لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

واکنش های بين المللی به تصويب قطعنامه جدید شورای حکام عليه ايران


در حالی که ايران می گويد قطعنامه تازه شورای حکام آژانس تاثيری بر فعاليت های هسته ای این کشور ندارد، روسيه می گويد جمهوری اسلامی با این قطعنامه جدی برخورد کند و آمريکا تصريح کرده است که بردباری جامعه جهانی در قبال تهران رو به پايان است.

شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه، ۲۷ نوامبر قطعنامه پيشنهادی محکوميت ايران به خاطر فعاليت مخفيانه در ساخت تاسيسات غنی سازی اورانيوم در «فردو» را با اکثريت آرا تصويب کرد و از جمهوری اسلامی خواست تا ساخت و ساز در اين طرح را فورا متوقف کند.

در اين رای‌گيری از سی پنج عضو شورای حکام، ۲۵ کشور رای موافق، سه کشور ونزوئلا، مالزی و کوبا رای مخالف، و افغانستان، برزيل، مصر، پاکستان، آفريقای جنوبی و ترکيه رای ممتنع دادند؛ جمهوری آذربايجان نيز در اين رای‌گيری غايب بود.

علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، در واکنش به قطعنامه شورای حکام عليه جمهوری اسلامی گفته است اين قطعنامه تاثيری بر فعاليت های هسته ای ايران نخواهد داشت.

علی اصغر سلطانيه این قطعنامه را «اشتباهی تاریخی» خوانده و گفته است:تاکنون هيچ قطعنامه ای از سوی شورای امنيت و يا شورای حکام مانع ادامه فعاليت های صلح آميز هسته ای ايران نشده و اين قطعنامه اخير نيز تاثيری بر اين فعاليت ها ندارد و ما کماکان زير نظر آژانس به فعاليت های خود ادامه خواهيم داد.

علی اصغر سلطانيه درباره پيامدهای اين قطعنامه نيز گفته است: اين قطعنامه علاوه بر اينکه فضای همکاری فعلی را مختل می کند باعث خواهد شد ايران همکاريهای داوطلبانه خود را که فراتر از تعهدات بود ادامه ندهد.

«واکنش جدی به قطعنامه»

وزارت امور خارجه روسيه نيز در بيانيه ای از ايران خواسته است تا واکنش جدی به پيام قطعنامه شورای حکام عليه ايران بدهد.

در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه با تاکيد بر همکاری کامل ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی آمده است:«ما روی اين که تهران به پيام قطعنامه با جدیت کامل واکنش نشان می دهد، حساب می کنيم»

رويکرد روسيه در مساله هسته ای ايران مهم است، چرا که مسکو از مخالفان تشديد تحريم عليه تهران محسوب می شود.

روسيه و چين به قطعنامه شورای حکام علیه ایران رای مثبت داده اند.

در همين زمينه گلن ديوس، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز جمعه گفت تصويب قطعنامه آژانس نشان می دهد که کاسه صبر جامعه جهانی در ارتباط با برنامه هسته ای ايران لبريز شده است.

گلن ديوس که پس از تصويب قطعنامه عليه برنامه هسته ای ايران در شورای حکام آژانس صحبت می کرد، افزود: مقصود، مجازات ايران نيست، بلکه اميدواريم که تصويب قطعنامه به طی مسير ديپلماتيک تحرک بيشتری بخشد.

نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، بارديگر تاکيد کرد:ما نمی توانيم به مذاکره بخاطر مذاکره، ادامه دهيم.

وزارت امور خارجه اسرائیل نیز با استقبال از تصویب قطعنامه جدید شورای حکام علیه ایران اعلام کرده است: تصویب این قطعنامه با اکثریت آرا نشان می دهد که جامعه جهانی به اهمیت و تهدید برنامه هسته ایران برای صلح جهانی واقف است.

از سوی ديگر گوردن براون، نخست وزير بريتانيا گفت: اگرايران قطعنامه جديد را ناديده بگيرد، گام بعدی بايد تشديد تحريم های آن باشد.

همزمان ديويد ميليبند، وزير خارجه بريتانيا، نیز گفت :تصويب اين قطعنامه محکم ترين پيامی است که می توان به ايران فرستاد، کشوری که اعمال و مقاصدش همچنان مايه نگرانی عميق جامعه بين المللی است.

آقای ميليبند تصريح کرد تا زمانی که ايران تعهدات خود در قبال آژانس بين المللی انرژی اتمی و شورای امنيت سازمان ملل متحد را به طور کامل اجرا نکند، جامعه جهانی نمی تواند نسبت به مقاصد ايران مطمئن شود.

شورای امينت تا کنون طی سه قطعنامه تحريمی عليه ايران از اين کشور خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين در خواست برنامه غنی سازی اورانيوم را توسعه داده است.

جمهوری اسلامی ايران در ماه سپتامبر با ارسال نامه ای به مدير کل آژانس وجود تاسيسات جديد اتمی غنی سازی اورانيوم را اطلاع داد و از آن زمان بازرسان آژانس نيز دو بار از تاسيسات فردو بازديد کرده اند.

تاسيسات فردو در ۲۰ کيلومتری شمال شهر قم و در دل کوه قرار دارد که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می شود و به گفته ايران، ظرفيت نصب سه هزار سانتريفوژ را داراست. اين تاسيسات قرار است در پايان سال ۲۰۱۱ فعاليت خود را آغازکند.

محمد البرادعی، مدير کل آژانس در آخرين گزارش خود در باره ايران که دو هفته پيش ارائه شد، گزارش داد: اعلام وجود دومين تاسيسات غنی سازی اورانيوم از سوی تهران پرسش های تازه ای در خصوص احتمال وجود مراکز هسته ای مخفی ديگری در اين کشور مطرح کرده است.
XS
SM
MD
LG