لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۹

ارتش سایبری استبداد: جنگ نرم جمهوری اسلامی علیه مخالفان


صفحه‌ای حاوی نام ارتش سایبری سپاه که پس از هک کردن سایت «موج سبز آزادی» جای آن را گرفته است.
صفحه‌ای حاوی نام ارتش سایبری سپاه که پس از هک کردن سایت «موج سبز آزادی» جای آن را گرفته است.
به گزارش رجانیوز و سایت گرداب، موسسه «دیفنس تِک» ایران را پنجمین قدرت سایبری جهان اعلام کرده و از این کشور برای مقابله با پورنوگرافی تقدیر کرده است.

با مراجعه به سایت این موسسه و جستجوی این مطلب با کلیدواژه‌های مربوطه مشخص می‌شود که اصولا چنین گزارشی در این سایت وجود ندارد. بنا به این گزارشِ ظاهرا قلابی، حدود ۲۴۰۰ نفر از نیروهای سپاه پاسداران یک ارتش سایبری را به وجود آورده‌اند و این ارتش دارای ۱۲ هزار نیروی ذخیره نیز هست. بنا به این گزارش، بودجه این بخش حدود ۷۶ میلیون دلار است.

اما در اصل موضوع یعنی فعالیت‌های جنگ الکترونیک سپاه و ارتش سایبری آن که علیه مخالفان سیاسی و اجتماعی حکومت تمرکز دارد شکی نیست. با توجه به حجم فعالیت در این حوزه باید هزاران نفر در این بخش مشغول بوده و سالانه صدها میلیون دلار صرف این موضوع شود.
نیروهای وظیفه و بسیجی نیز باید در این حوزه مشغول باشند. نیروهای بسیجی مورد اعتمادتر که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند برای مدتی کوتاه در این مراکز کار می‌کنند تا دوران سربازی خود را بگذرانند و برخی از آنها در این بخش استخدام می‌شوند.

این ارتش برای مقابله با سایت‌های عاشقانه (اروتیک) یا عریان‌نگارانه (پورنوگرافیک) یا تجارت کودکان شکل داده نشده است، بلکه این امر صرفا پوشش بیرونی برای توجیه ضرورت آن در نگاه سنت‌گرایان و محافظه‌کاران جامعه بوده است، به همان ترتیب که نیروی انتظامی سرکوب جوانان دیگرباش را با عنوان مقابله با اراذل و اوباش انجام می‌دهد. با توجه به آن که ماموریت سپاه صرفا به سرکوب منتقدان داخلی حکومت تغییر یافته، این افراد چه می‌کنند و این بودجه چگونه مصرف می‌شود؟

فیلترینگ

نیروهای سپاهی که مسئول پاک کردن اینترنت از امور نامطبوع برای حاکمیت هستند فهرستی از سایت‌های ممنوعه را فراهم می‌کنند تا توسط دستگاه مخابرات کشور فیلتر شوند. این کار از نظر حاکمیت جنبه پیش‌گیرانه دارد. از آنجا که مردم هر روز در حال ایجاد سایت‌های تازه هستند یا عناوین تازه‌ای به سایت‌های قبلی خود می‌دهند، یک تشکیلات عریض و طویل برای چک کردن هرروزه‌ دنیای مجازی لازم است تا فهرست سایت‌هایی را که باید فیلتر شوند روز‌آمد سازد. بنا به گزارش‌های مقامات جمهوری اسلامی، بیش از ده میلیون سایت اینترنتی فیلتر شده‌اند. فراهم کردن فهرست این سایت‌ها صدها هزار ساعت کار می‌برد که این کار تنها از یک ارتش چند هزار نفره برمی‌آید.

وزارت حقیقت

وظیفه‌ دیگر ارتش سایبری سپاه پاک کردن وب از هر آن چیزی است که از جنایات رژیم گزارش می‌دهد یا حکایت می‌کند. این سایت‌ها گمراه‌کننده (مضلین) معرفی می‌شوند. این ارتش در ماه‌های اخیر تلاش کرده است فیلم‌های مربوط به جنایات رژیم را از سایت‌هایی مثل فیس‌بوک، توییتر یا یوتیوب پاک کند و در مواردی نیز موفق بوده است. شهروند – روزنامه‌نگاران با جدیت فیلم‌های خبری را بر روی وب قرار می‌دهند، اما تشکیلاتی برای پی‌گیری بقای آنها در اختیار ندارند، اما سپاه که دارای بودجه و نیروی انسانی است با جدیت در جهت حذف آنها عمل می‌کند.

