لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

بازتاب درگیری‌های روز عاشورا در ایران در رسانه‌های جهانی


اخبار مربوط به ادامه اعتراض‌ها در ایران همزمان با روز عاشورا در صدر اخبار رسانه‌های معتبر جهان قرار گرفته و بیشتر رسانه‌های خبری از این روز به عنوان «خونبارترین روز» از زمان آغاز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات در ایران نام برده‌اند.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا که در بخش‌های مختلف خبری خود، اخبار مربوط به تحولات روز عاشورا در تهران و سایر شهرهای ایران را در صدر خبرها پوشش می‌دهد، در سایت اینترنتی خود در این باره نوشته است: «پلیس ایران که پیش‌بینی برگزاری تظاهرات معترضان را در روز عاشورا کرده بود، برای سرکوب هرگونه تظاهرات در این روز آماده شده بود، اما نتوانست مانع اعتراض‌های گسترده توسط مخالفان شود».

سی‌ان‌ان افزوده است: «از زمان انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری در ماه ژوئن، معترضان مناسبت‌های عمومی را به صحنه‌ای برای اعتراض به محمود احمدی‌نژاد تبدیل کرده‌اند».

خبرگزاری «رویترز» نیز در گزارشی در باره رویدادهای روز عاشورا در ایران به نقل از سایت‌های اینترنتی حامی جنبش سبز در ایران شمار کشته شدگان را تا هشت نفر اعلام کرده و از درگیری‌های این روز میان معترضان به نتایج انتخابات و نیروهای امنیتی به عنوان «بدترین خشونت‌ها» از زمان انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه نام برده است.

رویترز با اشاره به گستردگی این اعتراض‌ها و کشته‌شدن چند نفر در روز عاشورا می‌افزاید: «این روند ممکن است به تحریک بیشتر مردم منجر شده و به اعتراض‌های خیابانی بیشتری علیه دولت تندروی محمود احمدی‌نژاد دامن بزند».

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش خود در باره «درگیری‌های گسترده در تهران» در روز عاشورا به حمله نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان بسیج به مردم اشاره کرده و نوشته است: « شرایط در تهران ساعت‌ها غیر قابل پیش‌بینی بود».

روزنامه اتریشی «استاندارد» نیز در گزارشی با عنوان «روز خون در ایران» نوشته است: « مراسم عاشورا در روز یکشنبه در ایران به روز خون تبدیل شد».

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به گسترش تظاهرات ضد دولتی در این روز در تهران و سایر شهرها آمده است: «شعارهای تظاهرکنندگان هر روز بیش‌تر از پیش علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران را هدف قرار می‌دهد؛ " سید علی سرنگونه" یکی از این شعارها است».

«استاندارد» در ادامه به ایجاد اختلال در سیستم‌های ارتباطی توسط حاکمیت و نیز راه‌های ایجاد ارتباط میان مردم اشاره کرده و به نقل از یک شاهد عینی می‌نویسد: «اگر به نانوایی بروید، در آنجا متوجه می‌شوید که راهپیمایی بعدی کجا برگزار می‌شود».

این روزنامه با اشاره به سرکوب خشونت‌بار تظاهرات مخالفان در ایران نتیجه گیری کرده است: «به نظر می‌رسد، دولت ایران به صورت منفعلانه عمل می‌کند و ابتکار عمل را از دست داده است».

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز در گزارشی در سایت اینترنتی خود با استناد به سایت‌های اینترنتی حامی جنبش سبز در ایران شمار کشته شدگان روز عاشورا در ایران را دست کم نه نفر اعلام کرده و از اعمال خشونت گسترده نیروهای امنیتی و بسیج علیه تظاهرکنندگان به عنوان اقدامی «پرخطر» برای حکومت ایران یاد می‌کند.

گاردین در این باره می‌نویسد: «حکمرانان ایران از طریق اعمال خشونت مرگبار علیه معترضان در ماه محرم که در آن بر اساس آموزه‌های اسلام جنگ و خونریزی حرام است، دست به اقدامی مخاطره آمیز می‌زنند».

این روزنامه با اشاره به احتمال برگزاری مراسم سوگواری مذهبی مانند هفتم و چهلم برای کشته‌شدگان می‌نویسد، برگزاری چنین مراسمی بود که سی سال پیش به سقوط رژیم شاه کمک کرد.
XS
SM
MD
LG