لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

«اگر راست می‌گویید، به ما در تلویزیون وقت بدهید»


میرحسین موسوی در منزل مهدی کروبی
میرحسین موسوی در منزل مهدی کروبی
ميرحسين موسوى و مهدى كروبى با تاكيد دوباره بر انجام تقلب در انتخابات رياست جمهورى در ايران از سركوب معترضان به شدت انتقاد كردند.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانى حزب اعتماد ملى، ميرحسين موسوى، نخست وزیر پیشین ایران روز شنبه به منزل مهدى كروبى، رییس سابق مجلس شورای اسلامی رفت و با وى درباره رويدادهاى پس از انتخابات به رايزنى پرداخت.

ديدار این دو کاندیدای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری با حضور خبرنگاران برگزار شد. ابتدا مهدى كروبى در سخنانى با ابراز تاسف از «رفتار هاى پس از انتخابات» آن را دور از شان نظامى دانست كه «امام راحل آن را پايه گذارى كرده بود.»

دبير كل حزب اعتماد ملى همچنين برخوردهاى صورت گرفته با «نيروهاى انقلاب و دانشجويان» را «عجيب و غريب» خواند و از رهبران جمهورى اسلامى خواست، «مراقب رفتار و اعمال خود باشند تا آيندگان به نيكى از آنها ياد كنند.»

مهدى كروبى همچنين در پاسخ به انتقادهاى «برخى از نظاميان همچون فرمانده سپاه از اصلاح‌طلبان» اظهار داشت: «چه كسى سخنان تند مى گويد ما يا شما؟ چه كسى برخوردهاى تند را سرلوحه كارهاى خود قرار داده است ما يا شما؟»

وى با اشاره به شركت انبوه معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهورى در تظاهرات روز قدس و واكنش برخى از مقام‌هاى جمهورى اسلامى نسبت به شعارهاى معترضان اظهار داشت: «عموم كسانى كه به دعوت ما به اين مراسم آمدند، شعارى هايى كه دادند دررابطه با ايران و كشورشان بود و نگران سرنوشت خود بودند. نمى توان به مردم گفت كه نگران كشور خود نباشيد... آقايان توضيح دهند كه چه اتفاقى در كشور افتاده است كه روز فلسطين ناگهان مردم دو دسته مى شوند و عده اى نگرانى هاى خود را در شعارهايشان بازتاب مى دهند؟»

مهدى كروبى با تاكيد دوباره بر انجام تقلب در انتخابات اظهار داشت: « برخى درباره انتخابات به گونه‌اى سخن مى گويند كه گويى هيچ اتفاقى نيفتاده است. نه خانى رفته نه خانى آمده است. مى گويند تقلب نشده است. آخر چرا اين حرف ها را به مردم مى زنيد؟ يعنى مردم نمى دانند كه چه برسرشان آمده است؟ پس اين اعتراضات چيست؟»

وى همچنين خطاب به مقام‌هاى جمهورى اسلامى و حاميان محمود احمدى‌نژاد گفت: « اگر راست مى‌گوييد در برابر دهها ساعت انكار تقلب در رسانه ملى و فشار بر زندانيان بيگناه براى اعتراف، به ما وقت بدهيد تا در تلويزيون دلايل و مدارک خود را ارايه دهيم.»

ميرحسين موسوى: دانشجويان پاسخ مى‌خواهند

ميرحسين موسوى ديگر نامزد معترض به نتايج انتخابات در ايران نيز در سخنانى با اشاره به در پيش بودن سيزده آبان سالگرد اشغال سفارت آمريكا در تهران در سال ۱۳۵۸ توسط گروهى از دانشجويان از اين رويداد با عنوان يک «حماسه» ياد كرد و افزود: « كسانى كه آن حماسه را آفريدند ، امروز در گوشه‌هاى زندان هستند و اين طنز تلخى است كه اين روزها متاسفانه رخ داده است و من نمى دانم كه چرا اين مسايل و اين اتفاقات در حال روى دادن است و چرا بايد با نيروهاى مومن انقلاب چنين كنند.»

