لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

اوباما: پاکستان و افغانستان متعهد به مبارزه با افراط گرايان هستند


باراک اوباما روز چهارشنبه گفت: آمريکا، پاکستان و افغانستان با يکديگر همکاری می کنند تا القاعده و گروه های تروريستی متحد آن را شکست دهند.

آقای اوباما که پس از ديدار با آصف زرداری، رييس جمهوری پاکستان، و حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان در کاخ سفيد صحبت می کرد، گفت: دولت های پاکستان و افغانستان بايد در مبارزه عليه شبه نظاميان با يکديگر همکاری کرده واجازه ندهند اين گروه ها شهروندان اين کشورها را تهديد کنند.

رییس جمهوری آمریکا هدف مشترک آمریکا، پاکستان و افغانستان را « مختل کردن، برچيدن و شکست دادن القاعده » دانست.

باراک اوباما گفت: «خرسندم که دو رهبر منتخب افغانستان و پاکستان، جدی بودن تهدیدی را که ما امروز با رو به رو هستیم کاملا درک و بر تعهد خود برای مقابله با این تهدید تاکید می کنند».

آقای اوباما با اشاره به اينکه ستيزه جویان در نقاط مرزی افغانستان و پاکستان آزادانه رفت و آمد می کنند، بر همکاری های مشترک و مبادلۀ اطلاعات و همآهنگ کردن عمليات تاکيد کرد و افزود: ما بايد هدفها را معين و مجزا و دشمن مشترک را سرکوب کنيم.

آقای اوباما همچنین گفت: راه در پيش رو دشوار و آشوبها و موانع فزونتر خواهد بود

در همين زمينه هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، نيز روز چهارشنبه گفته بود: ديدار با روسای جمهوری افغانستان و پاکستان در واشينگتن نشانه های اوليه نويد بخشی از پيشرفت داشته است.

خانم کلينتون که به طور غير منتظره وارد سالن کنفرانس خبری کاخ سفيد شده بود، از مذاکرات خود با آصف زرداری و حامد کرزای ابراز خرسندی کرد.

وی با مهم خواندن ملاقات خود با رهبران پاکستان و افغانستان، گفته بود: «اين روند نشانه های اوليه نويد بخشی داشته است.»

هيلاری کلينتون افزوده بود: «من خيلی خوش بين هستم که اين روند نتايج متفاوتی خواهد داشت.»

تلفات غير نظاميان

در حالی که مقامات پليس افغانستان می گويند که دست کم ۱۰۰ غير نظامی در حمله نيروهای آمريکايی در روز دوشنبه به مناطقی در اين کشور کشته شده اند، باراک اوباما گفت: ايالات متحده تمام تلاش خود را خواهد کرد تا از کشته شدن غيرنظاميان جلوگيری شود.

مسئله تلفات غير نظاميان در مناطق درگير با گروه های شبه نظامی از جمله مسايل مطرح در مذاکرات سه رييس جمهوری است.

هيلاری کلينتون پيشتر گفته بود که دولت آمريکا از کشته شدن غير نظاميان شديدا متاسف است.

در همين زمينه روز چهارشنبه اعلام شد که دولت افغانستان و ارتش آمريکا هيئتی را مامور کرده اند تا اين ادعا که بمباران نيروهای آمريکايی موجب کشته شدن بيش از ۱۰۰ غير نظامی افغان شده است را مورد بررسی قرار دهد.

صليب سرخ بين المللی روز چهارشنبه اعلام کرد: مقامات اين کميته تعدادی از اجساد زنان و کودکان را در ميان قربانيان حملات هوايی اخير آمريکا به نواحی غربی افغانستان مشاهده کرده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، هيئتی از سوی کميته صليب سرخ بين المللی روز سه شنبه برای بازديد از محل اين بمباران ها به ولايت فراه در غرب افغانستان سفر کرده است.

به گفته جسيکا باری، سخنگوی صليب سرخ بين المللی، هيئت اعزامی اين نهاد در محل دو مورد بمباران نيروهای آمريکايی دهها جسد را ديده اند. مردم اين روستاها در حال خاکسپاری اجساد بوده و در ميان قربانيان اجساد زنان و کودکان ديده شده است.

روز چهارشنبه، حامد کرزی، رييس جمهور افغانستان، دستور انجام تحقيقاتی در مورد اين حادثه را صادر کرد.

هيئتی نيز از سوی نظاميان آمريکا به فرماندهی يک ژنرال برای تحقيق در اين مورد به ولايت فراه رفته است. مقامات پليس و ارتش افغانستان نيز در اين هيئت تحقيق مشارکت دارند.
XS
SM
MD
LG