لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

دادستان تهران: متهم به پاره کردن عکس آیت‌الله خمینی ۱۶ آذر دستگیر شده است


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران
در حالی که در روزهای گذشته رسانه‌های دولتی ایران با دست‌آویز قرار دادن ویدئوی تصویر پاره شده آیت‌الله خمینی حملات گسترده‌ای را علیه معترضان مردمی ترتیب داده‌اند، دادستان تهران گفته است که یک متهم به این اقدام در همان روز [۱۶ آذر] دستگیر شده بود.

به گفته عباس جعفری دولت‌آبادی، این متهم در زندان است و از مأموران خواسته شده که «تمام کسانی که در این حوزه‌ها بودند، شناسایی شوند».

تلویزیون دولتی ایران در گزارشی خبری در شامگاه ۱۶ آذر، در خلال پخش صحنه‌هایی از اعتراض‌های دانشجویی در دانشگاه تهران، تصویر پاره شده آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، را به نمایش گذاشت، و پخش چند باره این تصاویر و انتساب آن به حامیان جنبش سبز از سوی نزدیکان آیت‌الله خمینی مورد اعتراض شدید قرار گرفت.

با این حال برخی چهره‌های حامی دولت و رسانه‌های دولتی در اقدامی همسو، در این زمینه انگشت اتهام را به سمت دانشجویان حامی جنبش سبز نشانه رفتند و به‌رغم واکنش چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب این اتهامات همچنان ادامه دارد.

اکنون دادستان تهران می‌گوید که یکی از متهمان این واقعه در همان روز [۱۶ آذر] دستگیر شده و قرار است پرونده به سرعت تکمیل و به دادگاه ارسال شود.

آقای دولت‌آبادی با این حال از ارائه اطلاعات بیشتر در این موضوع خودداری کرده و گفته است که به لحاظ حفظ مقررات امکان ذکر نام متهمین را ندارد.

وی همچنین افزوده است که «مردم مطمئن باشند دادستانی در مورد کسانی که به امام و مسئولین ارشد اهانت کنند هیچ گونه اغماضی نخواهد داشت و این حق مردم است که در این ارتباط از دستگاه قضایی مطالبه داشته باشند و انشاء‌الله دستگاه قضایی بتواند با سرعت و قاطعیت این افراد را به سزای اعمال خود خواهد رساند».

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، و نیز رهبر کنونی ایران جرم شناخته شده و در ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی، این اقدام می‌تواند شش ماه تا دو سال حبس در پی داشته باشد.

سخنان دادستان تهران در حالی است که در تازه‌ترین واکنش‌ها، مجمع روحانيون مبارز، مهم‌ترين تشكل روحانى اصلاح‌طلبان ايران، با صدور بيانيه‌اى خواستار صدور مجوز براى برگزارى يک «راه‌پيمايى باشكوه» در اعتراض به پاره كردن عكس آيت‌الله خمينى شد.

پيشتر نيز برخى از اصلاح‌طلبان و نمايندگان جناح اقليت در مجلس شوراى اسلامى خواستار صدور مجوز براى راه‌پيمایی «جنبش سبز» شده بودند تا به گفته آنها حاميان آيت‌الله خمينى براى اعتراض به اين وضعيت به خيابان‌ها بيايند.

مهدى كروبى و ميرحسين موسوى همراه با برخى از مراجع تقليد نزديک به اصلاح‌طلبان، محمد خاتمى، رئيس جمهور پيشين ايران، و نیز دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله خمينى، پاره كردن عكس رهبر پيشين ايران را محکوم و از نمايش آن در تلويزيون دولتى انتقاد کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG