لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

«مذاکرات غير رسمی ايران و ناتو پس از ۳۰ سال»


مقامات سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، روز چهارشنبه تاييد کردند که برای نخستين بار پس از ۳۰ سال ، اين سازمان مذاکرات غير رسمی با يک مقام ايرانی انجام داده است.

اين مقام ناتو به خبرگزاری فرانسه گفته است: «اخیرا تماس هايی برای شناخت (ديدگاه ها) انجام شده است. در اين مذاکرات چيز مهمی مورد بحث قرار نگرفت. اين نخستين تماس غير رسمی يک ديپلمات ايرانی و يک مقام دفتر دبيرکل (ناتو) بود.»

جيمز آپاتوری، سخنگوی دبيرکل پيمان ناتو، در اين زمينه گفته است:«اين ديپلمات (ايرانی) با مارتين اردمنن، دستيار دبيرکل در امور سياسی و امنيتی ديدار کرده است.»

جيمز آپاتوری اضافه کرده است:«اين نخستين ديدار غيررسمی درباره افغانستان بود و هنوز برای ديدار دوم برنامه ريزی انجام نشده است.»

در همين رابطه يک مقام ديگر ناتو به اين خبرگزاری گفته است: مذاکرات اين ديپلمات ایرانی هفته گذشته در مقرر ناتو در بروکسل برگزار شده است.

به گفته اين مقام سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، اين ديدار برای نخستين بار پس از سقوط نظام شاهنشايی در سال ۱۹۷۹ صورت گرفته است.

وی تصريح کرده است: «ايرانی ها علاقه مند هستند تا احتمالا در افغانستان همکاری کنند» تا از این طريق با مشکلاتی چون مواد مخدر، مسئله پناهندگان و بی ثباتی در اين کشور همسايه مقابله کنند.

در همين زمينه، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران يک روز پس از اظهارات وزير خارجه هلند مبنی بر شرکت ايران در کنفرانس بين‌المللی افغانستان، رسماً حضور جمهوری اسلامی در اين کنفرانس را تاييد کرد.

«ايرانی ها علاقه مند هستند تا احتمالا در افغانستان همکاری کنند» تا از این طريق با مشکلاتی چون مواد مخدر، مسئله پناهندگان و بی ثباتی در اين کشور همسايه مقابله کنند.

یک مقام ناتو
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز پنجشنبه در گفت‌وگو با رويترز اظهار داشت: هنوز در اين مورد که ايران در چه سطحی در اين کنفرانس شرکت کند، تصميمی اتخاذ نشده است.

کنفرانس بين‌المللی افغانستان به پيشنهاد آمريکا روز ۳۱ ماه مارس برگزار می‌شود. پيشتر هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا در راستای رويکرد تازه واشنگتن در قبال تهران اعلام کرده بود که از ايران برای حضور در اين کنفرانس دعوت خواهد شد.

ايران، به دنبال تنش ايجاد شده بر سر اظهارات نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، از شرکت در کنفرانس بين المللی افغانستان در آذرماه گذشته در پاريس خودداری کرده بود.

ايران در همسايگی بزرگترين توليد کننده ترياک در جهان – افغانستان – قرار دارد و نيروهای نظامی و پليس در ايران می گويند که مبارزه با قاچاق مواد مخدر از افغانستان به شدت ادامه دارد.

پيشتر يک مقام انتظامی ايران گفته بود که تهران برای مبارزه با مواد مخدر در افعانستان اطلاعاتی در اختيار ناتو گذاشته است، اما اين سازمان چند مليتی نظامی در استفاده از اين اطلاعات برای جلوگيری از قاچاق مواد مخدر، موفق نبوده است.

اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران، سال گذشته در مصاحبه ای اختصاصی به خبرگزاری رويترز گفته بود: «ما شواهدی در دست داريم که نشان می دهند مبارزه آنها [ناتو] با قاچاق مواد مخدر در افغانستان بيشتر جنبه تبليغاتی دارد تا واقعی.»

آقای احمدی مقدم که همزمان با فرماندهی پليس، دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز هست، گفته بود: «ما اطلاعاتی درباره محل لابراتوارهای توليد هروئين و کريستال را به شکل مستقيم يا غير مستقيم در اختيار کشورهای عضو ناتو گذاشتيم. اما مقابله چندانی از سوی ناتو با اين لابراتوارها نديديم.»

از آنجا که ايران نزديک به ۹۰۰ کيلومتر با افعانستان مرز مشترک دارد، این کشور در کنار مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر برای بازار ايران، با گروه های تبهکار بين المللی که در تلاشند مواد مخدر را به اروپا بفرستند نيز مقابله کند.

به گفته آقای احمدی مقدم، بخش عمده مواد مخدری که در افغانستان توليد می شود برای فروش در بازار اروپا هستند و به همين دليل، «کشورهای اروپايی بايد بيش از اين احساس مسئوليت داشته باشند.»

وی افزوده بود که ايران برای مقابله با مواد مخدر، ساليانه نزديک به ۶۰۰ ميليون دلار هزينه متحمل می شود.

به گفته آقای احمدی مقدم، در سه دهه اخير سه هزار و ۶۰۰ تن از نيروهای امنيتی و سربازان ايرانی در نبرد با قاچاقچی های مواد مخدر کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG