لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

يک سازمان حقوق بشری: جان اسانلو در خطر است


کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران روز يکشنبه با اعلام اینکه «جان منصور اسانلو در خطر است»، از مسئولين قوه قضائيه جمهوری اسلامی ايران خواست رييس هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، را آزاد کنند.

اين نهاد مدافع حقوق بشر در بيانيه ای از وضعيت جسمی منصور اسانلو و احتمال از بين رفتن وی در زندان ابراز نگرانی شديد کرد و نوشت:« پزشک قانونی تاکنون دو بار برای منصور اسانلو دستور عدم تحمل کيفری صادر کرده است، ولی مقامات قضايی با آن مخالفت کرده اند.»

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با اشاره به درگذشت اميدرضا ميرصيافی، وبلاگ نويس در زندان اوين در اسفند سال گذشته، به دليل عدم معالجه فوری، نوشت:« مسئولين زندان های ايران سابقه سياهی در فراهم آوردن درمان پزشکی برای زندانيان عقيدتی دارند.»

اين نهاد مدافع حقوق بشر در خصوص وضعيت جسمی منصور اسانلو نوشت:« علاوه بر بيماری های چشمی و عمل قلب باز، دو تا از رگ های وی کاملا مسدود شده است.»

اين بيانيه همچنين اشاره کرده است که منصور اسانلو بارها تحت عمل جراحی قرار گرفته، اما از مراقبت های تخصصی در داخل زندان محروم است.

بيانيه کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران پس از آن انتشار يافت که فاطمه گل گزی، مادر رييس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، با ارسال نامه ای به آيت الله هاشمی شاهرودی، رئيس قوه قضاييه، خواستار آزادی فرزند خود شد.

پروانه اسانلو، همسر اين فعال کارگر زندانی، در مورد محتوای اين نامه می گويد: «مادر آقای اسانلو در اين نامه خواستار آن شده است که با توجه به پرونده پزشکی او، معالجاتش در بيرون از زندان ادامه يابد و همچنين از تمامی مراجع بين المللی، به خصوص، نهادهای مردمی و حقوق بشری درخواست کرده است که برای آزادی بی قيد و شرط فرزندش تلاش کنند، زيرا کاری به جز تلاش برا يدفاع از حق خو و همکارانش اقدام ديگری انجام نداده است.»

خانم اسانلو به اين پرسش که واکنش مقام های قضاييه به اين نامه چه بوده است، پاسخ داد: «جواب نامه ما را نمی دهند. مگر ما از کجا آمده اين که اين گونه بی تفاوت با ما مواجه می شوند؟»

منصور اسانلو در ۱۹ تير ۱۳۸۶ توسط نيروهای امنيتی در تهران بازداشت شد. وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به پنج سال زندان محکوم شده است.

به طور معمول، فعالان کارگری و ساير فعالان مدنی در ايران به اتهاماتی مانند اقدام عليه امنيت ملی، تشويش اذهان عمومی و تبليغ عليه نظام محاکمه و محکوم می شوند.

اتحاديه های بين المللی کارگری و سازمان های حقوق بشری خواستار آزادی فوری آقای اسانلو وساير فعالان کارگر از زندان شده اند.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در پايان بيانيه خود از دولت جمهوری اسلامی ايران خواست به آزار و اذيت و محاکمه همه فعالان کارگری پايان دهد و بيش از يکصد نفر از افرادی را که در روز جهانی کارگر در تهران بازداشت شده اند، آزاد کند.
XS
SM
MD
LG