لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

خامنه‌ای: بسیاری از مطالب در مورد وضع اقتصادی خلاف واقع است


آیت‌الله علی خامنه‌ای
آیت‌الله علی خامنه‌ای
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در شهر سنندج به نامزدهای ریاست جمهوری توصیه کرد که «اذهان عمومی را تخریب نکنند» و گفت: «بنده از همه این آقایان اوضاع کشور را بیشتر می‌دانم، می‌دانم بسیاری از مطالبی که درباره وضع کشور و اقتصاد می‌گویند خلاف واقع است، اشتباه می‌کنند.»

آقای خامنه‌ای در توصیف بهترین رئیس جمهور برای ایران اشاره کرد که مردم فردی را انتخاب کنند که «از فساد دور باشد و دنبال اشرافی‌گری نباشد، خودشان، اطرافیان‌شان، نزدیکان‌شان.»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که «من نسبت به شخص هیچ گونه نظری ابراز نمی‌کنم». وی خطاب به مردم سنندج گفت باید کسی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند که «مردمی و ساده‌زیست باشد و درد مردم را بداند.»

ساده‌زیستی از جمله مواردی است که در انتخابات ایران بر آن تاکید می‌شود و نامزدهای بسیاری نیز از شعار ساده‌زیستی در تبلیغات انتخاباتی خود استفاده می‌کنند. محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور فعلی ایران، از جمله کسانی بود که بیش از دیگر نامزدها و روسای جمهوری این شعار را استفاده کرده است.

رهبر ایران ماه گذشته در سخنانی در مشهد گفت از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند و از رای او تنها خود او باخبر است و نه کس دیگری، با این همه پیشتر به طور مستقیم از دولت آقای احمدی‌نژاد حمایت کرده بود. او تابستان سال گذشته در دیدار خود با محمود احمدی‌نژاد و اعضای کابینه‌اش به آنها تاکید کرد که «فکر نکنید امسال سال آخر دولت است» و «مثل کسی که پنج سال دیگر بناست کار بکند، کار بکنید.»

این سخنان را گروهی از منتقدان به عنوان حمایت رهبر ایران از انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد در مقام رئیس جمهوری تعبیر کردند. اما رسانه‌های نزدیک به دولت ایران در حمایت از سخنان آقای خامنه‌ای گفتند پیشتر نیز وی به همین از شکل از دیگر روسای جمهوری حمایت کرده بود. آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۸۳ در جمع وزرای دولت محمد خاتمی گفته بود: «روز آخر اين سال آخر را مثل روز آخر سال اول بدانيد.»

رهبر ایران گاه حمایت از دولت آقای احمدی‌نژاد را با انتقاد شدید از مخالفان او همراه کرده است؛ وی آبان‌ماه سال گذشته با حمايت از دولت محمود احمدی‌نژاد مطبوعات داخلی را به «بی‌بندوباری» در مورد دولت متهم کرد و گفت اظهار نظر عليه دولت در زمره مسائلی است که «خداوند به سادگی از آن نمی‌گذرد.»

چهره‌های شناخته شده‌ای از دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در سه سال گذشته از دولت محمود احمدی‌نژاد به دلایل گوناگون -از جمله «افزایش درصد بیکاری و تورم» و «استفاده بدون اجازه و بی‌رویه از صندوق ذخیره ارزی و درآمد حاصل از نفت»- انتقاد کرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد که آخرین ماه‌های کار خود را پشت سر می‌گذارد هفته گذشته برای نامزدی در دهمین دوره ریاست جمهوری ثبت نام کرد تا در صورت پیروزی بر رقبایی چون میرحسین موسوی از جناح اصلاح‌طلب بار دیگر بر مسند رئیس جمهوری تکیه بزند.
XS
SM
MD
LG