لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

قشقاوی: فعالیت رکسانا صابری غیرمجاز بوده است


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود در مورد دستگيری رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی-آمريکايی گفت که فعاليت وی از سال ۸۵ ۱۳ غيرمجاز بوده است.

به گزارش ان‌پی‌آر، راديوی ملی آمريکا، خانم صابری ۳۱ ساله که از حدود شش سال پيش در ايران زندگی می‌کرد حدود يک ماه پيش دستگير شده است.

آقای قشقاوی همچنين افزود که کارت خبرنگاری اين خانم از سال ۱۳۸۵ به وزارت ارشاد مسترد شده و او مجوز لازم برای دريافت اخبار و اطلاعات را نداشته است.

به گفته وب‌سايت‌های خبری، دولت ايران بيش از يک سال پيش جواز فعاليت خانم صابری را که برای رسانه های بين المللی از جمله بی بی سی و ان پی آر خبر تهيه می کرد، لغو کرده است، اما او تا زمان دستگيری اجازه تهيه گزارش‌های کوتاه را داشته است.

ماشالله شمس الواعظين، سخنگوی انجمن دفاع از مطبوعات ايران، در اين رابطه به راديو فردا گفت : «نکته جالب اين است که نه اتهام وی و نه مکان بازداشتش معلوم نشده و اين امر موجب نگرانی انجمن است.»

رکسانا صابری در حال تهیه گزارش در ایران


خانم صابری به تاریخ ۲۲ بهمن ماه، در آخرين گفت‌وگوی تلفنی با پدرش، آقای رضا صابری که مقیم آمريکا است، گفته بود که فردی به او بطری شرابی فروخته و سپس این موضوع را گزارش کرده و همین امر منجر به دستگيری او شده است.

رضا صابری در مورد اين گفت و گو به راديو فردا گفت که «دخترش از خانواده اش خواسته بود تا در مورد دستگيريش اطلاع رسانی نکنند چرا که به او قول داده شده بودکه قاضی به زودی به پرونده وی رسيدگی کند.»

آقای صابری می گويد که پس از اين تاريخ هيچ تماسی با دخترش نداشته است.

خرید و فروش مشروبات الکلی در ایران جرم است اما به گفته آقای شمس الواعظين و رضا صابری اتهام داشتن يک بطری مشروب تنها یک بهانه است. سخنگوی انجمن دفاع از مطبوعات می افزايد: « اگر چنين امری هم واقعيت داشته، چرا اين موضوع اعلام نشده و از مطبوعات پنهان نگهداشته شده است.»

حسن قشقاوی همچنين اعلام کرد که خبر بیشتر در مورد دستگيری خانم صابری بر عهده حوزه قضايی مربوطه است.

خانم صابری از پدری ايرانی و مادری ژاپنی در داکوتای شمالی در آمريکا متولد شده و در سال ۱۹۹۷ به دلیل موفقیت‌های ورزشی و هنری خود به عنوان دختر شايسته ايالت داکوتای شمالی انتخاب شد.
XS
SM
MD
LG