لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

جمشیدی: لوینسون در ایران زندانی نیست


عليرضا جمشيدی سخنگوی قوه قضاييه
عليرضا جمشيدی سخنگوی قوه قضاييه
عليرضا جمشيدی سخنگوی قوه قضاييه روز سه‌شنبه در مورد رابرت لوينسون، مامور سابق «اف.بی.آی» که گفته می‌شود در ايران ناپديد شده گفت: «متهمی به اين نام در زندان و قوه قضاييه وجود ندارد و اين فرد پرونده‌ای در قوه قضاييه ندارد.»

پيشتر بيل نلسون، عضو دمکرات کميته اطلاعات کنگره آمريکا، اعلام کرد که رابرت لوينسون در زندان‌های ايران به سر می‌برد.

خانواده رابرت لوينسون، کارمند بازنشسته «اف‌بی‌آی» که می‌گويند آقای لوينسون در جزيره کيش ناپديد شده، اخيرا در واشينگتن با صدور بيانيه‌ای از دولت ايران خواستند در اين پرونده با آمريکا همکاری کند.

رابرت لوينسون در فروردين ۱۳۸۶ از دوبی به جزيره کيش رفت و پس از چند روز ناپديد شد. مقام‌های ايران بارها گفته‌اند که هيچ اطلاعی از محل و وضعيت او ندارند.

اما کريستين لوينسون معتقد است که همسرش همچنان در ايران به سر می‌برد؛ «زيرا نام او درفهرست هيچ پروازی خروجی از ايران قرار ندارد و گذرنامه او نيز در هيچ فرودگاهی کنترل نشده است.»

سخنگوی قوه قضاییه همچنین افزود که هفت تن از بهاييان زندانی در ايران به «جاسوسی برای اجانب» متهم شده اند و هفته آينده برای آنها کيفرخواست صادر می شود.

پيشتر حسن حداد، معاون دادسرای عمومی تهران گفته بود اتهام های اين بهاييان که هشت ماه است در زندانند، جاسوسی برای اسراييل، تبليغ عليه نظام و توهين به مقدسات است .

جامعه بين المللی بهاييان، سازمان ملل متحد، آمريکا، اتحاديه اروپا و سازمان عفو بين الملل، اذيت و آزار و بازداشت بهائيان ايران را محکوم کرده اند.

آقای جمشيدی همچنين در خصوص پرونده موسوم به «براندازی نرم» گفت: «پرونده اقدام تبليغی عليه کشور در مرحله تجديدنظر در حال بررسی است.»

آقای جمشيدی از متهمين اين پرونده نامی نبرد، ولی اخيرا برادران علايی متهم به براندازی نرم شدند. آرش علايی به شش سال زندان و کاميار علايی به سه سال زندان محکوم شدند.

برادران علايی دو پزشک ايرانی فعال در زمينه مبارزه با ايدز هستند که از سوم تيرماه ۸۷ در بازداشت نيروهای امنيتی به سر می‌برند و بازداشت آنها اعتراض گروهی از نهادهای بين‌المللی از جمله سازمان پزشکان بدون مرز و سازمان ديد‌بان حقوق بشر را برانگيخته است.

جمشيدی در پاسخ به پرسشی در خصوص انفجار در ابتدای سال جاری در يک حسينیه در شهر شيراز گفت: «درباره سه نفر از متهمان اين پرونده حکم صادر شده است و متهمان در مهلت قانونی به حکم صادره اعتراض و اکنون پرونده در دادگاه تجديدنظر استان در حال رسيدگی است.»

انفجار بمب در اين حسينيه در روز ۲۲ فروردين سال جاری ۱۴ کشته و حدود ۲۰۰ زخمی برجای گذاشت.

عليرضا جمشيدی، معاون حقوقی و توسعه و سخنگوی قوه قضاييه، روز پنج‌شنبه در شيراز اعلام کرد: برای سه نفر از عاملان بمب‌گذاری در حسينيه سيدالشهدای اين شهر، وابسته به کانون رهپويان وصال، حکم اعدام صادر شده است.

احکام اعدام برای سه متهم پرونده در شرايطی صادر شد که پيش از اين برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی ايران می‌گفتند انفجار مزبور حادثه‌ای تصادفی بوده است.

در عين حال، به طور غير رسمی، يک گروه وهابی به نام جنبش جهاد اهل سنت ايران، بهاييان و سلطنت‌طلبان متهم معرفی شده بودند.

XS
SM
MD
LG