لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۰

بروز نا آرامى ها در تهران ساعاتى پس از مراسم تنفيذ حکم احمدى نژاد


صحنه ای از اعتراض های خیابانی تهران در ماه گذشته
صحنه ای از اعتراض های خیابانی تهران در ماه گذشته
ساعاتى پس از برگزاری مراسم تنفيذ حکم محمود احمدى نژاد به عنوان رييس دولت دهم، گزارش شاهدان عينى از تهران حاكى است كه نا آرامى هایی در مركز پايتخت ايران به وقوع پيوسته است.

حكم رياست جمهورى آقاى احمدى نژاد روز دوشنبه در غياب چهره هاى شاخص اصلاح طلب و برخى مقام هاى حكومتى مطرح نظير اكبر هاشمى رفسنجانى از سوى آيت الله خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، تنفيذ و اجرايى شد.

شاهدان عينى به راديو فردا گفته اند كه دهها نفر از معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى دهم در حد فاصل ميدان وليعصر و ونك تجمع كرده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «الله اکبر» سر دادند.

پلیس برای متفرق کردن معترضان اقدام به پرتاب گاز اشک آور کرده و به تعقیب آنها در کوچه های این منطقه پرداخته است.

خبرگزارى آلمان نيز از تهران گزارش داده است كه شمار معترضان هزاران نفر است و نيروهاى بسيج و موتورسواران تلاش مى كنند كه آنها را متفرق كنند.

اين گزارش مى افزايد كه حضور نيروهاى ضد شورش و لباس شخصى ها در اين مسير بسيار پر رنگ است و خودروها نيز بوق هاى خود را به صدا در آورده اند.

خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه پاسداران است نیز گفته است: در تجمع روز دوشنبه مهدی کروبی، نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری، حضور داشته است ولی دفتر وی، این خبر را تکذیب کرده و گفته است که آقای کروبی برای شرکت در مراسم هفتم سیف الله داد، معاون سابق سینمایی وزارت ارشاد، به مسجد نور در میدان فاطمی رفته است نه برای شرکت در تجمع و سخنرانی.

شاهدان عينى به راديو فردا گفته اند كه دهها نفر از معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى دهم در حد فاصل ميدان وليعصر و ونك تجمع كرده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.
در روزهاى گذشته، مخالفان نتايج انتخابات رياست جمهورى فراخوان هاى گسترده اى را در سايت هاى اجتماعى براى تجمع و نشان دادن اعتراض خود به مراسم تنفيذ و تحليف محمود احمدى نژاد منتشر كردند.

احتمال مى رود كه مراسم تحليف رييس دولت نهم روز چهارشنبه در مجلس شوراى اسلامى برگزار شود.

در مراسم تنفيذ حکم آقاى احمدى نژاد چهره هايى چون اكبر هاشمى رفسنجانى، رييس مجلس خبرگان، سيد حسن خمينى، نوه بنيانگذار جمهورى اسلامى، محمد خاتمى، رييس جمهور سابق، و مير حسين موسوى و مهدى كروبى، نامزدهاى معترض انتخابات، حضور نداشتند.

معترضان مى گويند كه در اين انتخابات تقلب هاى گسترده اى صورت گرفته و دولت جديد مشروعيت ندارد.

آيت الله على خامنه اى در مراسم تنفیذ با تقدير از عملكرد چهار ساله آقاى احمدى نژاد وى را مردى «شجاع» دانست و بدون نام بردن از مخالفان نتايج انتخابات گفت: «اين انتخابات برخى خواص را مردود كرد و برخى جوانان هم كه با صداقت و سلامت وارد ميدان شده بودند در مواردى اشتباه كردند.»

وى تعداد علاقمندان رييس دولت نهم را «فراوان» دانست و گفت: «به موازات اين علاقمندان دو دسته ديگر هستند كه بايد مورد توجه و محاسبه قرار گيرند. مخالفان عصبانى و زخم خورده كه در چهار سال آينده به معارضه با دولت ادامه مى دهند و منتقدانى كه با نظام و رييس جمهور دشمنى ندارند و بايد ديدگاه ها و نظرات آنان را مورد توجه قرار داد.»

بر اساس اعلام وزارت كشور جمهورى اسلامى ايران، محمود احمدى نژاد با كسب ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار راى برنده انتخابات شده است ولى اين نتيجه موجى از اعتراض هاى خيابانى را در شهرهاى ايران طى دو ماه گذشته به دنبال آورده است.

در جريان اين اعتراض ها مرگ حداقل ۳۰ نفر به دست نيروهاى امنيتى و بسيج تاييد شده است ولى معترضان گفته اند كه شمار كشته شدگان بيش از اين رقم است.

صدها نفر نيز در جريان تجمع هاى خيابانى بازداشت شده اند كه به گفته فعالان حقوق بشر، شمار نامعلومى از آنها به دليل ضرب و شتم و شكنجه جان خود را از دست داده اند.

رهبر جمهورى اسلامى ايران روز دوشنبه با اعلام اينكه بايد از آسيب ديدگان حمايت كرد، بدون اشاره به محاكمه عوامل سرکوب پس از انتخابات اظهار داشت: «بايد آسيب زنندگان را هر كسى باشند شناسايى كرد و مورد مواخذه قرار داد.»
XS
SM
MD
LG