لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

كتيبه كوروش و تنش در روابط ايران و بريتانيا


كتيبه كوروش
كتيبه كوروش
كتيبه كوروش كه از آن با عنوان قديمى‌ترين منشور حقوق بشر در جهان ياد مى‌شود به عاملى براى دامن زدن به تنش در روابط سرد ميان تهران و لندن تبديل شده است.

روزنامه انگلیسی گاردين روز جمعه در اين باره در سايت اينترنتى خود نوشته است، موزه بريتانيا با توجه به تنش سياسى ناشى از انتخابات رياست جمهورى اخير در ايران، از موافقت با اجراى قراردادى به منظور به امانت دادن كتيبه كوروش به ايران خوددارى مى‌كند.

اين در حالى است كه مقام‌هاى ايرانى تهديد كرده‌اند، چنانچه موزه بريتانيا از فرستادن كتيبه ۲۵۰۰ ساله كوروش كبير به ايران همچنان خوددارى كند، روابط و همكارى خود را با اين موزه قطع خواهند كرد.

گاردين مى‌نويسد، محققان ايرانى نيز بر اين عقيده هستند كه ترديد موزه بريتانيا در قرض دادن كتيبه كوروش به مقام‌هاى ايرانى با توجه به تهاجم «مورخان يهودى‌ستيز» در ايران عليه كوروش كبير به عنوان «پدر ملت ايران» قابل درک است.

حميد بقايى رييس سازمان ميراث فرهنگى ايران چندى پيش هنگام بازديد از موزه ايران باستان در تهران در اين باره گفته است:« موزه بريتانيا از شرايط سياسى بعد از انتخابات رياست جمهورى در ايران به عنوان مهم‌ترين بهانه خود براى ندادن كتيبه كوروش به ايران ياد مى‌كند.»

وى همچنين تهديد كرد، چنانچه موزه بريتانيا «همچنان به بهانه‌جويى خود ادامه دهد»، طرف ايرانى نيز به همكارى‌هاى خود با اين موزه در تمام زمينه‌ها از جمله در زمينه كاوش‌هاى باستان‌شناسى و تحقيقات پايان خواهد داد.

به نوشته گاردين آقاى نيل مک‌گريگو مدير موزه بريتانيا پيشتر در ازاى دريافت چندين گنجينه با ارزش تاريخى مربوط به دوران شاه عباس صفوى، كه به تازگى در لندن به نمايش در آمد، با امانت دادن كتيبه كوروش موافقت كرده بود.

سنگ‌نوشته استوانه‌اى شكلى كه ۲۳ سانتيمتر طول دارد و به عنوان نخستين منشور حقوق بشر در جهان شناخته مى‌شود، حدود ۵۳۰ سال پيش از ميلاد به دستور كورش كبير بنيانگذار شاهنشاهى ايران نوشته شده است.

كوروش پس از فتح بابل و رهاندن مردمان آنجا و به ويژه يهوديان از بردگى و ستم دستور نوشتن اين كتيبه را صادر كرد كه در آن آمده است هر كس آزاد است كه فرهنگ و مذهب خود را داشته باشد.

در اين ميان خانم حنا بولتون مدير روابط عمومى و مطبوعاتى موزه بريتانيا با تاكيد بر اين كه موزه بريتانيا به تعهد خود در زمينه امانت سنگ‌نوشته كورش به ايران عمل مى‌كند، ابراز اميدوارى مى‌كند كه شرايط در ايران براى انجام چنين كارى مهيا شود.

گاردين در بخش پايانى گزارش خود به نقل از شاهپور سورن- پهلو يكى از مديران مركز مطالعات ايران باستان در لندن مى‌نويسد، شايد دولت كنونى در ايران در پى نابود كردن كتيبه كورش است.

آقاى سورن- پهلو با اشاره به نفرت نظام كنونى در ايران از دوره پيش از اسلام اين پرسش را مطرح مى‌كند كه « چه كسى امنيت سنگ‌نوشته كورش را در ايران تضمين مى‌كند؟»
XS
SM
MD
LG