لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

بهشتی: اسامی ۱۷۰۰ بازداشتی را داريم؛ تعداد زنده ها معلوم نيست


صحنه حمله پلیس به یکی از معترضان در جلوی دانشگاه تهران دو روز پس از انتخابات.
صحنه حمله پلیس به یکی از معترضان در جلوی دانشگاه تهران دو روز پس از انتخابات.
عليرضا بهشتی، مشاور میر حسین موسوی، گفته است: کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان بعد از انتخابات تا کنون فهرستی از حدود ۱۷۰۰ نفر بازداشتی را تهيه کرده است اما مشخص نيست که چه تعداد از آنها زنده اند.

پس از اعلام نتيجه انتخابات رياست جمهوری تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد تجمع های اعتراضی بود.

به گفته مقامات دولتی، سی نفر از معترضان در این تجمع ها کشته شده اند، اين در حالی است که گروههای طرفدار حقوق بشر تعداد کشته شدگان و بازداشت شدگان حوادث اخير را بسيار بيشتر از آمار مقامات دولتی می دانند.

«نگران افراد بی نام نشان»

عليرضا بهشتی، مشاور میر حسین موسوی و عضو کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان بعد از انتخابات ، در گفت وگو با پارلمان نيوز، وب سايت فراکسيون اقليت مجلس، گفته است: به طور روزانه بيش از۳۰-۴۰ تماس با کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان گرفته می شود.

وی افزوده است :« برخی خانواده‌ها فکر می کنند اگربازداشت ها خيلی آشکار يا رسانه‌ای نشود و با دفاتر ما تماس نداشته باشند ،شايد پرونده عزيز بازداشت شده شان کمتر پيچيده شود.اما توصيه ما اين است که اجازه دهند حتماً رسانه‌ای شود.رسانه‌ای شدن جلوی پيچيده شدن را می‌گيرد. افراد سرشناس را که کنار بگذاريد خيلی از بازداشتی ها افراد بی نام نشان و عادی هستند .من بيشتر نگران اين ها هستم».

عليرضا بهشتی در پاسخ به پرسش خبرنگار پارلمان نيوز درباره تعداد بازداشت شدگان می گويد:« حدود ۱۷۰۰ اسم جمع شده اما حتما اين همه اسامی نيست و نکته ديگر اينکه چه تعداد از اين اسامی زنده هستند، مشخص نيست».

اين در حالی است که مقامات ايران می گويند اکثر بازداشت شدگان وقايع اخير آزاد شده اند و تنها ۳۰۰ نفر هم اکنون در زندان به سر می برند.

عليرضا بهشتی درپاسخ به پرسش اين خبرنگار درباره کشته شدن ۳۶۵ نفر می گويد:« من هم تعداد ۳۶۵ کشته را شنيده ام اما کار رسانه ای با کار ما متفاوت است. ما در کار خود محدوديت هايی داريم .خواهش می کنم اين را متوجه باشيد. الان اگر يک رقمی را اعلام کنيم اما از آنچه که هست بيشتر باشد، متهم می شويم به اينکه جنگ روانی راه می‌اندازيم .اگر کمتر از آن تعداد باشد هم يک عده ای را حذف کرده ايم.به همين دليل نميتوانيم آمار دهيم».

تاکنون مقامات دولتی ایران مرگ دو تن از بازداشت شدگان اخير در زندان را اعلام کرده اند. هرچند مقامات جمهوری اسلامی می گويند اين افراد بر اثر مننژيت در گذشته اند، اما عبد الحسین روح الامينی، گفته است که هنگام دیدن جنازه فرزندش، محسن روح الامینی، دریافته است که دهان فرزندش را خرد کرده بودند.

در گزارش هايی که به نقل از دکتر عبدالحسين روح الامينی، رييس اينسيتو پاستور و مشاور محسن رضايی، منتشر شده وی گفته است: مشخص شد که بعد از مجروح شدن محسن روح الامينی، به او نرسيده‌اند تا خون او عفونی شده و دچارتب شديد بالای ۴۰ درجه گرديده و از شدت تب، دچار بيماری مننژيت شده است.

محمد کرمانی، از ديگر بازداشتی‌های هفته‌های اخير است که علت مرگ وی در زندان «مننژيت» اعلام شده است

نقش «ارذل اوباش»

عليرضا بهشتی در بخش ديگری از اين مصاحبه به مشارکت کسانی که پيشتر در طرح امنيت اجتماعی به عنوان «ارذل اوباش» بازداشت شده اند، در بازداشت های اخير اشاره کرده است.

آقای بهشتی می گويد: «ما اطلاعاتی داريم از اينکه برخی از افرادی که در طرح امنيت اجتماعی به عنوان افرادی که از لحاظ اجتماعی ناآرام و تحت اوباش بازداشت شدند و پيش از اين از آنها تعهد گرفته بودند، اکنون آنها را در تجمعات و در بازداشتگاه‌ها در مرحله نگهداری و ... به کار گرفته‌اند».

اين عضو کميته پيگيری بازداشت شدگان اخير درباره ترکيب گروه هايی که در دستگيری های اخير نقش داشته اند می گويد: اينطور نيست که همه بسيج در گير باشد.بدنه بسيج اصلا درگير نيست و شايد منتقد هم باشد .در مورد سپاه هم همين طوراست. بخش خاصی از سپاه در اتفاقات اخير حضور دارد و بخش زيادی از سپاه نسبت به وضعيت فعلی انتقاد داشته و از آن رضايت ندارند. وزارت اطلاعات بسيار کم درگير است و اصولا وزارت اطلاعات را زياد درگير اين بازی نکردند.

وی همچنين درباره وضعيت بازداشتگاه اوين و وضعيت زندانيان گفته است:« داخل اوين بندها و بازداشتگاه های مختلفی هست. بخشی از آن که زير نظر وزارت اطلاعات است وضعيت روشن‌تری دارد، اما وضعيت بخشی که در اختيارسپاه است مبهم است».
XS
SM
MD
LG