لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۵

پدر رکسانا صابری نگران زندگی دخترش است


رکسانا صابری
رکسانا صابری
پدر رکسانا صابری، روزنامه‌نگار ايرانی ـ آمريکايی که به جرم جاسوسی برای ايالات متحده در زندان به سر می‌برد، روز دوشنبه در تهران اعلام کرد که پس از گذشت يک هفته از اعتصاب غذای دخترش، نگران جان وی است.

رضا صابری می‌گويد که روز يکشنبه به اتفاق همسرش، آکيکو،با دسته گلی به مناسبت تولد ۳۲ سالگی رکسانا برای ملاقات به زندان اوين مراجعه کردند و آن گونه که به خبرگزاری رويترز گفته است «او را بسيار بسيار ضعيف و نحيف» يافته‌‌اند.

آقای صابری گفته است: «رکسانا به سختی می‌توانست روی پای خود بايستد. من نگران سلامتی‌اش هستم. من نگران زندگی‌اش هستم.»

پدر ۶۸ ساله رکسانا صابری می‌گويد که دخترش از سه‌شنبه پيش از خوردن غذا امتناع می‌کند و در قبال درخواست پدرش برای ترک اعتصاب غذا، حاضر نشده که در طول ۲۰ دقيقه ملاقات خود با خانواده‌اش کلامی در اين باره سخن بگويد.

عبدالصمد خرمشاهی، وکيل مدافع خانم صابری روز شنبه اعلام کرد که عليه حکم دادگاه انقلاب در مورد مجازات حبس موکلش فرجام‌خواهی کرده است. رکسانا صابری به هشت سال زندان محکوم شده است.

آقای صابری اظهار داشته است که بنا بر اطلاع وی پرونده رکسانا صابری قرار است روز دوشنبه در دادگاه تجديد‌نظر بررسی شود.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر حکم صادر شده در مورد رکسانا صابری را تقبيح کرده‌اند. سازمان خبرنگاران بدون مرز حکم خانم صابری را «ناعادلانه» خوانده و اعلام داشته است که اين حکم، پيش از انتخابات رياست‌جمهوری ايران، هشداری است به خبرنگاران خارجی که در اين کشور کار می‌کنند.

سازمان عفو بين‌الملل می‌گويد که رکسانا صابری در واقع «گروگان تحولات سياسی جاری بين ايران و آمريکا است.»

دولت آمريکا می‌گويد که اتهامات طرح شده عليه خانم صابری بی‌پايه و اساس بوده و خواستار آزادی سريع وی شده است. باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، نيز شخصاً نگرانی عميق خود را در مورد سلامت وی ابراز داشته است.

در همین حال حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرد که « بر اساس مدارکی که رکسانا صابری ارائه کرده است، هويت ايرانی وی تائيد شده است و بنابراين بر اساس مقررات ايران با وی عمل می‌شود و هرگونه دخالت در پروسه قضايی در رسيدگی به پرونده تبعه يک کشور خلاف هنجارهای بين‌المللی است و موضوع ايشان ربطی به طرف خارجی ندارد.»
XS
SM
MD
LG