لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۸

عباس: ايران در مسائل داخلی فلسطين دخالت نکند


 محمود عباس رئيس حکومت خودگردان فلسطينی به همراه هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، رام‌الله ۱۴ اسفند ۱۳۸۷
محمود عباس رئيس حکومت خودگردان فلسطينی به همراه هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، رام‌الله ۱۴ اسفند ۱۳۸۷
مقام‌های فلسطينی از وزير خارجه آمريکا خواستند اسرائيل را مجبور به توقف شهرک‌سازی و بازگشايی گذرگاه‌های مرزی غزه کند.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا تحت تدابير شديد امنيتی صبح چهارشنبه وارد کرانه باختری رود اردن شد و به طور جداگانه با محمود عباس، ریيس‌، و سلام فياض، نخست وزير تشکيلات خودگردانی فلسطينی ديدار و گفتگو کرد.

محمود عباس، ریيس تشکيلات خودگردان فلسطينی، در نشست خبری پس از ملاقات و مذاکره با خانم کلينتون، ضمن انتقاد از موضع ايران گفت: «ايران نبايد در مسائل داخلی فلسطين دخالت کند».

این در حالی است که کنفرانس حمايت از فلسطين وغزه در تهران در حال برگزاری است و برخی از تحليل‌گران آن را برای تحت‌الشعاع قرار دادن کنفرانس بين‌المللی حمايت از بازسازی غزه که روز دوشنبه در شرم‌الشيخ مصر برگزار شد ارزيابی می‌کنند.

محمود احمدی‌نژاد، ریيس‌جمهوری ايران، پس از سخنرانی در اين کنفرانس در تهران در مقابل پرسش خبرنگاران در مورد تفاوت اجلاس تهران و اجلاس شرم‌الشيخ، گفت: «تفاوت اين دو اجلاس در واقع فرق انسان با شيطان است».

محمود عباس در نشست خبری خود خطاب به مقام‌های تهران اظهار داشت: «آنچه شما می‌کنيد کمک به ما نيست، شما اختلاف‌های بين ما را عميق‌تر می‌کنيد».

وزير امور خارجه آمريکا هم در اين نشست خبری تأکيد کرد که «دولت سلام فياض، تنها دولت مشروع فلسطينی است».

خانم کلينتون در اين ديدارها بار ديگر بر تعهد آمريکا در تشکيل دولت فلسطينی تأکيد و طرح آقای فياض برای بازسازی غزه را تأييد کرد. اين طرح روز دوشنبه در کنفرانس بازسازی غزه در شرم‌الشيخ مصر ارائه شده و با حمايت بين‌المللی از آن، پنج ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار کمک به حکومت خودگردان فلسطينی برای بازسازی آسيب‌های جنگ ۲۲ روزه، اختصاص يافت.

وزير خارجه آمريکا روز سه‌شنبه در اورشليم (قدس) اعلام کرد که تشکيل دولت فلسطينی به عنوان بخشی از توافقنامه صلح امری «اجتناب ناپذير» است.

خانم کلينتون درديدارش با بنيامين نتانياهو رهبرحزب ليکود اسرائيل، که مکلف به تشکيل دولت جديد اين کشورشده، اهميت رويای «دو ملت، دوکشور» را مطرح کرد. اما نزديکان نتانياهو درحزب ليکود گفتند، طرح صلح آناپوليس مرده است و نتانياهو راهکارهای تازه ای را با مقام‌های آمريکايی درميان خواهد گذاشت.

صائب عريقات، مشاور محمود عباس به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است «مسئله اصلی آن است که دولت اسرائيل بايد راه حل وجود دو کشور در کنار هم را قبول و شهرک‌سازی را متوقف کند».

باريکه غزه که اکنون در کنترل جنبش حماس است هم در دستور کار مذاکرات مقام‌های فلسطينی و وزير امور خارجه آمريکا است. آقای عريقات در اين زمينه می‌گويد :«ما از آمريکا می خواهيم که به ما کمک کند تا گذرگاه‌های مرزی غزه بازگشوده شود و بدين ترتيب بتوان مصالح و مواد لازم برای بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ را وارد اين منطقه کرد».

فوزی برهوم، سخنگوی دولت حماس هم در واکنش به سفر خانم کلينتون به منطقه و اظهارنظرهای او در اين سفربه خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: «تمام صحبت‌‌ها کاملاً به اسرائيل جانبدارانه بود و هيچ نشانی از تغيير در سياست خارجی امريکا نداشت».
XS
SM
MD
LG