لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

کروبی: شاهرودی دستور بررسی احتمال تجاوز به بازداشتی‌ها را داده است


مهدی کروبی، يکی از نامزدهای معترض انتخابات رياست جمهوری، از دستور رييس قوه قضاييه برای رسيدگی به احتمال تجاوز به دستگير شدگان اخیر در بازداشتگاه ها خبر داده است.

آقای کروبی دو هفته پيش در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان، خواستار بررسی مسئله تجاوز به «دختران و پسرانی» بازداشتی شده بود. متن اين نامه در هفته جاری منتشر شد و واکنش های بسياری را در پی داشت.

علی لاريجانی، رييس مجلس، روز چهارشنبه در واکنش به اين نامه گفته بود: بررسی های دقيق انجام شده توسط کميته ويژه مجلس از بازداشت شدگان در کهريزک و اوين هيچ گونه موردی که مبنی بر آزار و تجاوز جنسی باشد مشاهده نشده است.

این در حالی است که مهدی کروبی روز پنجشنبه در گفت وگو با سحام نيوز، وب سايت حزب اعتماد ملی، گفته است: «آقای هاشمی رفسنجانی نامه را به آقای هاشمی شاهرودی ارجاع داده است و ايشان نيز دستور رسيدگی به اين نامه را صادر کرده و از آقای دری نجف آبادی دادستان کل کشور خواسته که با من تماس بگيرد و اعلام کند که نفراتی را به نزد من خواهند فرستاد و نقطه نظرات مرا دريافت کنند تا به مسئولان منعکس شود».

ریاست آیت الله محمود هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه هفته آینده به پایان می رسد و مشخص نیست که جانشین وی چگونه این مسئله را پیگیری خواهد کرد.

«تکذیب قبل از تحقیق»

مهدی کروبی همچنين در واکنش به اظهارات سعيد مرتضوی، دادستان تهران که گفته بود مستندات آقای کروبی تماس تلفنی با روزنامه اعتماد ملی است، می گويد: مستنداتش شهادت افرادی است که نزد وی آمده و از شکنجه در بازداشتگاه ها شکايت کرده اند.

آقای کروبی در اين زمينه گفت: «مستندات من کسانی بوده اند که نزد من آمده اند که يا خود مورد آزار قرار گرفته بودند و يا اينکه شاهد بوده و يا کسانی نزد آنها اقرار کرده بودند پس من آدمی نيستم که بدون آنکه مستنداتی داشته باشم و بنابر يک تلفن و يا اينکه کسی حرفی را بدون پشتوانه به من زده باشد چنين نامه ای را بنويسم .»

رییس سابق مجلس ایران همچنین از آنچه که تکذيب شتاب زده اصل ماجرا توسط علی لاريجانی و علاءالدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی مجلس، خواند، انتقاد کرده است.
««متاسفم از اين که مردمی را که به بهانه اعتراض به يک انتخابات بازداشت کرده اند چنين مورد شکنجه قرار داده اند به طوری که من شنيده ام که افراد را در کهريزيک لخت می کردند و چهار دست و پا می نشاندند و سوار بر انها می شدند و به انها می گفتند که صدای حيوانات را در بياوريد اخر اين مايه تاسف جمهوری اسلامی است و يا اينکه برخی را دستگر کرده و انها را لخت کرده اند و روی هم خوابانده اند و آب بر روی انها ريخته اند» .
مهدی کروبی


آقای کروبی گفته است: بهتر بود آقايان لاريجانی و بروجردی اين قدر شتاب زده درباره محتوی اين نامه موضعگيری نمی کردند و هيئتی را برای دريافت مستندات درباره تجاوز به بازداشتی ها تعيين می کردند.

مهدی کروبی افزوده است: قبل از آنکه در اظهار نظری شتاب زده اصل ماجرا را تکذيب کنيد حداقل با بنده تماسی می گرفتيد يا از من می خواستيد که نفراتی را نزد شما بفرستم شايد من اطلاعاتی در اين رابطه داشتم . آخر چطور می شود که بدون آنکه تحقيقی صورت گيرد و جلسه ای تشکيل شود می گوييد اين ماجرا کذب محض بوده است .

مهدی کروبی همچنين با انتقاد از آنچه که جو سازی عليه نامه خوانده، خواستار ايجاد فضايی آرام برای رسيدگی به اين شکايت ها شده است.

وی در اين زمينه گفته است: کسانی هم بودند که از انتشار نامه برآشفتند و قصد آن دارند تا فضايی را ايجاد کنند که کسی جرات بيان مطالبی در اين باره را نداشته باشد .