اخلال و اختلال در فعالیت سایت‌های خبری و تحلیلی

با توجه به وجود روش‌های دور زدن فیلترینگ و راهیابی کاربران به سایت‌های ممنوعه در داخل کشور، از کار انداختن سایت‌های اینترنتی خبری و تحلیلی سیاسی، وظیفه‌ دیگر این سپاه سانسور و بی‌خبری است. روزانه ده‌ها سایت توسط این نیروها هک می‌شوند و با دشواری بسیار کار خود را از اول شروع می‌کنند. به خاطر فعالیت‌های ارتش سایبری استبداد، بخشی از نیرو و وقت و هزینه‌ سایت‌های اینترنتی ایران صرف مقابله با اقدامات این بخش از سپاه می‌شود. سپاه علاوه بر این ارتش سایبری، دارای بخش مستقلی برای ارسال پارازیت بر روی سیگنال‌های شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای است که کار آن از تهران شروع شده و به شهرهای دیگر (مثل اصفهان و مشهد) در حال بسط یافتن است.

شناسایی، تعقیب و پرونده‌سازی

این کار با شروع اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری به طور علنی توسط ارتش سایبری سپاه انجام گرفت. سپاه با انتشار عکس‌های تظاهرکنندگان که توسط نیروهای امنیتی گرفته می‌شد از مردم می‌خواست که آنها را به مقامات امنیتی و نظامی معرفی کنند.
ارتش سایبری استبداد برای وبلاگ‌نویسان و نویسندگان سایت‌های خبری و تحلیلی پرونده‌سازی می‌کند تا پس از دستگیری بر اساس آن نوشته‌ها محاکمه و زندانی شوند.

ارعاب ایرانیان خارج از کشور

از دیگر وظایف لشکر سایبری سپاه ارسال پیام‌های تهدیدآمیز به آن دسته از ایرانیان خارج از کشور است که در تظاهرات علیه رژیم شرکت کرده‌اند. همچنین صفحات فیس‌بوک یا توییتر این افراد چک شده و برای آنها پرونده‌سازی می‌شود و به هنگام ورود به کشور مورد استنطاق و بازجویی و حتی بازداشت قرار می‌گیرند. کار دیگر این لشکر حافظ استبداد آن است که به اسم روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی صفحات فیس‌بوک درست می‌کند تا از این طریق افرادی را که با عقاید آنها همراهی دارند کشف کنند و مورد تعقیب و ارعاب قرار دهند. یکی دیگر از علل نبستن سایت‌های اجتماعی کشف و تعقیب افراد مخالف مقیم خارج و اقدام علیه آنها در بازگشت یا بازدید و اقدام علیه اعضای خانواده‌های آنها بوده است. هدف اصلی از این ارعاب‌ها قطع ارتباط میان ایرانیان داخل و خارج و نیز جلوگیری از فعالیت‌های سیاسی ایرانیان مقیم خارج کشور است.

مقابله با روابط صمیمی

نیروهای سپاهی و بسیجی همواره مسئولیت داشته‌اند که رخت‌خواب مردم را هم کنترل کنند و نگذارند رابطه‌ای غیرشرعی میان آدم‌ها منعقد شود. حال که سایت‌های اجتماعی و پیام‌های الکترونیکی این امکان را برای جوانان فراهم آورده که با هم رابطه برقرار کنند، سپاه و بسیج باید وارد این قلمرو شده و «روابط اینترنتی نامشروع» را در نطفه خفه کنند.

کشف شبکه‌های مجازی سیاسی و فعالیت‌های آنها

در روزهای تظاهرات اعتراضی و قبل از آن، دولت به تعطیل کامل اینترنت اقدام نمی‌کند و ارتباطات کند می‌شود، چون وقتی ارتباطات اینترنتی برقرار باشد فعالیت اطلاعاتی روی پیام‌های ارسالی امکان‌پذیر می‌شود. اما چون کار اطلاعاتی روی تلفن موبایل دشوارتر و ارتباط‌گیری مردم از طریق آنها آسان‌تر و شبکه‌ آنها گسترده‌تر است شبکه‌های موبایل و پیامک کلا بسته می‌شوند.

انعکاس بخشی از این فعالیت‌ها را می‌توان در سایت اینترنتی گرداب (سایت رسمی مرکز جرائم سازمان یافته‌ سپاه) مشاهده کرد. چنان که از سخنان فرماندهان سپاه و بسیج برمی‌آید، این لشکر سایبری در حال گسترش است و سپاه می‌خواهد برای تمرکز در جنگ نرم همه‌ نیروهای بسیجی را در این گونه فعالیت‌ها درگیر سازد. از حجم هر یک از فعالیت‌های فوق این طور برمی‌آید که سپاه و بسیج و دستگاه‌های اطلاعاتی به ده‌ها هزار نیرو برای پی‌گیری مواد گذاشته شده بر اینترنت و پیشبرد اقدامات حذفی و ارعابی نیاز دارند و ضرورت این اقدامات موجب شده است که به سرعت نیروها و تجهیزات لازم برای این امور را فراهم بیاورند.

نظرات مندرج در این یادداشت الزاما انعکاس نظر رادیوفردا نیست.
XS
SM
MD
LG