لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

رهبران معترضان در ایران روز دوشنبه را عزای عمومی اعلام کردند


تجمع هواداران و مقلدان آیت‌الله منتظری در دفتر وی در شهر قم
تجمع هواداران و مقلدان آیت‌الله منتظری در دفتر وی در شهر قم
میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش اعتراضی ایران در بیانیه‌ای مشترک به مناسبت درگذشت آیت‌الله منتظری روز دوشنبه ۳۰ آذرماه را عزای عمومی اعلام کرده و از علاقه‌مندان به آیت‌الله منتظری خواسته‌اند که در مراسم تشییع جنازه وی حضور یابند.

در بیانیه این دو رهبر جنبش سبز که در پایگاه‌های خبری نزدیک به اصلاح‌طلبان منتشر شده، آمده است: «پیرو فراخوان تعدادی از مراجع عظام تقلید، برای سوگ‌یاد درگذشت مرجع گرانپایه تشیع، فقیه عالیقدر و مجاهد آزاده، حضرت آیت‌الله العظمی حسینعلی منتظری فردا، دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸، را عزای عمومی اعلام می‌کنیم.»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی همچنین از آیت‌الله منتظری به عنوان «فخر جهان تشیع» و «اسطوره مجاهدت، فقاهت و معنویت» یاد کرده و از هواداران دعوت کرده‌اند که در مراسم تشییع جنازه وی شرکت کنند.

سایت خبری نوروز، نزدیک به حزب مشارکت ایران، همچنین یادآور شده است که شماری از مراجع تقلید از جمله آیت‌الله صانعی و آیت‌الله بیات زنجانی نیز روز دوشنبه را به مناسبت درگذشت آیت‌الله منتظری عزای عمومی اعلام کرده‌اند.

پیشتر دفتر آیت‌الله منتظری در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که مراسم تشییع و خاکسپاری این مرجع تقلید شیعه، از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه از مقابل دفتر وی در قم به سمت حرم فاطمه معصومه برگزار خواهد شد.

دفتر آیت‌الله منتظری همچنین اعلام کرده بود که اطلاعات تکمیلی در مورد مراسم بزرگداشت آیت‌الله منتظری متعاقباً اعلام خواهد شد.

تجمعات مردمی روز یکشنبه

عزای عمومی در روز دوشنبه در حالی اعلام می شود که روز یکشنبه نیز به دنبال انتشار خبر درگذشت آیت‌الله منتظری، شهرهای قم و نجف‌آباد و نیز برخی از دانشگاه‌های تهران شاهد برگزاری تجمع‌های مردمی در بزرگداشت این مرجع شیعه بود.

در نجف‌آباد، زادگاه آیت‌الله منتظری، از صبح امروز به احترام درگذشت وی بازار به حالت تعطیل در آمد و آن طور که یک شاهد عینی به رادیو فردا گفت: شهروندان نجف‌آباد با سر دادن شعارهایی در بزرگداشت آیت‌الله منتظری به مسجد بازار، که سال‌ها محل اقامه نماز آیت‌الله منتظری بود، حرکت کردند.

راهپیمایان در نجف‌آباد شعارهایی از جمله «یا حجت ابن الحسن، ریشه ظلم را بکن»، «منتظری منتظری، آزادیت مبارک»، «منتظری نستوه، راهت ادامه دارد؛ حتی اگر دیکتاتور، بر ما گلوله بارد» و «یا حسین، میر حسین» سر می‌دادند و آن طور که این شاهد عینی به رادیو فردا گفت، از مناطق و شهرهای مختلف اطراف نجف‌آباد برای شرکت در این مراسم به نجف‌آباد آمده بودند.

وی همچنین گفت که شماری از شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی با حمل نمادهای سبز شعارهایی در حمایت از جنبش سبز سر می‌دادند.

این شاهد عینی افزود: در روز دوشنبه هم شهروندان نجف‌آباد در میدان آزادی این شهر تجمع خواهند داشت و احتمالاً برخی از شهروندان برای شرکت در مراسم تشییع و خاکسپاری به قم خواهند رفت.

به گفته وی، حضور نیروهای امنیتی در این مراسم محسوس نبود و مزاحمتی از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی برای راهپیمایان به عمل نیامد.

با این حال گزارش‌های رسیده از قم، حاکی از حضور نیروهای امنیتی به ویژه در خیابان‌های اطراف بیت آیت‌الله منتظری است، گرچه هیچکدام از این گزارش‌ها از درگیری میان این نیروها و حامیان آیت‌الله منتظری حکایت ندارند.

دفتر آیت‌الله منتظری که در خیابان شهید محمد منتظری شهر قم واقع است صبح روز یکشنبه محل اجتماع برخی از روحانیون ارشد و مراجع تقلید ساکن قم بود و علاوه بر حضور آقایان یوسف صانعی، موسی شبیری زنجانی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، لطف‌الله صافی گلپایگانی، ابراهیم امینی و محمد علی گرامی، برخی از گزارش‌ها از حضور آیت‌الله شهرستانی، داماد و نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران برای ابراز احترام و تسلیت درگذشت آیت‌الله منتظری حکایت می‌کند.

رشید اسماعیلی، از فعالان دانشجویی که صبح یکشنبه در دفتر آیت‌الله منتظری حضور داشت به رادیو فردا گفت: منزل آیت‌الله منتظری و خیابان‌های اطراف مملو از جمعیتی از هواداران و مقلدان وی بود که با شنیدن خبر درگذشت وی از شهرهای به قم آمده بودند و لحظه لحظه بر حجم جمعیت افزوده می‌شد.

وی ترکیب جمعیتی حاضران در اطراف بیت آیت‌الله منتظری را بسیار متنوع ارزیابی کرد و گفت که علاوه بر مراجع تقلید چهره‌هایی همچون بابک احمدی، عمادالدین باقی، محمدجواد مظفر و هادی قابل در بیت آیت‌الله منتظری حضور یافتند.

آقای اسماعیلی همچنین گفت: به رغم حضور محسوس نیروهای امنیتی در شهر قم و همچنین حضور نیروهای پلیس در اطراف بیت آیت‌الله منتظری، فضای عمومی شهر قم و اطراف دفتر آیت‌الله منتظری آرام است.

در تهران نیز دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، و علم و صنعت صحنه تجمع دانشجویان در بزرگداشت آیت‌الله منتظری بود و به روایت تصاویری که توسط شهروندان روزنامه‌نگار در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی انتشار یافته است، دانشجویان تجمع کننده با در دست داشتن تصاویری از آیت‌الله منتظری، شعارهایی را در بزرگداشت این مرجع تقلید شیعه سر می‌دادند.
XS
SM
MD
LG