لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

«سربازان اسرائیلی از کشتن غیرنظامی‌ها می‌گویند»


خانه‌ای که در جنگ غزه ویران شده است.
خانه‌ای که در جنگ غزه ویران شده است.
سرباز ذخیره ارتش اسرائیل که در جنگ اخیر غزه شرکت داشته در گفت‌وگویی با روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز مدعی شد که فرماندهان اسرائیلی به سربازان خود می‌گفتند: «بکشید و نگران عواقبش نباشید.»

امیر مارمور، سرباز ذخیره ۳۳ ساله، در این گفت‌وگو از قول یکی از فرماندهان چنین نقل می‌کند: «در این عملیات [سرب مذاب] ما کوتاه نمی‌آییم. اخلاقیات را فراموش کنید، ما کار خودمان را می‌کنیم.»

روز پنج‌شنبه گذشته روزنامه‌های اسرائیل گزارش‌هایی از سربازان اسرائیلی چاپ کردند که شهادت می‌دادند برخی از هم‌قطاران‌شان در جنگ اخیر غزه که دو ماه پیش به پایان رسید دست به کشتن غیرنظامی‌های فلسطینی، از جمله کودکان، زده‌اند، چون به دلیل قوانین آسان‌گیرانه اطمینان داشتند که کسی آنها را مسئول نمی‌داند.

طبق یکی از این گزارش‌ها که دو روزنامه هاآرتص و معاریو چاپ کرده‌اند،‌ یک تک‌تیرانداز اسرائیلی یک زن فلسطینی و دو کودکش را پس از آن که دستور سرباز دیگری را نمی‌فهمند و اشتباها به طرف او می‌آیند کشته است.

ارتش اسرائیل نیز در واکنش به این گزارش‌ها روز پنج‌شنبه دستور انجام تحقیقات جنایی درباره ادعای سربازان خود را صادر کرد. اما در عین حال اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، گفت که این کشور «اخلاقی‌ترین ارتش دنیا را دارد» و این گزارش‌های استثنایی «به‌دقت بررسی خواهند شد.»

گروهی به نام «شکستن سکوت» هم که از سربازان سابق اسرائیل تشکیل شده است پس از انجام تحقیقات از شهادت ۱۵ سرباز اسرائیلی خبر می‌دهد که به گفته روزنامه بریتانیایی گاردین گزارش‌های دیگر مبنی بر «کشتن غیرنظامی‌ها و تخریب منازل آنها» را تایید می‌کند.

پیش از انتشار این گزارش‌ها نیز گروه‌های فلسطینی و گروه‌های دفاع از حقوق بشر این اتهام را مطرح کرده بودند که ارتش اسرائیل قوانین بین‌المللی جنگ را زیر پا گذاشته است.

روزنامه گاردین می‌گوید به سربازان اسرائیلی گفته شده است که «با شلیک فراوان در مناطق شهری پرجمعیت» به هر قیمتی از تلفات دادن اجتناب کنند.
بنا بر آمار مرکز حقوق بشر فلسطین، در جریان آخرین حمله اسرائیل به نوار غزه در واکنش به راکت‌پرانی گروه حماس که ۲۲ روز به طول انجامید ۱۴۱۷ فلسطینی کشته شدند که از این میان ۹۲۶ نفر غیرنظامی بودند.

به گفته این مرکز، از میان این تلفات ۳۱۳ کودک صغیر زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

اسرائیل می‌گوید این آمار فلسطینی‌ها مبالغه‌آمیز است، اما می‌پذیرد که «برای به حداقل رساندن تلفات در ارتش خود» قوانین درگیری را برای سربازان خود آسان کرده است.

روزنامه گاردین می‌گوید به سربازان اسرائیلی گفته شده است که «با شلیک فراوان در مناطق شهری پرجمعیت» به هر قیمتی از تلفات دادن اجتناب کنند.

بنا بر آمار دولت اسرائیل نیز در آخرین جنگ غزه ۹ سرباز اسرائیلی کشته شده‌اند که از این میان چهار سرباز با آتش خودی جان خود را از دست داده‌اند. از میان غیرنظامی‌های اسرائیلی نیز چهار نفر کشته و ۱۸۲ نفر مجروح شدند.
XS
SM
MD
LG