لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۴

موسوى: ملت بزرگ ايران انتخابات درجه دو انتصابى را نمى ‌پذيرد


آقاى موسوى كه از معترضان به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهورى در روز ۲۲ خرداد است، در بيانيه روز يكشنبه خود از مردم ايران به عنوان يك «ملت بزرگ» ياد كرد که به گفته او، «نمى نشيند تا در روز روشن رايش را ببرند و هيچ نگويد.»
آقاى موسوى كه از معترضان به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهورى در روز ۲۲ خرداد است، در بيانيه روز يكشنبه خود از مردم ايران به عنوان يك «ملت بزرگ» ياد كرد که به گفته او، «نمى نشيند تا در روز روشن رايش را ببرند و هيچ نگويد.»
ميرحسين موسوى، از رهبران مخالفان در جمهورى اسلامى، با انتشار بيانيه‌اى به مناسبت روز ۱۶ آذر ، روز دانشجو، بار ديگر بر بروز تقلب در انتخابات رياست جمهورى ايران تأكيد كرد و گفت: «ملت بزرگ» ايران انتخابات درجه دو انتصابى را تحمل نمى‌كند.

آقاى موسوى كه از معترضان به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهورى است، در بيانيه روز يكشنبه خود از مردم ايران به عنوان يک «ملت بزرگ» ياد كرد که به گفته او، «نمى‌نشيند تا در روز روشن رأيش را ببرند و هيچ نگويد.»

وى افزود: «يک ملت بزرگ انتخابات درجه دو انتصابى را تحمل نمى كند. وقتى يک ملت بزرگ مى شود ديگر خدمتگزارانش اجازه ندارند به او بگويند چه بايد بخورد و كجا بايد برود و چه كسى را برگزيند و به چه چيز و چه كسى اعتماد كند.»

به گفته مير حسين موسوى، «يک ملت بزرگ از شوراى نگهبان انتظار دارد آنها را قانع كند كه تقلبى در انتخابات روى نداده است، نه آنكه تنها يك ادعا پيش رويشان بگذارد و ادعاى خود را باطل كننده انبوهى از مشاهدات و مستندات بداند.»

اشاره نخست وزير سابق ايران به واكنش شوراى نگهبان در قبال اعتراض نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى و معترضان به نتيجه رأى گيرى ۲۲ خرداماه است كه آن را ناشى از «تقلب هاى گسترده و مهندسى آراء» دانسته اند.

در اين انتخابات، محمود احمدى نژاد با آرايى نزديک به ۲۵ ميليون نفر برنده اين رقابت معرفى شد و پس از آن آيت الله جنتى، دبير شوراى نگهبان، در نامه اى به وزارت كشور گفت كه در انتخابات دهم رياست جمهورى تنها «تخلفات مختصرى» روى داده است كه آن هم «غير قابل اعتناست.»

آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، نيز پيش از رسيدگى به شكايت نامزدها و اعلام نظر شوراى نگهبان با تبريک به محمود احمدى نژاد از رقباى وى خواست تا از «رییس جمهور منتخب» حمايت كنند.

ولى در روزهاى پس از انتخابات، صدها هزار نفر از معترضان در تهران و شهرهاى ايران با ريختن به خيابان ها به اين نتيجه اعتراض كردند كه اين اعتراض ها به رغم سركوب گسترده سپاه و نيروى انتظامى، در روز قدس و ۱۳ آبان نيز ادامه يافت.

«بزرگى مردم انكار مى شود»

مير حسين موسوى در بخش ديگرى از بيانيه مفصل خود اعتراض هاى مردم ايران را فراتر از مسئله انتخابات دانسته و گفته است: «از ما مى خواهند كه مسئله انتخابات را فراموش كنيم، گويى مسئله مردم انتخابات است. چگونه توضيح دهيم كه اين چنين نيست؟»

وى افزوده است: «مسئله مردم قطعاً اين نيست كه فلانى باشد و فلانى نباشد. مسئله آنها اين است كه به يك ملت بزرگ، بزرگى فروخته مى شود. آن چيزى كه مردم را عصبانى مى كند و به واكنش وا مى دارد آن است كه به صريح ترين لهجه، بزرگى آنان انكار مى شود.»

بيانيه اين نامزد معترض انتخابات يک روز قبل از برگزارى مراسم ۱۶ آذر منتشر مى شود و انتظار مى رود كه مخالفان در ادامه تظاهرات خيابانى چند ماه گذشته خود، بار دیگر در دانشگاه ها و خيابان هاى شهرهاى ايران دست به اعتراض بزنند.

نيروى انتظامى تهران بزرگ در بيانيه اى گفته است كه با هرگونه «تجمعات غير قانونى» در اين روز برخورد خواهد كرد.

آقاى موسوى در بيانيه خود با اشاره به اين روز و خطاب به نيروهاى امنيتى گفته است: «اگر از هزينه هاى سنگين و عمليات عظيم خود نتيجه نمى گيريد شايد صحنه درگيرى را اشتباه گرفته ايد. در خيابان با سايه ها مى جنگيد حال آنكه در ميان وجدان هاى مردم خاكريزهايتان پى در پى در حال سقوط است.»

وى پرسيده است: «۱۶ آذر دانشگاه را تحمل نمى كنيد. ۱۷ آذر چه مى كنيد؟ ۱۸ آذر چه مى كنيد؟ چشمانى را كه در صحن دانشگاه به رزمايش‌ هاى بى‌فايده افتاده و آنها را نشانه ترس يافته چگونه تسخير مى ‌كنيد؟ اصلا همه دانشجويان را ساكت كرديد؛ با واقعيت جامعه چه خواهيد كرد؟»

اين نامزد معترض انتخابات، حكومت كردن بر خلاف گرايش هاى مردم را يك «توهم» دانسته و گفته است: «حتى زمانى كه يک دولت موفق مى شود با تكيه بر نيروى سركوب موجوديتش را حفظ كند فى الواقع از انطباق خود با آمادگى جامعه براى تمكين در برابر زور ارتزاق كرده است، گرچه اين تمكين هم تا ابد ادامه نمى يابد.»

آقاى موسوى همراه با مهدى كروبى، ديگر نامزد انتخابات، دولت برآمده از راى گيرى روز ۲۲ خرداد را «نامشروع» دانسته و گفته اند كه آن را به رسميت نمى شناسند.

مقام هاى جمهورى اسلامى اميدوارند كه با توجه به فشارهاى بين المللى بر ايران به دليل فعاليت هاى هسته اى آن، اعتراض هاى داخلى فروكش كرده و در ماه هاى محرم و صفر دامنه آن گسترش پيدا نكند.

اين در حالى است كه رهبران مخالف اعلام كرده اند كه همچنان به اعتراض ها و مبارزه خود براى احقاق حقوق راى دهندگان و ابطال انتخابات ادامه مى دهند.
XS
SM
MD
LG