نامزد معترض انتخابات افزوده است: يعنی فضايی ايجاد شود که اگر بچه های مردم را می کشند و يا کسی را در زندان مورد اهانت قرار می دهند، خانواده هايشان را در مقابل زندان تهديد کرده و کتک می زنند، به خانه های مردم می ريزند و به اموال آنها خساراتی وارد می کنند کسی جرات طرح اين مطالب را نداشته باشد .

با اين حال مهدی کروبی به مسئولان جمهوری اسلامی گوشزد کرده است که هرگز در اين زمينه سکوت نخواهد کرد.

اين نامزد معترض انتخابات رياست جمهوری ايران گفته است: «من به مسئولان می گويم که هيچ گاه اين فحاشی ها و انتقادات من را وادار به سکوت نخواهد کرد من در اين ۲۰ سال گذشته از اين حرف های درشت بسيار شنيده ام و تا زمانی که زنده هستم از حقوق مردم دفاع خواهم کرد و شما نمی توانيد زبان ، دست و قلم بنده را ببنديد».

«شکنجه»در کهریزک

مهدی کروبی همچنین درباره رفتار با بازداشت شدگان گفته است:«متاسفم از اينکه مردمی را که به بهانه اعتراض به يک انتخابات بازداشت کرده اند چنين مورد شکنجه قرار داده اند به طوری که من شنيده ام که افراد را در کهريزيک لخت می کردند و چهار دست و پا می نشاندند و سوار بر انها می شدند و به انها می گفتند که صدای حيوانات را در بياوريد اخر اين مايه تاسف جمهوری اسلامی است و يا اينکه برخی را دستگر کرده و انها را لخت کرده اند و روی هم خوابانده اند و آب بر روی انها ريخته اند» .

وی افزوده است:«حتی شنيده ام که هنگامی که افراد را شکنجه می کردند به انها می گفتند با صدای بلند بگوييد که مادرتان .... است ، مانند زمان قتل های زنجيره ای که به ان افراد می گفتند بگوييد که من بچه مادرم نيستم ! و سپس انها را در بيان ها کتک زده و رها می کنند. واقعا من از طرح چنين مباحثی احساس شرم می کنم ».

در جريان اعتراض های پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، به گفته سخنگوی قوه قضاييه، چهار هزار نفر از فعالان سياسی، مدنی، روزنامه نگاران و مردم عادی از سوی نيروهای امنيتی و بسيجی بازداشت و تعداد زيادی از آنها به نقاط نامعلومی انتقال داده شده اند.

در دو ماه گذشته گزارش های زيادی از بدرفتاری شديد با زندانيان، ضرب و شتم آنها، تجاوز و همچنين قتل تعدادی از بازداشتی ها زير شکنجه منتشر شده است.

به دنبال تاييد خبر مرگ محسن روح الامينی، فرزند مشاور محسن رضايی، از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری، در بازداشتگاه کهريزک، رهبر ايران دستور داد اين بازداشتگاه که زير نظر نيروی انتظامی بود تعطيل شود.

کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان ستادهای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی می گويند دست کم ۶۹ نفر در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری کشته شده اند.

« مقام معظم رهبری يک کشور بزرگ و ثروتمند دارد»

همزمان با اظهارات مهدی کروبی ، احمد خاتمی، از روحانيون تندرو طرفدار دولت و امام جمعه موقت تهران، نيز در واکنش به نامه وی گفته است: اگر مهدی کروبی نتواند ادعای خود درباره تجاوز به بازداشتی ها را ثابت کند، «نظام بايد مدعی و مدعی‌‌العموم نيز بايد اقدام کند.»

احمد خاتمی با اشاره به مطالب مندرج در نامه مهدی کروبی گفته است: تا چه زمانی نظام می‌خواهد در مقابل اين بی‌مهری‌ها که به يادگار شهدا و انقلاب شده است، سکوت کند.

اين روحانی تندرو همچنين گفته است: پرونده رجال را هر روز بايد با معيار ولايت فقيه ارزيابی کرد.

وی همچنين به تمجيد از آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، پرداخته و گفته است: «زهد را مقام معظم رهبری دارد که يک کشور بزرگ و ثروتمند دارد اما هيچ استفاده‌ای از آن نمی‌کند».

احمد خاتمی در حالی از معيار ولايت فقيه برای سنجش پرونده رجال جمهوری اسلامی سخن گفته است که مجمع ادوار نمايندگان مجلس در نامه ای به رييس مجلس خبرگان خواستار بررسی عملکرد آيت الله خامنه ای در جريان وقايع پس از انتخابات رييس جمهوری شده است.
XS
SM
MD
LG