لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۵

لاریجانی: حمایت برخی از اعضای شورای نگهبان از نامزدی خاص


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی روز شنبه در برنامه‌ای مستقیم از شبکه دو تلویزیون دولتی ایران اشاره کرد که بعضی از اعضای شورای نگهبان از یک نامزد خاص در انتخابات ریاست جمهوری حمایت و جانب‌داری کرده‌اند.

این در حالی است که اعضای شورای نگهبان به عنوان مرجع نظارت بر اجرای قانون‌مندانه انتخابات و رسیدگی به تخلفات باید کاملا از جانب‌داری از نامزدها در هر انتخابات برکنار باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بدون اشاره به نام حامیان محمود احمدی‌نژاد در شورای نگهبان گفت: «کاش برخی اعضای [شورای نگهبان] به نفع یک کاندیدای خاص وارد میدان نمی‌شدند.»

علی لاریجانی همچنین در اظهارنظری بسیار غیرمنتظره اعلام کرد که «بخش عمده‌ای از مردم» نتیجه رسمی انتخابات را قبول ندارند.

به گفته پرس تی‌وی، اشاره علی لاریجانی به تظاهرات اعتراض‌آمیزی است که هشت روز پیاپی در ایران ادامه داشته و تاکنون کشته‌ها و زخمی‌های فراوانی بر جای گذاشته است.

او افزود: «باید به این تصور احترام گذاشت و حساب این جمعیت زیاد را با گروهی اغتشاش‌گر مخلوط نکرد.»

این گفته رئیس مجلس در تناقض آشکار با لحن رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز جمعه‌اش قرار می‌گیرد که در طول خطبه‌های نماز جمعه دست کم سه بار صریحا هشدار داد که در صورت ادامه اعتراضات مسئولیت هرگونه خون‌ریزی به عهده افراد و «فرماندهان» پشت صحنه این ماجراست.

آیت الله علی خامنه ای در هشدارهای خود به معترضان تا آنجا پیش رفت که سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه در واکنش به سخنرانی او گفت سخنان او «چراغ سبزی بود به نیروهای امنیتی برای سرکوب خشن معترضانی که از حق خود برای راه‌پیمایی و بیان عقاید بهره می‌گیرند.»

رهبر جمهوری اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه همچنین با اشاره به این که «جمهوری اسلامی اهل خیانت به آرای مردم نیست» بر هر گونه ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری مهر باطل زد.

آقای لاریجانی ضمن آن که از شورای نگهبان خواست «از افرادی برای رسیدگی به تخلفات استفاده کند که اعتماد مردم جلب شود» به تلویزیون دولتی ایران نیز هشدار داد که به منتقدان فرصت بدهد.

او گفت: «صداوسیما نباید به گونه‌ای رفتار کند که موجب تحریک احساسات مردم باشد.»

به دنبال اعتراضات مردمی در سراسر ایران، شورای نگهبان برای بازشماری تصادفی تنها ۱۰ درصد از صندوق‌های اخذ رای اعلام آمادگی کرد که از سوی میرحسین موسوی پذیرفته نشد.

آقای موسوی همچنان بر ابطال انتخابات ۲۲ خردادماه پافشاری کرده و چندین بار اشاره کرده است که شورای نگهبان را مرجعی بی‌طرف برای بررسی انتخابات نمی‌داند.
XS
SM
MD
LG