لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

دادستان تهران از آزادی سه تبعه خارجی بازداشت‌شده در ۱۳ آبان خبر داد


عباس جعفری دولت‌آبادی؛ دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی؛ دادستان تهران
دو روز پس از تجمعات اعتراضی روز ۱۳ آبان که با برخورد شدید نیروهای امنیتی و بازداشت شماری از معترضان همراه بود، دادستان عمومی و انقلاب تهران می‌گوید که هنوز شمار بازداشت‌شدگان روز ۱۳ آبان مشخص نیست، اما برخی از بازداشت‌شدگان از جمله سه تبعه خارجی آزاد شده‌اند.

عباس جعفری دولت‌آبادی در مورد آزادی سه تبعه خارجی به خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، گفت که این سه تن که دو نفر از آنها آلمانی و یک نفر از آنها کانادایی است، در روز ۱۳ آبان بازداشت‌شده بودند.

بیشتر برخی منابع خبری از دستگیری دو خبرنگار کانادایی و یک تبعه ژاپنی در جریان بازداشت‌های روز ۱۳ آبان خبر داده بودند و مشخص نیست آیا تبعه کانادایی مورد اشاره دادستان تهران یکی از آن دو خبرنگار بوده یا خیر.

آقای دولت‌آبادی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گفته است که در مورد تعداد دقیق افرادی که آزاد شده‌اند، متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، نیز به نقل دادستان تهران اعلام کرده است که نیمی از دستگیرشدگانی که جمعه‌شب از زندان آزاد شده‌اند، زن هستند.

روز چهارشنبه ۱۳ آبان، ده‌ها هزار نفر از هواداران جنبش سبز ایران، همزمان با برگزاری مراسم دولتی روز دانش‌آموز، در تظاهرات مسالمت‌آمیزی شرکت کردند که به‌شدت از سوی نیروی‌های حکومتی سرکوب شد و نیروهای امنیتی در برخورد با مردم از باتوم و گاز اشک‌آور استفاده کردند.

در همین روز، در تهران، مهدی کروبی و همراهانش به دلیل شلیک مستقیم گاز اشک‌آور به سوی آنها از ادامه راهپیمایی بازماندند و شماری از مردم و از جمله دو محافظ وی مجروح شدند.

همزمان با تجمع نیروهای امنیتی و موتورسواران در محدوده ساختمان فرهنگستان هنر در خیابان طالقانی تهران، میرحسین موسوی هم اجازه نیافت در راهپیمایی ۱۳ آبان شرکت کند و عملاً روز چهارشنبه را در حصر گذراند.

گروه‌های معترض به نتایج انتخابات با تأیید بازداشت شماری از معترضان در روز ۱۳ آبان، هنوز آماری از تعداد دستگیرشدگان اعلام نکرده‌اند.

اکنون دادستان عمومی و انقلاب تهران بدون اشاره به شمار بازداشت شدگان و محل نگهداری آنان گفته است که به زودی بقیه بازداشت‌شدگان روز ۱۳ آبان نیز تعیین تکلیف خواهند شد.

دادستان تهران همچنین در گفت‌گو با خبرگزاری ایرنا ضمن تأیید بازداشت خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است که در خصوص مجوز فعالیت خبری این روزنامه‌نگار پس از اعلام پاسخ در مورد وی تصمیم گرفته خواهد شد.

آقای دولت‌آبادی همچنین دستگیری یک تبعه دانمارکی در روز ۱۳ آبان را تأیید و در این مورد گفته است که از مراجع ذی‌صلاح در مورد دلایل و مدارک مربوط به حضور این تبعه خارجی و نوع مأموریت شغلی وی استعلام شده است که در این مورد نیز پس از پاسخ، تصمیم لازم اتخاذ می‌شود.

برگزاری دادگاه شش فعال سیاسی

دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین با اعلام از سرگیری محاکمه بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات گفته است که روز شنبه ۱۶ آبان، دادگاه رسیدگی به اتهامات علی تاجرنیا، ‌سعید شریعتی و ابراهیم امینی به صورت جداگانه برگزار می‌شود.

آقایان تاجرنیا و شریعتی از اعضای جبهه مشارکت ایران هستند که در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شدند و تاکنون در چند جلسه از محاکمات موسوم به «کودتای مخملی» حضور داشته‌اند.

آقای امینی نیز عضو حزب اعتماد ملی و از نمایندگان مهدی کروبی در کمیته پیگیری وقایع اخیر است که ۲۱ شهریور ماه امسال و به دنبال دستگیری مرتضی الویری عضو ارشد این کمیته توسط مقامات امنیتی بازداشت شد.

علاوه بر این سه فعال سیاسی دادستان تهران همچنین از برگزاری دادگاه سه فعال سیاسی دیگر در روزهای آینده خبر داده است که نخستین آنها احمد زیدآبادی است که اولین جلسه دادگاه وی روز یکشنبه ۱۷ آبان برگزار خواهد شد.

بر اساس گفته‌های آقای جعفری دولت‌آبادی، در ادامه دادگاه آقای زیدآبادی، جلسه محاکمه بهزاد نبوی نیز برگزار می‌شود و یک روز بعد در ۱۸ آبان نیز اولین جلسه محاکمه محمد عطریانفر برگزار خواهد شد.

جعفری دولت آبادی با اشاره به آزادی تعدادی از متهمان حوادث انتخابات از جمله محمد قوچانی و سعید حجاریان گفته است که «هم اکنون اولویت ما متهمان داخل زندان و رسیدگی هر چه سریع‌تر به وضعیت آنها است» و دادگاه کسانی که آزاد شده‌اند، پس از متهمان زندانی برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG