لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

دفاع دادستانی تهران از طرح نصب دوربین در مدارس


دوربین مداربسته در مدرسه دخترانه در شهر تهران
دوربین مداربسته در مدرسه دخترانه در شهر تهران
معاون دادستان تهران روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، با مقایسه دوربین‌های مداربسته با ناظم مدارس نصب این دوربین‌ها در مدارس را «مفید» دانست.

خبرگزاری مهر هفته گذشته در حالی از نصب دوربین مداربسته در بیش از چهار مدرسه دخترانه در شهرستان‌های استان تهران و تعدادی از مدارس غیردولتی شهر تهران خبر داد که مسئولان آموزش و پرورش تهران از این امر اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیران این مدارس برای کنترل دانش‌آموزان «اقدام به نصب خودسرانه دوربین‌ها کرده» بودند و این امر باعث نگرانی عده‌ای از دانش‌آموزان و کارشناسان امور آموزشی شده است.

دبیر شورای عالی وزارت آموزش و پرورش ایران در واکنش به این خبر با اشاره به پی‌گیری این موضوع در این شورا اعلام کرد که «قانونی در مورد نصب دوربین مداربسته برای کنترل دانش‌آموزان وجود ندارد».

مهدی نوید ادهم در عین حال نصب دوربین در مدارس را نادرست خواند و گفت: «در تربیت باید اصل را بر اعتماد و مصون‌سازی گذاشت.»

این در حالی است که دانش‌آموزی از یکی از این مدارس به خبرگزاری مهر گفته است این دوربین‌ها برای کنترل دانش‌آموزان و «شناسایی بچه‌هایی که تلفن همراه دارند» نصب شده است.

اما محمود سالارکیا، معاون دادستان تهران، معتقد است که مدارس حریم خصوصی نیستند و «اولیای مدارس باید رفتار دانش‌آموزان را کنترل کنند».

آقای سالارکیا توصیه کرده است که از دوربین مداربسته طوری استفاده شود که «به توسعه و ضابطه‌مند شدن دانش‌‌آموزان کمک کند»، اما رهنمودی در مورد چگونگی استفاده از این دوربین‌ها برای توسعه دانش‌آموزان نداده است.

«قرار نیست در مدارس کار پلیسی انجام دهیم»

عباس رهی، معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به این که نصب دوربین مداربسته در مدارس «اشتباه» است می‌گوید: «قرار نیست در مدارس کار پلیسی انجام دهیم که بخواهیم دوربین نصب کنیم.»

عزت‌الله فولادی، سرپرست دفتر مشاوره امور تربیتی آموزش و پرورش ایران، نصب دوربین در مدارس را «مخل نظام تربیتی آموزش و پرورش» دانسته است.

آقای فولادی به خبرگزاری مهر گفت: «اگر استفاده از این تکنولوژی در مدارس فراگیر شود، در جنب و جوش دانش‌آموزان محدودیت ایجاد می‌کند و آنها به سمت رفتارهای مصنوعی گرایش پیدا می‌کنند.»

این در حالی است که معاون دادستان تهران اساسا استفاده از تکنولوژی را مفید می‌داند و معتقد است که به کارگیری دوربین مداربسته «موجب توسعه می‌شود».

به گفته علی‌اصغر یزدانی، معاون وزیر آموزش و پرورش، نصب دوربین مداربسته در مدارس «بدون کسب مجوز قانونی مورد تایید نیست».

...

  • آیا نصب دوربین در مدارس ایران مفید است؟ شما خود با این طرح موافقید یا مخالف؟
XS
SM
MD
LG