ميرحسين موسوى همچنين با نمايشى خواندن برگزارى دادگاه براى شمارى از فعالان سياسى و بازداشت‌شدگان در رويدادهاى پس از انتخابات، خطاب به مقام‌هاى جمهورى اسلامى گفت: « چه نتيجه اى از اين نمايش عايد شما شد؟ آيا به دنبال برگزارى دادگاه تفتيش عقايد هستيد؟ آيا متوجه اثرات منفى آن در جامعه هستيد؟»

وى «برخى‌ نهادهاى قدرت» در جمهورى اسلامى را به «سواستفاده از دارايى‌هاى مالى كشور» متهم كرده و نسبت به «ابهام در واگذارى سهام مخابرات و منابع تامين ۸۰۰۰ ميليارد تومان هزينه خريد آن از سوى سپاه پاسداران» ابراز تاسف كرد.

ميرحسين موسوى همچنين تلويحاً به مقايسه جمهورى اسلامى با حكومت اتحاد جماهير شوروى پيشين پرداخت و اظهار داشت:«در مقطعى افرادى بر سركار آمدند و تلاش كردند، نيروهايى را كه انقلاب كرده بودند حذف كنند. در كتاب ها و عكس‌هاى انقلاب خود، نقش آفرينان انقلاب را حذف كردند و تلاش كردند با جعل تاريخ ، تاريخ ديگرى را براى مردم خود و دنيا بيافرينند. حكومت آنها برچيده شد، تاريخ نگاران آمدند و تاريخ واقعى را نگاشنتد.»

وى نيز صدا و سيماى جمهورى اسلامى را به تلاش براى تخريب چهره معترضان متهم كرده و افزود:«.سه، چهارماه است كه عليه بنده و آقاى كروبى و افراد ديگرى كه از ما حمايت مى‌كردند، به صورت يك طرفه در صدا و سيما و رسانه‌هاى خود دورغ مى‌پراكنند و ما را تخريب مى‌كنند. آيا ما حق نداريم در صدا و سيما از خود دفاع كنيم؟»

وى با انتقاد شديد از حاميان دولت به خاطر استفاده از تريبون صدا و سيما براى تخريب مخالفان اظهار داشت: «خوب اگر شما از عمل خود مطمئن هستيد چرا نگران حضور ما در سيما هستيد يا چرا از حضور كارشناسان ما در سيما خود دارى مى كنيد؟ اگر صادقانه سخن مى گوييد ميزگردى را با حضور كارشناسانى از ما و خودتان برگزار كنيد تا دو طرف سخن خود را بگويد.»

به گفته ميرحسين موسوى، آيت الله شاهرودى رييس پيشين قوه قضاييه به وى پيشنهاد برگزارى تجمعى قانونى را داده بود كه با موافقت شوراى عالى امنيت ملى نيز روبرو شده بود. ولى در نهايت با درخواست كتبى وى مخالفت شده است.

ميرحسين موسوى با انتقاد از «رواج دروغ در ميان برخى مسوولان» افزود: «مدام اطلاعات غلط به مردم مى‌دهند و فكر مى‌كنند كه مردم باور مى كنند. همين تعداد كشته‌هاى پس از انتخابات چندبار عوض شد؟ بعد مى گويند تقلب در انتخابات دروغ است. برخى بسيج شدند تا وانمود كنند كه تقلبى صورت نگرفته است.»

ميرحسين موسوى در پايان با اشاره به اين كه نمى‌توان پرسش‌هاى مردم و دانشجويان را بى‌پاسخ گذاشت، ابراز اميدوارى كرد، «دلسوزان نظام تدبير كنند و مشكلات بوجود آمده را حل كنند.»
XS
SM
MD
LG