لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

شورای نگهبان گزارش تفصیلی انتخابات ۸۸ را منتشر می‌کند


عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان
عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان
سخنگوی شورای نگهبان روز جمعه از انتشار گزارش تفصیلی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان برای نخستین بار خبر داد.

عباسعلی کدخدایی که با خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، گفت که این گزارش شامل شکایت‌ها و اعتراض‌های نامزدهای معترض، بررسی‌های مورد به مورد و پاسخ اعتراض‌ها از سوی شورای نگهبان است؛ همچنین بخشی از اسناد و مدارکی که در این رسیدگی‌ها داشتیم، ضمیمه گزارش شده است.

اعلام نتایج انتخابات ۲۲ خرداد توسط وزارت کشور که در آن محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان برنده این انتخابات معرفی شد، اعتراض‌های گسترده‌ای را در میان هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی بر انگیخت و این دو نامزد اصلاح‌طلب نیز با رد نتایج اعلام شده، ابطال انتخابات و برگزاری انتخابات جدید را تنها راه باقیمانده برای اصلاح آنچه از سوی معترضان «دستکاری در آرای مردم» خوانده شده، دانستند.

با این حال شورای نگهبان نهم تیرماه امسال نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری را تأیید کرد و آقای کدخدایی سخنگوی این شورا اعلام کرد که «شورای نگهبان مرجع نهايی بررسی انتخابات در ايران است و با اظهار نظر اين شورا پرونده دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری مختومه شد و ديگر هيچ شکايت و اعتراض قابل رسيدگی نيست».

شورای نگهبان در حالی به تأیید نتایج اعلام شده در انتخابات پرداخت که پیش از آن آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، چندین بار نتایج این انتخابات و «رأی ۲۴ میلیونی» محمود احمدی‌نژاد را تأیید کرده و عنوان کرده بود که به هیچ وجه زیر بار «بدعت» ابطال انتخابات نخواهد رفت.

اقدام شورای نگهبان در تأیید انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر با اعتراض دو نامزد اصلاح‌طلب روبه‌رو شد.

اکنون به گفته آقای کدخدایی شورای نگهبان برای اولین بار تصمیم به انتشار گزارش تفصیلی از انتخابات گرفته و هدف از انتشار این «گزارش نهایی» را ارسال آن برای مقامات رسمی کشور، آگاهی عموم مردم عنوان کرده است.

این گزارش آن طور که سخنگوی شورای نگهبان گفته است، در قالب ۷۰ تا ۸۰ صفحه تنظیم شده و در حال ویرایش نهایی است و اوایل هفته آینده منتشر خواهد شد.

اعلام انتشار گزارش تفصیلی شورای نگهبان در مورد انتخابات در حالی که همچنان اعتراض‌ها به نتیجه این انتخابات در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد، شهروندان تهرانی روز گذشته، همزمان با دهمین سالگرد حمله به کوی دانشگاه با برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌های پراکنده شعارهایی علیه دولت سر دادند.

این تجمعات پراکنده که کانون اصلی آنها بلوار کشاورز و خیابان انقلاب بود، بار دیگر با دخالت نیروهای بسیجی و لباس شخصی‌ها به خشونت کشیده شد، گرچه هیچ گزارشی در مورد خسارت‌ها و تلفات احتمالی این تجمعات مخابره نشده است.

با این حال بر اساس این گزارش‌ها نيروهاى ضد شورش، بسيجى و لباس شخصى با حمله به تظاهركنندگان به ضرب و شتم آنها پرداخته و براى جلوگيرى از هر گونه تجمع بزرگ در مقابل دانشگاه تهران و میدان انقلاب اقدام به شليک گاز اشک‌آور کرده‌اند.

همین گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروی انتظامی نیز با اقدام به تیراندازی هوایی، برخی از معترضان را بازداشت کرده است.

حركت‌هاى اعتراضى در ايران پس از اعلام نتایج انتخابات رياست جمهورى دهم که در آن محمود احمدی‌نژاد پیروز انتخابات معرفی شد، آغاز شد و معترضان در این تجمعات خواستار ابطال نتيجه و برگزارى مجدد انتخابات شدند.

این حرکت‌ها حتی پس از آن که آيت‌الله على خامنه‌اى، رهبر جمهورى اسلامى، و نيروهاى نظامى به مخالفان هشدار دادند با هر گونه راه‌پيمايى و تجمع به‌شدت برخورد خواهد شد در تهران و برخی از شهرها ادامه داشت.

در جریان اعتراض‌های تهران، به گفته منابع رسمی، بیش از دو هزار و ۵۰۰ شهروند معترض بازداشت شدند که دادستانی کل ایران از معرفی ۵۰۰ نفر از آنان به دادگاه خبر داده است. منابع رسمی ایران همچنین کشته شدن ۲۰ نفر را در جریان این اعتراض‌ها تأیید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG