لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

رومن پولانسکی، قربانی خبر محرمانه ماموران سوئیسی


[Selenium 20110413 113915] Test SoundSlide #1
[Selenium 20110413 113915] Test SoundSlide #1
بر اساس مدارکی که آسوشیتدپرس روز چهارشنبه منتشر کرد، رومن پولانسکی، کارگردان معروف لهستانی، پس از اطلاع محرمانه مقامات قضایی سوئیس به مقامات آمریکایی در شهر زوریخ دستگیر شده است.

به گفته روزنامه بریتانیایی گاردین، ای‌میل‌هایی که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه منتشر کرد نشان می‌دهند که مقامات سوئیسی روز ۲۲ سپتامبر مقامات آمریکایی را در جریان سفر آقای پولانسکی به این کشور گذاشته و درباره دستگیری او از این مقامات نظر خواسته‌اند.

رومن پولانسکی چهار روز بعد به عنوان مهمان جشنواره فیلم زوریخ وارد این شهر شد و در فرودگاه این شهر دستگیر شد.

این خبر یک روز پس از آن منتشر شده است که دادگاه جنایی سوئیس تقاضای این فیلم‌ساز برای آزادی با قرار وثیقه یا حبس خانگی را رد کرد.

قاضی دادگاه روز سه‌شنبه اعلام کرد که «در صورت آزادی مشروط رومن پولانسکی دادگاه با خطر فرار او مواجه خواهد بود».

روزنامه گاردین به نقل از کارشناسان حقوقی سوئیس می‌گوید که اکنون شانس آزادی آقای پولانسکی از زندان بسیار کم شده است، «چرا که او شهروند سوئیس نیست و با قرار وثیقه او هم موافقت نشده است».

پیش از انتشار ای‌میل‌های مقامات قضایی سوئیس به مقامات آمریکایی، تصور بر این بود که آمریکا از پلیس کشور سوئیس خواستار دستگیری رومن پولانسکی به جرم تجاوز جنسی شده است.

آقای پولانسکی در سال ۱۹۷۷ در دادگاهی آمریکایی به جرم «زنا با صغیر» اعتراف کرد، اما پیش از این که برای بار دوم به زندان فرستاده شود از آمریکا گریخت و از آن زمان به بعد در فرانسه زندگی کرد.

اما هم‌چنان این پرسش باقی است که چرا کشور سوئیس اکنون تصمیم به دستگیری و محاکمه رومن پولانسکی ۷۶ ساله گرفته است. این در حالی است که آقای پولانسکی در سوئیس صاحب خانه است و در ۱۰ سال گذشته بارها به اتفاق خانواده خود به این کشور سفر کرده است.

رومن پولانسکی، سازنده چندین اثر کلاسیک سینما چون مستاجر، بچه رزمری، انزجار و محله چینی‌ها، در سال ۱۹۷۷ متهم شد که دختری ۱۳ ساله به نام سامانتا گایمر را با مشروب و مواد مخدر بیهوش کرده و سپس به او تجاوز کرده است.

خانم گایمر که اکنون ۴۵ سال دارد پیش و پس از دستگیری رومن پولانسکی بارها گفته است که او را بخشیده و به نظر او دستگیری آقای پولانسکی «لازم نبوده» است.

دستگیری رومن پولانسکی بسیار جنجال‌برانگیز بوده و تاکنون واکنش چندین شخصیت بزرگ سیاسی و هنری را برانگیخته است. از جمله نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، فردریک میتران، وزیر فرهنگ این کشور، هاروی واینستین، تهیه‌کننده سرشناس هالیوود، و تیری فرمو، مدیر جشنواره کن، خواستار آزادی سریع رومن پولانسکی شده‌اند.

آقای پولانسکی در حالی که برای آزادی خود تلاش می‌کند در همین حین در زندان به انجام کارهای پس از تولید جدیدترین فیلم خود با عنوان «روح» نیز مشغول است که گفته می‌شود تدوین آن را درست در روز دستگیری خود تمام کرده بود.

فیلم «روح» با بازی یوئن مک‌گرگور و کیم کترل قرار است اولین بار در فوریه سال ۲۰۱۰، زمستان، در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآید.
XS
SM
MD
LG