام اعتراض کرده بود.

یک روز پس از این اعتراض، شماری از دانشجویان بسیجی تجمع اعتراض‌آمیزی در مقابل دفتر این برنده ایرانی جایزه صلح نوبل برگزار کردند.

رییس وقت اتحادیه اروپا در آن زمان از مقامات ایرانی خواسته بود که اجازه بازگشایی دوباره این کانون را داده و وضعیت آن را پس از سال‌ها قانونی کنند.

روز ۹ دی‌ماه سال جاری (پس از بسته شدن دفتر خانم عبادی) نیز پنج نفر به عنوان مأمور مالياتی به دفتر شيرين عبادی در تهران رفتند و برخلاف اعتراض این وکیل، اسناد، مدارک و پرونده های موکلان او را با خود بردند.

كانون مدافعان حقوق بشر در سال ۱۳۸۰ توسط پنج وكیل دادگستری شیرین عبادی، محمدعلی دادخواه، محمد سیف‌زاده، محمد شریف و عبدالفتاح سلطانی شكل گرفت.

موضوع تعطیلی دفتر کانون مدافعان حقوق بشر مورد اعتراض ایالات متحده، مجامع بین‌المللی و نهادهای فعال حقوق بشر و از جمله بان گی مون دبیرکل سازمان ملل نیز قرار گرفت.

نهادهای بین‌المللی همچنین به تضییع حقوق خانم عبادی و دیگر فعالان حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی شدید کردند.

با این حال سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به این اعتراض‌ها گفته بودکه «بسته شدن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر به علت عدم اخذ پروانه فعاليت بوده است» و افزود: «نشاط حقوق بشری در ايران بسيار است و هيچ محدوديتی برای فعالان حقوق بشر وجود ندارد».

وی همچنین گفته بود: «لازم نيست مجامع بين‌المللی نگران وضعیت شیرین عبادی باشند».

پیشتر در مرداد ماه سال ۱۳۸۵، دبيرخانه کميسيون ماده ۱۰ قانون فعاليت احزاب و جمعيت‌ها در ايران با صدور اطلاعيه‌ای اعلام کرده بود که فعاليت کانون مدافعان حقوق بشر غير قانونی است و اگر اعضای اين کانون به فعاليت خود ادامه دهند، تحت پيگرد قضایی قرار خواهند گرفت.
کانون مدافعان حقوق بشر می‌گوید با اینکه طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی «هیچ تشکل حقوق بشری، سیاسی یا صنفی نیاز به ثبت و اخذ مجوز از مراجع دولتی ایران ندارد» اما برای «اثبات حس نیت خود» از وزارت كشور درخواست صدور پروانه کرده است.
آنچنانکه کانون مدافعان حقوق بشر می‌گوید با وجود اینکه سال ۱۳۸۴ در تأسیس کانون در کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب به تصویب رسیده است، اما وزارت کشور از صدور پروانه فعالیت برای آن خودداری کرده است.

خانم عبادی خود اقدام به بسته شدن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را امری غيرقانونی خوانده و گفته است که فعاليت‌های خود را از محلی ديگر ادامه خواهد داد.
XS
SM
MD
LG