لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

آمریکا برای دادن وقت بیشتر به تهران اعلام آمادگی کرد


گلین دیویس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
گلین دیویس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یک مقام عالی‌رتبه دولت آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که آمریکا حاضر است به ایران برای تصمیم‌گیری در مورد پیش‌نویس توافق‌نامه وین وقت بیشتری بدهد.

بر اساس پیش‌نویس توافق‌نامه وین که تهران تاکنون تنها به آن پاسخی اولیه داده و خواستار تغییراتی اساسی در آن شده است، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را تا آخر سال میلادی یک‌جا به روسیه تحویل می‌دهد و در برابر مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران دریافت می‌کند.

مقامات غربی و از جمله هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، بارها در پاسخ به درخواست اعمال تغییر در پیش‌نویس اعلام کرده‌اند که مفاد این توافق‌نامه تغییر نخواهد کرد و «جامعه جهانی تا ابد منتظر پاسخ ایران نخواهد ماند».

گرچه برخی از مقامات ایرانی از جمله چند نماینده مجلس با پیش‌نویس توافق‌نامه وین مخالفت کرده‌اند، دولت ایران هنوز صراحتا آن را رد نکرده است.

گلین دیویس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به گفت‌وگوهایی بین دو کشور ایران و‌ آمریکا در این زمینه گفت: «ما تمایل داریم که به ایران برای رسیدن به نتیجه زمان بیشتری بدهیم. آشکار است که این برای آنها مسئله دشواری است و ما امیدواریم که هر چه زودتر پاسخ مثبت از آنها بگیریم.»

در همین زمینه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز دوشنبه در گزارشی گفت که واشینگتن در دو هفته گذشته به تهران پیشنهاد داده است ذخیره اورانیوم خود را به انتخاب خود به یکی از چند کشور از جمله ترکیه بفرستد، اما تهران این پیشنهاد را نپذیرفته و در مقابل جزیره کیش را برای نگهداری ذخیره اورانیوم خود پیشنهاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گلین دیویس در واکنش به گزارش نیویورک تایمز سخنی نگفته و فقط گفته است که «منتظریم ببینیم تهران چه می‌گوید».

جمهوری اسلامی در مذاکرات ۹ مهرماه خود با کشورهای گروه پنج به علاوه یک در ژنو سوئیس با ارسال اورانیوم خود به روسیه و فرانسه «موافقت اصولی» کرد، اما پس از مذاکرات وین از ارائه پاسخ رسمی به این پیشنهاد سر باز زد.

طرفداران طرح وین مبنی بر خروج اورانیوم از ایران می‌گویند در صورت اجرایی شدن این برنامه ایران حدود ۷۵ درصد اورانیوم غنی‌شده خود را به خارج منتقل می‌کند و از این رو کشورهای غربی اطمینان خواهند یافت که ایران دست‌کم در یک سال آینده ظرفیت تولید بمب اتم را نخواهد داشت؛ افزون بر این ایران درصدد برنخواهد آمد که اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی تولید کند، مرحله‌ای که می‌تواند ایران را به ساخت بمب نزدیک‌تر کند.
XS
SM
MD
LG