لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

متخصصان روس برای بررسی علت سانحه هوایی عازم تهران شدند


سایت سانحه هواپیمای توپولف شرکت کاسپین در نزدیکی قزوین
سایت سانحه هواپیمای توپولف شرکت کاسپین در نزدیکی قزوین
گروهی از متخصصان انجمن هواپیمایی ملی روسیه برای همکاری با کارشناسان ایرانی و ارمنی و به منظور بررسی علل سقوط هواپیمای توپولف-۱۵۴ در مسیر تهران - ایروان عازم تهران شد.

ایران با توجه به تحریم اقتصادی از سوی آمریکا، اجازه خرید هواپیماهای بوینگ و ایرباس را ندارد و روسیه تأمین‌کننده اصلی هواپیماهای مسافربری برای ایران است.

ریاست هیئت نمایندگان انجمن هواپیمایی ملی روسیه را گئورگی یاچمنف خلبان مجرب روسی بر عهده دارد.

هواپیمای توپولف-۱۵۴ که از تهران رهسپار ایروان بود و در نزدیکی قزوین سقوط کرد، چهارمین هواپیمای توپولف است که در شانزده سال اخیر در ایران سقوط کرده است.

این هواپیما در سال ۱۹۸۷ ساخته شده و در همان سال به خطوط هوایی افغانستان تحویل داده شده بود و شرکت ایرانی کاسپین در سال ۱۹۹۸ یعنی پس از یازده سال از ساخت آن را خریداری کرد.

هوپیمای سانحه دیده ماه گذشته میلادی در روسیه سرویس‌های فنی را گذرانده بود و تا پایان سال ۲۰۱۰ اجازه پرواز داشت.

گرچه سه جعبه سیاه این هواپیما پیدا شده اما مقامات ایرانی می‌گویند به دلیل شدت آسیب‌دیدگی شدید دو جعبه سیاه این هواپیما، اطلاعات آنها قابل بازیابی نیست.

به گفته مقام‌های ایرانی، چنانچه متخصصان داخلی موفق به رمزگشایی اطلاعات و مشخص کردن دلایل حادثه نشوند، از کمک متخصصان کشور تولید کننده هواپیما یعنی روسیه استفاده خواهند کرد.

انجمن هواپیمایی ملی روسیه نیز در بیانیه‌ای برای هرگونه کمک در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

بر اساس اطلاعاتی که تا کنون انتشار یافته است، هواپیما سانحه دیده پس از آنکه موتورش در آسمان دچار حریق شده، هنگام فرود اضطراری منفجر شده است.

این سانحه بدترین سانحه هوایی در ایران پس از سقوط ایلوشین-۷۶ در سال ۲۰۰۳ است که طی آن بیش از ۳۰۰ نفر جان باختند.

دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرده است که دمیتری مدویدیف رئیس جمهور روسیه به خاطر این سانحه هوایی که بر اثر آن ۱۶۸ تن جان باخته‌اند، به خانواده‌های آنها تسلیت گفت. در ارمنستان نیز پنجشنبه ۱۶ جولای (۲۵ تیرماه) عزای ملی اعلام شده است.

ایالات متحده نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای ضمن تسلیت به خانواده قربانیان این سانحه، با آنان ابراز همدردی کرد.

از سال‌های دهه ۷۰ میلادی تا سال ۲۰۰۶ که تولید توپولف-۱۵۴ متوقف شده حدود یک هزار فروند از این هواپیما تولید شده است که ۶۳ فروند از آنها به دلایل گوناگون دچار سانحه شده و ۳۶ فروند سقوط کرده‌اند. از این تعداد ۴ سانحه که منجر به سقوط هواپیما شده در ایران رخ داد.

در عین حال روسیه که فروشنده اصلی هواپیماهای مسافربری به ایران است در سپتامبر ۲۰۰۷ قراردادی به مبلغ بیش از دو میلیارد دلار با ایران امضا کرد که براساس آن ایران هواپیماهای تازه ساخت روسیه خریداری کند.

قرار است در سال ۲۰۰۹ پنج هواپیمای توپولف-۲۰۴ به ایران تحویل داده شود و همچنین ایران به دنبال آن است که همراه با روسیه ۱۰۰ هواپیمای توپولف را ده سال آینده در این کشور بسازد.
XS
SM
MD
LG