لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

محکومیت اظهارات احمدی‌نژاد درباره هولوکاست از سوی روسیه و غرب


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران
کشورهای غربی و روسیه سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران درباره هولوکاست را محکوم کردند.

محمود احمدی‌نژاد، روز جمعه در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران و در حالی که هزاران نفر از مخالفانش در خیابان‌ها حضور داشتند بار دیگر کشتار یهودیان را «افسانه» و «دروغ» خواند.

در واکنش به این اظهارات، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، و آلمان با صدور بیانیه‌هایی سخنان محمود احمدی‌نژاد را محکوم کردند.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، با صدور بیانیه‌ای گفت: «علی‌رغم آنکه ما از این نوع صحبت‌ها پیش از این نیز شنیده‌ایم، بدیهی است آنچه را که وی گفته محکوم می‌کنیم و همانطور که رئیس‌جمهور (اوباما) در قاهره گفت انکار هولوکاست، بی‌پایه، جاهلانه، و نفرت‌انگیز است.»

دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا، نیز با محکوم کردن اظهارات محمود احمدی‌نژاد، آن را «مشمئز کننده و جاهلانه» خواند و این سخنان را در شان «رهبر ایران» ندانست.

«تلاش‌ها برای بازنویسی تاریخ، به ویژه مقارن با هفتادمین سالگرد آغاز جنگ جهانی دوم، اهانتی به خاطره همه قربانیان و همه آنهایی است که با فاشیسم نبرد کردند.»
سخنگوی وزارت خارجه روسیه
برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، نیز اظهارات محمود احمدی‌نژاد را «ناپذیرفتنی و تکان‌دهنده» خواند و گفت: «ما قاطعانه این سخنان را محکوم می‌کنیم.»

در برلین فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، گفت که سخنان محمود احمدی‌نژاد «مایه شرم کشورش» است و اظهارات «یهودستیزانه» وی باید به طور جمعی محکوم شود.

‌آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیز سخنان محمد احمدی‌نژاد در روز جمعه را محکوم کرده و آن را «کاملا ناپذیرفتنی» دانست.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «چنین اظهاراتی، از هر کجا که باشد، با حقیقت در تضاد است و کاملا ناپذیرفتنی است.»

آندری نسترنکو افزود: «تلاش‌ها برای بازنویسی تاریخ، به ویژه مقارن با هفتادمین سالگرد آغاز جنگ جهانی دوم، اهانتی به خاطره همه قربانیان و همه آنهایی است که با فاشیسم نبرد کردند.»

محمود احمدی‌نژاد روز جمعه بار دیگر مواضع خود درباره کشتار یهودیان را تکرار کرد و آن را بهانه‌ای برای تأسیس اسرائیل دانست.

وی همچنین کشورهای غربی را به نادیده گرفتن ارزش انتخابات ایران متهم کرد و گفت: «وقتی در کشور ما انتخابات صد در صد آزاد و ۴۰ میلیونی برگزار می‌شود، می‌روند و یک نفر را پیدا می‌کنند که بگوید انتخابات مخدوش است اما خودشان در فلسطین حاضر به اجرای دموکراسی و پذیرش نظر مردم نیستند.»

محمود احمدی‌نژاد در حالی این اظهارات را بیان می‌کرد که هزاران نفر از معترضان به نتایج انتخاباتی که وی پیروز آن اعلام شد، با نشان‌های سبز علیه دولت وی شعار می‌دادند.

میرحسین موسوی، رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد در دهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری، انتخابات را «باطل» و دولت وی را «نامشروع» دانسته است.

«جنبش سبز» که به نتایج انتخابات معترض است با وجود هشدارهای گسترده نیروهای نظامی و مقام‌های جمهوری اسلامی روز جمعه بار دیگر در چندین شهر ایران به طور گسترده دست به اعتراض زد.
XS
SM
MD
LG